295 641 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Den aktulla busslinjen de testar på är ca 15km lång. Vid båda ändhållplatserna har de satt upp laddstationer så att bussen laddas via strömavtagare likt trådbussar. Laddning tar 10 minuter. Ofta står bussarna och väntar där långa stunder ändå när chauffören har paus.S Styrman_jansson skrev:
Så mer bussar går det inte åt i Gävle i alla fall. Där är det så pass korta sträckor på stadslinjerna så det funkar. Däremot är elbussarna förhållandevis dyra och investeringen i laddstationerna lär inte vara billig heller så det lär tyvärr dröja länge innan detta blir mer än ett test
Är nog både test och förberedelse.
Från Kalmar Regionens och deras planering:
Clean Vehicle Directive
Vad innebär det för kollektivtrafikens del?
CVD innebär för svensk del (perioden 2025-2030) att 65 % av stadsbussarna i upphandlad kollektivtrafik ska utföras med bussar som drivs med el, biogas eller biodiesel. Hälften av denna andel ska utgöras av elbussar. Dvs. minst 1/3 av länets samlade stadstrafik ska elektrifieras.
Från Kalmar Regionens och deras planering:
Clean Vehicle Directive
Vad innebär det för kollektivtrafikens del?
CVD innebär för svensk del (perioden 2025-2030) att 65 % av stadsbussarna i upphandlad kollektivtrafik ska utföras med bussar som drivs med el, biogas eller biodiesel. Hälften av denna andel ska utgöras av elbussar. Dvs. minst 1/3 av länets samlade stadstrafik ska elektrifieras.
är lite osäker om frågan blev besvarad. notera att jag har suttit o skumläst i går kväll tråden, från den plats som jag senast var inne i. Kunde inte låta bli att svara. kanske old news:K karlmb skrev:
bilen: 2x 1,5 mil dagligen under arbetsåret ger ca 1000 kg CO2 årligen (en svensk normalbil).
maten: normalsvensk äter motsvarande 2000 kg CO2 årligen- låt säga att ökningen är 10 % pga av cyklingen ger 200 kg CO2 per år.
Nettominskningen om man cyklar jmf med bilen är 800 kg CO2 årligen
Den individuella skillnaden mellan vilken bil, vad man äter har jag inte tagit med.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Nu har ju jag inte fyllt gubbe än... men kanske är jag "lill-gammal".D djac skrev:Det är den vanliga utvecklingskurvan, att inte gamla gubbar som vi tänder på det betyder egentligen ingenting, jag räknar med en hockeystickeffekt, när ett par pusselbitar till faller på plats så kommer det gå fort. Du ser ju hur tex privatleasing på ett par år gick från att vara konstigt till att dominera, när det händer så går det snabbt. Men som sagt, det kommer ske i steg och det händer redan och industrin fokuserar inte på var det inte kan hända utan det kommer såklart börja i städer och växa utifrån det.
OM detta skulle bli verklighet så tror jag det kommer bli det som självuppfyllelse. D.v.s. alla vill att detta ska vara bra. Följden blir att politiker inför subventioner eller skatter för att direkt/indirekt gynna det och ju mer människor läser om det ju mer blir tron att detta är framtiden.
Ang. privatleasing så anser jag det är för tidigt att säga om detta kommer hålla. Vi har ju haft speciella förhållanden där vissa tillverkares återförsäljare (t.ex. VW) har köpt upp bilar själv och i princip slumpat ut via billiga privatleasing för att uppfylla miljömål och slippa skatter. Detta har naturligtvis påverkat marknaden. På det har vi flera nya tillverkare som försöker prisa in sig för att etablera sig. Detta kommer naturligtvis stabilisera sig och först då har vi facit vad privatleasing kommer innebära för framtiden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Frågan är om unga kommer fortsätta att bygga sin tillvaro på korta avstånd med tanke på följdeffekter från en pandemi. Det finns tydliga tecken på att urbaniseringen har avtagit i vissa regioner.D djac skrev:
Privatleasing har ju funnits minst i 10 år! Hur lång period ska behövas för att det "stabiliseras" menar du?S Styrman_jansson skrev:Nu har ju jag inte fyllt gubbe än... men kanske är jag "lill-gammal".
OM detta skulle bli verklighet så tror jag det kommer bli det som självuppfyllelse. D.v.s. alla vill att detta ska vara bra. Följden blir att politiker inför subventioner eller skatter för att direkt/indirekt gynna det och ju mer människor läser om det ju mer blir tron att detta är framtiden.
Ang. privatleasing så anser jag det är för tidigt att säga om detta kommer hålla. Vi har ju haft speciella förhållanden där vissa tillverkares återförsäljare (t.ex. VW) har köpt upp bilar själv och i princip slumpat ut via billiga privatleasing för att uppfylla miljömål och slippa skatter. Detta har naturligtvis påverkat marknaden. På det har vi flera nya tillverkare som försöker prisa in sig för att etablera sig. Detta kommer naturligtvis stabilisera sig och först då har vi facit vad privatleasing kommer innebära för framtiden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Fast det är ju inte förrän vi sett de låga priserna som vi sett en rejäl ökning. Andel nya bilar som var privatleasade låg ju länge mindre eller runt 10% ( typ för åren 2008-2014). Det var ju först när biltillverkarna insåg att de måste få ut nya miljöbilar snabbt och därmed dumpade priserna som detta började accelerera. D.v.s. de första 6 åren hände typ ingenting.Jonatan79 skrev:
Ang. stabilisering är det ju jättesvårt att sia om. Nya affärsmodeller inom "bilägande" fullkomligt haglar in samtidigt som det sker ett teknikskifte och flera förändringar från politiskt håll. Detta gör det väldigt svårt att förutse vad som kommer vara framtiden. Att ta en ögonblicksbild "just nu" tror jag säger väldigt lite.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Det finns också mer subtila saker som kan ha haft stor eller liten påverkan på att människor väljer leasing. En kan vara att bostadspriserna under lång tid har ökat mer än vad lönerna har gjort. Detta gör att människor generellt har mindre låneutrymme på sina hus än förut och därmed mindre möjligheter att låna till nya bilar och då väljer leasing istället.
Jag säger inte att det är så men det kan ju vara så att om bostadspriserna skulle stabilisera sig eller till och med gå ner under några år skulle detta kunna ha negativ påverkan för antalet leasingbilar.
Jag säger inte att det är så men det kan ju vara så att om bostadspriserna skulle stabilisera sig eller till och med gå ner under några år skulle detta kunna ha negativ påverkan för antalet leasingbilar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Motsäger inte vad som skrivs tidigare, utan att marknadsandelen av privatleasing har legat på en mycket låg nivå. Så du tillhör den låga nivån marknadsandel ..Jonatan79 skrev:
Jag håller med, många av de riktigt billiga privatleasingpriserna känns som de är för att ta marknadsandelar eller få ut miljöbilar för att fylla sin kvot. Frågan är vad som ska hända med alla gamla leasingbilar, när man räknat så högt andrahandsvärde att den kommer bli dyrare att äga som 3 år gammal än att leasa som helt ny. Jag tror andrahandsvärden måste gå ned rejält. Kanske är en del att det är lättare att rabattera en leasingbil än att sälja en bil med förlust.S Styrman_jansson skrev:Ang. stabilisering är det ju jättesvårt att sia om. Nya affärsmodeller inom "bilägande" fullkomligt haglar in samtidigt som det sker ett teknikskifte och flera förändringar från politiskt håll. Detta gör det väldigt svårt att förutse vad som kommer vara framtiden. Att ta en ögonblicksbild "just nu" tror jag säger väldigt lite.
Det var prisvärt! Nu vill jag ju ha en PHEV eller el egentligen, men en sån seat är ungefär vad jag tidigare betalade för en bil via jobbet, men nu kostar fossilerna lika mycket som elbilarna och alla har dragit iväg rejält sen förra gången jag valde, så nu har jag bestämt köpa en bil istället...Jonatan79 skrev:
Jag hade privatleasing 2018-2021. Mycket kampanjer då på våren 2018 men det hade inte med privatleasingen att göra utan bilarna var hårt rabattrade även vid kontantköp.
Den handlare jag tog ut bilen från hade då ett stort lager med nya bilar ståendes i hamnen som de snabbt ville få sålda och inregistrerade innan de nya bonus-malus reglerna trädde i kraft.
I efterhand en riktigt bra deal för leasingbolaget då efterfrågan på begagnade bilar sköt i taket under de tre åren. I praktiken så sålde ju handlaren bilen till leasingbolaget som sedan hyrde ut den till mig i tre år och därefter kunde sälja den med bara typ 10% värdetapp.
Den handlare jag tog ut bilen från hade då ett stort lager med nya bilar ståendes i hamnen som de snabbt ville få sålda och inregistrerade innan de nya bonus-malus reglerna trädde i kraft.
I efterhand en riktigt bra deal för leasingbolaget då efterfrågan på begagnade bilar sköt i taket under de tre åren. I praktiken så sålde ju handlaren bilen till leasingbolaget som sedan hyrde ut den till mig i tre år och därefter kunde sälja den med bara typ 10% värdetapp.