Har sett att det ligger lite Hitachi 18v batterier i skrotlådan på jobbet, det brukar väl vara en cell eller två som är trasiga?
Är det nåt att ta hem och fixa till eller är det bara jobb
 
nino nino skrev:
Har sett att det ligger lite Hitachi 18v batterier i skrotlådan på jobbet, det brukar väl vara en cell eller två som är trasiga?
Är det nåt att ta hem och fixa till eller är det bara jobb
Om du kan slakta ett batteri på friska celler och få några andra att fungera så är det ju klart värt det. (y) Du bör dock ha tillgång till batteripunktsvets...annars är det nog inte värt det. Kolla youtube för DIY-lösningar på punktsvets.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har sett att det ligger lite Hitachi 18v batterier i skrotlådan på jobbet, det brukar väl vara en cell eller två som är trasiga?
Är det nåt att ta hem och fixa till eller är det bara jobb
Det brukar sägas om batteripack att man aldrig skall blanda celler med olika historia. Om det är fråga om att sätta ihop två trasiga till ett helt så har man ju inget att förlora. Men skall du köpa nya celler så är det bättre att byta alla.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nackdelen är att jag bara har en maskin och den använder jag sällan, sen har jag 2 mutterknackare men dom låg också i skrotlådan, där glappar avtryckaren..

Ska väl kolla på det med vid tillfälle
 
A Avemo skrev:
Det brukar sägas om batteripack att man aldrig skall blanda celler med olika historia. Om det är fråga om att sätta ihop två trasiga till ett helt så har man ju inget att förlora. Men skall du köpa nya celler så är det bättre att byta alla.
Tänkte isåfall att ta dom som finns och sätta ihop ett eller två av delarna, inte köpa nåt nytt
 
Som jag skrivit tidigare i tråden (tror jag) är det ofta förvånansvärt billigt att köpa reservdelar till märkesmaskiner. En bra källa till delar är Mekina i Solna utanför Stockholm (de skickar också).

Om du inte är sugen på att fixa två mutterknackar så kan jag tänka mig att kika på en av dem...om du kan tänka dig att skicka. ;)
 
P Paxman skrev:
Som jag skrivit tidigare i tråden (tror jag) är det ofta förvånansvärt billigt att köpa reservdelar till märkesmaskiner. En bra källa till delar är Mekina i Solna utanför Stockholm (de skickar också).

Om du inte är sugen på att fixa två mutterknackar så kan jag tänka mig att kika på en av dem...om du kan tänka dig att skicka. ;)
Du kan ju fixa båda och behålla en :D
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Sprättade upp induktionshällen där hälften funkar sporadiskt och varnar för för låg spänning.

Induktionshäll öppnad för reparation med synlig elektronik och spolar, verktyg på sidan, och en surfplatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annorlunda lösning med att ena halvan matas med två faser, 400V, och andra halvan med en fas och nolla, 230V.

Interiör av en induktionshäll med öppen elektronik och komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde det klassiska och sökte efter elektrolyter som börjat ge upp och hittade nedan exemplar. Ny beställd för 10:- istället för ett nytt kort till hällen för 2800:-

Uppladdad kondensator med svullen topp på ett kretskort vilket indikerar fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se nästa vecka om det var felet ..
 
  • Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
Fast nä, har svårt att tänka mig att matningen till halvorna är olika som jag skrev ovan. Får öppna perilexkontakten och se om det går två kablar till nollan. Vill minnas att hällarna oftast inte ens behöver mer än två faser och nolla. Nu lär jag ligga sömnlös och grubbla på detta tills jag får hem kondingen och öppnar upp igen …
 
Sonen ville att jag skulle byta batteri i hans dator när den inte startade. När jag bytt batterierna startade den ändå inte. Skruvade upp den och såg att en av sladdarna till batteripaketet hade lossnat i lödningen. Så efter en snabb insats med lödkolv så funkar datorn igen, till alla vuxnas förtret (den låter väldigt mycket).
Barns leksaksdator öppnad för reparation med lödkolv och skruvmejsel på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 6 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Du skulle ha klippt av kablarna till högtalaren när du ändå hade den öppen!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Manhunter och 9 till
  • Laddar…
Passa på och gör rent den från damm och ludd som sätter igen och utlöser skyddet igen !!
 
Lagade min fusk Feinsåg från Bosch.
Helt plötsligt vägrade den att starta.
Öppnade upp och upptäckte att en ledningen till startknappen på sin väg från själva knappen till kretskortet var dragen även en plast kant som var vass. Tråden har nästan helt av.
Tråden var ca 0.000000001mm tjock, knappt synlig för blotta ögat och dragningen måste vara gjord för att den skulle gå sönder till slut. Lödde på ny tråd.
Hepp!!
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Sprättade upp induktionshällen där hälften funkar sporadiskt och varnar för för låg spänning.

[bild]

Annorlunda lösning med att ena halvan matas med två faser, 400V, och andra halvan med en fas och nolla, 230V.

[bild]

Gjorde det klassiska och sökte efter elektrolyter som börjat ge upp och hittade nedan exemplar. Ny beställd för 10:- istället för ett nytt kort till hällen för 2800:-

[bild]

Får se nästa vecka om det var felet ..
Idag kom kondensatorn och operationen utfördes.

Elektronisk kretskort reparation på bord med lödstation, verktyg och glasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Patienten mår strålande efter operationen och visar inga tecken på underspänning längre.

Funderade ju på matningen och två ledare är hopkopplade i kontakten så det är 230V till båda halvorna.

Elkontakt med ansluten kabel och öppen kondensatorschemaetikett som visar elektrisk anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 8 till
  • Laddar…
En MacBook Pro från 2010. Batteriet kass och sladden till laddaren glappar men har överlevt med krympslang några år. Datorn fungerar prima som extradator åt barnen, men några större investeringar är den inte värd.
Köpte ny sladd för någon hundring och lödde dit. Buntband fick duga som hopsättning…
Kul kvällsunderhållning!
Reparerad MacBook-laddare med krympslang och buntband på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en reparerad MagSafe-laddare till MacBook Pro med lödda kablar och krympslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.