K karlmb skrev:
Problemet så här långt har varit den kraftigt ökade exporten.
Nä, problemet är att vi inte har överskott på baskraft i SE3 och SE4, kunde vi producera allt vi själva behövde och allt som export kapaciteten kan hantera vore det inget problem.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag bytt elhandelsbolag samt bestridit fakturan med hänvisning till varför. Det återstår att se vad som händer nu. Tog även med ett uttalande från Energimarknadsinspektionen att elhandelsbolagen har skött sin uppgift dåligt att informera kunder om prishöjningen. Återkommer.

Med anslutning till trådstarten. Elpanna + två luftvärmepumpar.61 öre per kilowattimme i ett avtal som trädde i kraft första november. 150 kvm tvåvåningshus från 30-talet.
2492 kWh i december till en kostnad av 1520 kr.

Man behöver inte vara Forskningsingenjör för att planera sina elavtal.
Till och med Expressen har väl skrivit om Miljöpartiets skandaler så dessa kan knappast ha undgått någon.

• Gilla
  • Arg
Helic och 2 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
I England gick flera elbolag i konkurs efter att elpriserna skenade och man hade för stor andel kunder med fasta elprisavtal. Naturligtvis kommer elbolagen se till att ha rejäla marginaler på sina avtal framöver om vi nu ska ha den här typen av oberäknelig elförsörjning. En del företag kommer nog sluta med fasta avtal om det fortsätter så här.
Det finns redan elbolag som har slutat med fasta elavtal. Med det sagt så är det dock bara elbolag som inte (likt andra branscher, exempelvis försäkringsbranschen) säkrat sina egna priser bakåt, just pga att de tidigare haft bättre marginal och "chansat". Nu är ett annat läge och problemen kan hopa sig om de inte agerar rätt. Snart ska Storbritannien in i Nordpol, någon som tror att det ger lägre elpris?

M mecklarn skrev:
Det hade fungerat om vi lämnade det gemensamma elhandelsavtalet. Vi har också tillräcklig kapacitet i produktion att göra det men i interna elöverföringen saknas en del kapacitet. Det har man valt att inte lägga pengar på eftersom vi idag nyttjar utländska kablar för att lösa det. Skulle vi klippa kablarna måste vi förstärka överföringen inom landet.jag tror inte att den linjen drivs av någon politisk inriktning idag. Att hindra producenter att tjäna pengar på en öppen marknad har nog ingen velat göra. Elmarknaden är bara en av alla avregleringar vi gjort
Vad är det för "kapacitet" vi har tillräckligt av? Att vi nettoexporterar el betyder inte att vi klarar oss utan import av el ifrån utlandet så som vårt elsystem ser ut idag. Och det beror inte enbart på begränsad inhemsk elöverföring.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
C
C cbrolin skrev:
Att vi nettoexporterar el betyder inte att vi klarar oss utan import av el ifrån utlandet så som vårt elsystem ser ut idag.
Omvänt betyder inte import nödvändigtvis att det är "brist". Bara att marknadspriset är på en sådan nivå att det "lönar sig" att importera.

C cpalm skrev:
Omvänt betyder inte import nödvändigtvis att det är "brist". Bara att marknadspriset är på en sådan nivå att det "lönar sig" att importera.
Är det effektbrist på intern produktion finns två alternativ. Antingen import eller nedsläckning.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
C
C cbrolin skrev:
Är det effektbrist på intern produktion finns två alternativ. Antingen import eller nedsläckning.
Visst, men bara för att intern brist = import kan du inte omvänt dra slutsatsen att import = intern brist. Det är det jag säger. Det finns också en dynamik i marknaden på det sättet att vissa konsumenter inte är beredda att köpa till vilket pris som helst. Men det betyder ju inte nedsläckning i den bemärkelsen att det blir mörkt hemma hos Svensson.

C cpalm skrev:
Visst, men bara för att intern brist = import kan du inte omvänt dra slutsatsen att import = intern brist. Det är det jag säger. Det finns också en dynamik i marknaden på det sättet att vissa konsumenter inte är beredda att köpa till vilket pris som helst. Men det betyder ju inte nedsläckning i den bemärkelsen att det blir mörkt hemma hos Svensson.
Point taken. Att vi ibland importerar el är inte ett tillräckligt argument för att vi har effektbrist.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M
Vi använder import för att kompensera för överföringsbrist mellan elområdena. Så gör även Norge i södra delen av landet. Sverige exporterar ur SE3 och köper i SE4 samtidigt. Skulle vi koppla bort oss från övriga Europa skulle vi behöva förstärka överföringen mellan elområdena. Kapacitet=effekt

C cbrolin skrev:
Vad är det för "kapacitet" vi har tillräckligt av? Att vi nettoexporterar el betyder inte att vi klarar oss utan import av el ifrån utlandet så som vårt elsystem ser ut idag. Och det beror inte enbart på begränsad inhemsk elöverföring.

Det finns något mått att ”falsk matematik” i leken också. Just i detta ögonblick levereras över 5000 MW el från SE3 till SE4 (där vi antar att det saknas effekt). Jag har aldrig någonsin sett att det konsumeras 5000 MW i SE4… Dessutom produceras det runt 1500 MW el i SE4.

M
Det exporteras ca 3000MW just nu ur SE4 till utlandet. Då stämmer det nog bättre.

G Galten skrev:
Det finns något mått att ”falsk matematik” i leken också. Just i detta ögonblick levereras över 5000 MW el från SE3 till SE4 (där vi antar att det saknas effekt). Jag har aldrig någonsin sett att det konsumeras 5000 MW i SE4… Dessutom produceras det runt 1500 MW el i SE4.

• Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
Det exporteras ca 3000MW just nu ur SE4 till utlandet. Då stämmer det nog bättre.
Jag tänker mer på att effektbristen i SE4 (vi är inte självförsörjande) ofta förklaras med dålig överföringskapacitet från norr. Uppenbarligen klarar kablarna av att leverera långt mer än vi kan konsumera.

Men de klarar inte av av leverera all vår konsumtion och full kräm i alla exportkablar..

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
C
G Galten skrev:
Jag tänker mer på att effektbristen i SE4 (vi är inte självförsörjande) ofta förklaras med dålig överföringskapacitet från norr.
Det intressanta energipolitiska dilemmat här är ju sedan om staten (via SVK) skall använda miljardregnet för att biffa upp överföringskapaciteten eller om man skall låta prisdifferensen bestå för att upprätthålla incitamentet för marknaden att etablera mer produktion i SE4 och SE3.

Min spaning är att det finns många anledningar att gå på det senare alternativet. Och då blir ju flaskhalspengen i princip en bonus-malus-skatt.

• Gilla
vik_tor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.