Mikael_L
J JohanLun skrev:
MEN diskussionen om egna företagare som tar ut väldigt liten lön och ändå lever bra, jag förstår man kan misstänka att dessa företagare låter företaget betala vissa saker "skattefritt".
P pmd skrev:
Reglerna borde alltså förenklas radikalt.
Och hur tänkte du det då?
Om man nu inte får ha en bil i företaget och låta företaget betala alla bilens kostnader men sen använda den privat, hur ska denna regel förenklas?
Om jag inte får köpa all familjens mat på företagets kort, hur ska denna regel förenklas.
Ska vi fortsätta med boendekostnader, barnens leksaker, semesterresorna osv ...?

Jodå, det låter rätt floskligt att säga att reglerna borde förenklas, nästan som att det kom ur någon politikers mun.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vår gemensamma strävan bör alltså vara att se till att vägnätet används till transporter på ett så säkert sätt som möjligt och inte för att ha kul på.
Jag kan delvis hålla med, vägarna ska inte nyttjas till "nöjeskörning" på det sättet att folk ska busköra och sladda - då får man åka och köra gokart eller hålla på med folkrace - men de som vill ha roligare bilar får gärna ha det för mig om de sköter sig...

Den "raggare" som åker runt en timme i stan eller den som åker 5 mil för att hålla på med en hobbyverksamhet tycker jag båda har samma "rätt" att åka på vägen. Båda är i egentlig mening "onödiga". Många jobbar med saker som är "onödiga". Men vi kan ju inte skilja på det. Följer man reglerna på vägen så får man åka där tänker jag...

P pmd skrev:
Reglerna borde alltså förenklas radikalt.
Det är mycket dåligt resursutnyttjande att skrota telefoner.
Tanken är nog att man ska ha telefonen ett par år så den är färdiganvänd när den skrotas, det brukar nog vara så att de som är ok återvinns. Jag tror egentligen det mer handlar om att om man alltid "fick behålla" den gamla telefonen skulle folk som var lite fräcka köpa en ny telefon på jobbet, låta barnen få den gamla trots att den bara är ett par månader. Och... Det förekommer väl rätt frekvent, det ser jag på barnens kompisar. Ska jag vara ärligt så har de inte krävt in telefonen, men enligt rutin ska den lämnas igen. Det har väl med säkerhet att göra också, datorer ska ju heller inte tas hem - men de tror jag återvinns men med ny eller "blankad" hårddisk.

Alla dina exempel tyder på att reglerna inte är riktigt i fas med medborgarnas rättsuppfattning.
Snarast att rätt många tycker det är ok att fuska lite när det är möjligt. Men att öppna slussportarna och säga att man kan använda företagets prylar som sina egna, då skulle ju väldigt många köra företagets bil, köpa TV, spis, soffa mm på företaget.

Tycker "man" inte man ska skatta så mycket är det väl bättre ta bort skatten på lön istället för att de som har eget företag kan ta allt skattefritt... Men visst, var det fritt att köpa saker på jobbet skulle nog alla företag orda att man kan växa lön mot förmåner i natura...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dessutom är jag lite ovillig att vara en del av att "det är kul med koola bilar" (trots att jag tycker att det är kul med koola bilar). Om jag tänker efter lite rationellt så är bilar transportmedel och inte leksaker. Vår gemensamma strävan bör alltså vara att se till att vägnätet används till transporter på ett så säkert sätt som möjligt och inte för att ha kul på.
Hmm, låter som hårklyveri om man tycker en nöjesresa ( för det är just vad det är) till en konsert är legitim men inte att ta en runda med cabben/MCn till glaskiosken.

I ena fallet är målet målet och i andra resan målet. Resultatet i form av ökat slitage/trängsel på vägarna blir ju dock exakt samma…

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
galento
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, låter som hårklyveri om man tycker en nöjesresa ( för det är just vad det är) till en konsert är legitim men inte att ta en runda med cabben/MCn till glaskiosken.

I ena fallet är målet målet och i andra resan målet. Resultatet i form av ökat slitage/trängsel på vägarna blir ju dock exakt samma…
Precis , eller om man vill åka och kolla nån fotbolls eller ishockeymatch t,ex det är ju lika onödigt vägslitage som att ta en sväng med nåt annat fordon , svårt att sätta gränsen :thinking:

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Visst är det så. Jag gillar, som jag skrev, elbilar och tycker att de är roliga att köra, men det vore nästan som att elda sedlar om jag köpte en ny bil, så lite som jag kör. Om jag någonsin köper en ny bil så lär det dock bli en elbil. Förmodligen finns det inte någon annan typ av bil att köpa då. :)

Dessutom är jag lite ovillig att vara en del av att "det är kul med koola bilar" (trots att jag tycker att det är kul med koola bilar). Om jag tänker efter lite rationellt så är bilar transportmedel och inte leksaker. Vår gemensamma strävan bör alltså vara att se till att vägnätet används till transporter på ett så säkert sätt som möjligt och inte för att ha kul på.
Fast skadan av att ha kul samtidigt är ju begränsad :)

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
F.ö skulle jag inte haft någon som helst förståelse i din inställning i detta då jag var 25 år gammal (ung!)
Det skulle inte jag heller ha haft. :D

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hur tänkte du det då?
Den enda skatten ska vara moms.

P
J JohanLun skrev:
Tanken är nog att man ska ha telefonen ett par år så den är färdiganvänd när den skrotas, det brukar nog vara så att de som är ok återvinns.
En telefon som bara är ett par år gammal bör vara fullt användbar för de flesta. Visst är det kul med nya leksaker men det tycks ha gått något slags raseri i att byta telefon vart tredje eller fjärde år när det borde gå bra att använda dem en betydligt längre tid.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Fast skadan av att ha kul samtidigt är ju begränsad :)
Det beror på hur "kul" man har. Om man kör lugnt och sansat så bidrar man väl inte så mycket till minskad trafiksäkerhet.

S Styrman_jansson skrev:
För att spinna vidare lite på hur olika vi uppskattar motorljud så kan jag ibland sitta och mysa till ett youtubeklipp där man får höra t.ex. gamla stridsvagnsmotorer. Här är ett helt ljuvligt där man får höra en 23l Maybach V12:a få arbeta lite i en 60tons Königstiger från WWII;
[media]
Vi får tacka Tyskarna för att de inte gick över till diesel utan körde på med riktigt soppa i sina vagnar ;)
Fy attans vad bränsle det måste gått åt!

Sambon brukar bara gå förbi och skaka på huvudet när jag sitter med dunderlurarna kopplade till datorn och en virre på fredagskvällarna ;)
Och jag som börjar se mig om efter skydd och blir skakig bara jag hör en tanksmotor.
Morfar var i kriget. Instinkterna går i arv.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, men borde det vara lagligt?

Det är en omdömesfråga. Alla har inte ditt goda omdöme.
Ha kul måste vara lagligt.

P
Isakare Isakare skrev:
Ha kul måste vara lagligt.
Givetvis, men kanske inte så mycket på andras bekostnad.

Mikael_L
P pmd skrev:
Den enda skatten ska vara moms.
Var det det du menade med "regelförenklingar" ?

Mikael_L
P pmd skrev:
Visst är det kul med nya leksaker men det tycks ha gått något slags raseri i att byta telefon vart tredje eller fjärde år när det borde gå bra att använda dem en betydligt längre tid.
Du är inte i speciellt bra kontakt med verkligheten här märker jag, :D
Om du skulle skriva "något slags raseri i att byta telefon ..." ; så skulle du avslutat det med ... med 6 till 12 månaders mellanrum.
Majoriteten har inte kvar sin telefon efter två år.

Själv är jag inne på min 4'e smartphone efter 2013 (då jag började med denna slags produkt) och då har jag använt ett par st tills det var konstgjord andning på dem under sista året.

H heimlaga skrev:
Och jag som börjar se mig om efter skydd och blir skakig bara jag hör en tanksmotor.
Morfar var i kriget. Instinkterna går i arv.
Hmm, hur hör man skillnad på om en V12a sitter i en stridsvagn eller en entreprenadmaskin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.