296 892 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
J JohanLun skrev:
Och hur tänkte du det då?P pmd skrev:
Om man nu inte får ha en bil i företaget och låta företaget betala alla bilens kostnader men sen använda den privat, hur ska denna regel förenklas?
Om jag inte får köpa all familjens mat på företagets kort, hur ska denna regel förenklas.
Ska vi fortsätta med boendekostnader, barnens leksaker, semesterresorna osv ...?
Jodå, det låter rätt floskligt att säga att reglerna borde förenklas, nästan som att det kom ur någon politikers mun.
Jag kan delvis hålla med, vägarna ska inte nyttjas till "nöjeskörning" på det sättet att folk ska busköra och sladda - då får man åka och köra gokart eller hålla på med folkrace - men de som vill ha roligare bilar får gärna ha det för mig om de sköter sig...P pmd skrev:
Den "raggare" som åker runt en timme i stan eller den som åker 5 mil för att hålla på med en hobbyverksamhet tycker jag båda har samma "rätt" att åka på vägen. Båda är i egentlig mening "onödiga". Många jobbar med saker som är "onödiga". Men vi kan ju inte skilja på det. Följer man reglerna på vägen så får man åka där tänker jag...
Tanken är nog att man ska ha telefonen ett par år så den är färdiganvänd när den skrotas, det brukar nog vara så att de som är ok återvinns. Jag tror egentligen det mer handlar om att om man alltid "fick behålla" den gamla telefonen skulle folk som var lite fräcka köpa en ny telefon på jobbet, låta barnen få den gamla trots att den bara är ett par månader. Och... Det förekommer väl rätt frekvent, det ser jag på barnens kompisar. Ska jag vara ärligt så har de inte krävt in telefonen, men enligt rutin ska den lämnas igen. Det har väl med säkerhet att göra också, datorer ska ju heller inte tas hem - men de tror jag återvinns men med ny eller "blankad" hårddisk.P pmd skrev:
Snarast att rätt många tycker det är ok att fuska lite när det är möjligt. Men att öppna slussportarna och säga att man kan använda företagets prylar som sina egna, då skulle ju väldigt många köra företagets bil, köpa TV, spis, soffa mm på företaget.
Tycker "man" inte man ska skatta så mycket är det väl bättre ta bort skatten på lön istället för att de som har eget företag kan ta allt skattefritt... Men visst, var det fritt att köpa saker på jobbet skulle nog alla företag orda att man kan växa lön mot förmåner i natura...
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg
Hmm, låter som hårklyveri om man tycker en nöjesresa ( för det är just vad det är) till en konsert är legitim men inte att ta en runda med cabben/MCn till glaskiosken.P pmd skrev:Dessutom är jag lite ovillig att vara en del av att "det är kul med koola bilar" (trots att jag tycker att det är kul med koola bilar). Om jag tänker efter lite rationellt så är bilar transportmedel och inte leksaker. Vår gemensamma strävan bör alltså vara att se till att vägnätet används till transporter på ett så säkert sätt som möjligt och inte för att ha kul på.
I ena fallet är målet målet och i andra resan målet. Resultatet i form av ökat slitage/trängsel på vägarna blir ju dock exakt samma…
Precis , eller om man vill åka och kolla nån fotbolls eller ishockeymatch t,ex det är ju lika onödigt vägslitage som att ta en sväng med nåt annat fordon , svårt att sätta gränsenS Styrman_jansson skrev:Hmm, låter som hårklyveri om man tycker en nöjesresa ( för det är just vad det är) till en konsert är legitim men inte att ta en runda med cabben/MCn till glaskiosken.
I ena fallet är målet målet och i andra resan målet. Resultatet i form av ökat slitage/trängsel på vägarna blir ju dock exakt samma…
Fast skadan av att ha kul samtidigt är ju begränsadP pmd skrev:Visst är det så. Jag gillar, som jag skrev, elbilar och tycker att de är roliga att köra, men det vore nästan som att elda sedlar om jag köpte en ny bil, så lite som jag kör. Om jag någonsin köper en ny bil så lär det dock bli en elbil. Förmodligen finns det inte någon annan typ av bil att köpa då.
Dessutom är jag lite ovillig att vara en del av att "det är kul med koola bilar" (trots att jag tycker att det är kul med koola bilar). Om jag tänker efter lite rationellt så är bilar transportmedel och inte leksaker. Vår gemensamma strävan bör alltså vara att se till att vägnätet används till transporter på ett så säkert sätt som möjligt och inte för att ha kul på.
En telefon som bara är ett par år gammal bör vara fullt användbar för de flesta. Visst är det kul med nya leksaker men det tycks ha gått något slags raseri i att byta telefon vart tredje eller fjärde år när det borde gå bra att använda dem en betydligt längre tid.J JohanLun skrev:
Och jag som börjar se mig om efter skydd och blir skakig bara jag hör en tanksmotor.S Styrman_jansson skrev:För att spinna vidare lite på hur olika vi uppskattar motorljud så kan jag ibland sitta och mysa till ett youtubeklipp där man får höra t.ex. gamla stridsvagnsmotorer. Här är ett helt ljuvligt där man får höra en 23l Maybach V12:a få arbeta lite i en 60tons Königstiger från WWII;
[media]
Vi får tacka Tyskarna för att de inte gick över till diesel utan körde på med riktigt soppa i sina vagnar
Fy attans vad bränsle det måste gått åt!
Sambon brukar bara gå förbi och skaka på huvudet när jag sitter med dunderlurarna kopplade till datorn och en virre på fredagskvällarna
Morfar var i kriget. Instinkterna går i arv.
Du är inte i speciellt bra kontakt med verkligheten här märker jag,P pmd skrev:
Om du skulle skriva "något slags raseri i att byta telefon ..." ; så skulle du avslutat det med ... med 6 till 12 månaders mellanrum.
Majoriteten har inte kvar sin telefon efter två år.
Själv är jag inne på min 4'e smartphone efter 2013 (då jag började med denna slags produkt) och då har jag använt ett par st tills det var konstgjord andning på dem under sista året.
Allvetare
· Östergötland
· 4 155 inlägg