FreQa FreQa skrev:
Vad har arkitekten ritat för runda saker i sektionen? Balkar? Bär de på ett fönster parti som har sämre bärighet?
Ser på ritningarna att ni försökt få till ett fritidshus troligen för att slippa olika krav. Blir huset en bostad nu så är ytterväggarna för tunna för att rymma tillräcklig isolering för att klara energiberäkningen. Där förlorar ni några kvm och hörn som nu är inreda på ett smart sätt som senare inte får plats.
Detta ska bli ett timmerhus är det tänkt och då räcker energiberäkningen trots att ansökan nu avser permanentboende. Det har arkitekten garanterat. Kan det vara att de "runda sakerna" i sektionsritningen har något med just timmerhus att göra? Jag vet faktiskt inte, har inte tänkt på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Jag vet inte helt vilka runda saker du tänker på? Ser inte det. Men detta ska bli ett timmerhus är det tänkt och då räcker energiberäkningen trots att ansökan nu avser permanentboende. Det har arkitekten garanterat.
Arkitekten du refererar till, jobbar hen för ett husföretag, som säljer byggsatser/kataloghus, eller är det en fristående konsult/arkitektbyrå som ni anlitat?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Detta ska bli ett timmerhus är det tänkt och då räcker energiberäkningen trots att ansökan nu avser permanentboende. Det har arkitekten garanterat. Kan det vara att de "runda sakerna" i sektionsritningen har något med just timmerhus att göra? Jag vet faktiskt inte, har inte tänkt på det.
Har du fått någon energiberäkning? Vilket värme och vent system är tänkt?
Tycker det låter lite väl optimistiskt med de nya reglerna.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Detta ska bli ett timmerhus är det tänkt och då räcker energiberäkningen trots att ansökan nu avser permanentboende. Det har arkitekten garanterat. Kan det vara att de "runda sakerna" i sektionsritningen har något med just timmerhus att göra? Jag vet faktiskt inte, har inte tänkt på det.
Ah ok, kunde nästan gissa mig till det. 200 väggar med mindre isolering krävs i så fall.
 
FreQa FreQa skrev:
Ah ok, kunde nästan gissa mig till det. 200 väggar med mindre isolering krävs i så fall.
Ja, tror det ska bli det. EKA-skog https://ekaskog.se/timmerhus/
 
M MetteKson skrev:
Arkitekten du refererar till, jobbar hen för ett husföretag, som säljer byggsatser/kataloghus, eller är det en fristående konsult/arkitektbyrå som ni anlitat?
Han anlitas av byggföretaget https://ekaskog.se/timmerhus/
Han är pensionerad sedan ett antal år men fortsätter jobba. Vi betalar inte något extra för hans tjänst, det ingår i priset för huset.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du fått någon energiberäkning? Vilket värme och vent system är tänkt?
Tycker det låter lite väl optimistiskt med de nya reglerna.
Ett timmerhus håller värme mycket bättre än ett vanligt hus. Arkitekten sa att han ska göra en energiberäkning nu i veckorna (han känner en annan som ska göra det).

Värmesystem blir troligen vatten/luft med FTX-system och golvvärme. Ev. solpaneler.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Ju längre västerut du kommer på tomten desto bredare blir den. I utkastet på lantmäteriet står det 12,82 m längst upp mot öster. Men tomten är bredare än 12,82 där huset planeras ligga, plus att det går in 0,41 m längre ned eftersom avstyckningen exakt följer det andra husets vägg.
12, 82-9 (2x4,5m)blir ett hus på 3,82, inte vad arkitekten "gissat" med sina mått på ritningen 4+5+4=13. Redan där finns fel som blir svåra att ändra på när huset är byggt.
När jag ritat in mått är det på millimetern då man arbetar digitalt och inte gissar. Tycker er arkitekt är lite disträ med detta.
Kommunen önskar dessutom rättvinkliga mått vilket kan göra skillnad där också.

Kan du skicka över nybyggnadskartan till mig som du fått från kommunen så kan jag kolla måttsättningen. Helst i dwg-format.
 
FreQa FreQa skrev:
12, 82-9 (2x4,5m)blir ett hus på 3,82, inte vad arkitekten "gissat" med sina mått på ritningen 4+5+4=13. Redan där finns fel som blir svåra att ändra på när huset är byggt.
När jag ritat in mått är det på millimetern då man arbetar digitalt och inte gissar. Tycker er arkitekt är lite disträ med detta.
Kommunen önskar dessutom rättvinkliga mått vilket kan göra skillnad där också.

Kan du skicka över nybyggnadskartan till mig som du fått från kommunen så kan jag kolla måttsättningen. Helst i dwg-format.
Javisst jag kan skicka den om du ger mig en mejladress.
Men har du sett de 0,41 m som går in i tomtgränsen?
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Javisst jag kan skicka den om du ger mig ene mejladress.
Men har du sett de 0,41 m som går in i tomtgränsen?
Nu ser jag. Den var udda.

Hur eller hur och hur allt går så är det så snällt av er att erbjuda del av tomten åt dina föräldrar!
 
FreQa FreQa skrev:
Nu ser jag. Den var udda.

Hur eller hur och hur allt går så är det så snällt av er att erbjuda del av tomten åt dina föräldrar!
Det är mina föräldrar som äger båda fastigheter. De ska bo i det nya huset och vi i det gamla är det tänkt.
 
Ok snällt men åt andra hållet då! :love:

Tillåter kommunen en timrad byggnad i området? Har ni fått något förhandsbesked?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Javisst jag kan skicka den om du ger mig en mejladress.
Men har du sett de 0,41 m som går in i tomtgränsen?
Du har PM, kolla din inkorg vid din avatar.
 
FreQa FreQa skrev:
Ok snällt men åt andra hållet då! :love:

Tillåter kommunen en timrad byggnad i området? Har ni fått något förhandsbesked?
Ja, det är inget norrländskt timmerhus med runda timmerstockar utan småländskt https://ekaskog.se/timmerhus/

Det finns redan timmerhus i området från 17- eller 1800-talet. Det viktigaste för kommunen var att det var samma färg som på grannhuset. Förhandsbesked behövdes inte enligt kommunen då det är en bostad som ska byggas och detaljplanen säger att det ska byggas bostäder.
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska ni klä huset med rödfärgsmålad panel och ha vita knutar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.