Snyggt ! dags att glida över till grannarna med saft och bullar för att bli sams :)
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Japp, om du menar att det måste börja byggas inom 2 år från sista instans besked.
 
  • Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
En till fråga: Står i beslutet något som jag inte hade en aning om:

"Den aktuella fastigheten är en del av ett område som är utvärderat som kulturhistoriskt värdefullt och som ingår i kommunens program för kulturminnesvård, antagen av kommunfullmäktige 1989-09-28. Gränna, Uppgränna (F 78) utgör riksintresse för kulturmiljövården."

Är detta detsamma som "särskilt värdefullt område" och som därför inte får bebyggas med attefallshus? I så fall är det förbjudet i hela Gränna med sådan attefallsbebyggelse.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Även altan och det utskjutande taket över entrén räknas in i byggnadsarean, därav 110 kvm. Det går visserligen att ta bort taket över entrén, men då blir det ju också mindre funktionellt.
När vi gjorde vår utbyggnad på sommarstugan gjorde vi 1.40m utskjutande tak över hela nya kortsidan (6.65m) då det är ganska skönt när det regnar att ta av och på sig jackor, stövlar mm utomhus under tak. Detta räknades som 9 kvm extra men ingen av våra grannar opponerade sig så det gick igenom.

Jag fick för mig att det var stolparna vi hade (och som du har en av) som automatiskt gjorde att det räknas som byggarea. 50 cm taköverhäng räknas ju ej som byggarea så kanske du får ner den om du skippar stolpen och istället har en förstärkt utstickande takstolsbjälke. Värt att kolla med arkitekten i alla fall om det finns något sådant typ av kryphål där ni kan få ner den totala avvikelsen för att minska risken för avslag.
 
  • Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
W WiZCoke skrev:
När vi gjorde vår utbyggnad på sommarstugan gjorde vi 1.40m utskjutande tak över hela nya kortsidan (6.65m) då det är ganska skönt när det regnar att ta av och på sig jackor, stövlar mm utomhus under tak. Detta räknades som 9 kvm extra men ingen av våra grannar opponerade sig så det gick igenom.

Jag fick för mig att det var stolparna vi hade (och som du har en av) som automatiskt gjorde att det räknas som byggarea. 50 cm taköverhäng räknas ju ej som byggarea så kanske du får ner den om du skippar stolpen och istället har en förstärkt utstickande takstolsbjälke. Värt att kolla med arkitekten i alla fall om det finns något sådant typ av kryphål där ni kan få ner den totala avvikelsen för att minska risken för avslag.
Ja, nu har dock kommunen idag beviljat bygglov, så då är det bara att vänta och se vad som händer.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Ja, nu har dock kommunen idag beviljat bygglov, så då är det bara att vänta och se vad som händer.
Ja, läste det nu, det ser ju ut som det kommer att hålla. De har ju bedömt att det inte avviker för mycket så då ska det till ett riktigt välmotiverat överklagande för att det ska rivas upp. Några försämrade utsikter kommer inte att räcka som skäl.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
En till fråga: Står i beslutet något som jag inte hade en aning om:

"Den aktuella fastigheten är en del av ett område som är utvärderat som kulturhistoriskt värdefullt och som ingår i kommunens program för kulturminnesvård, antagen av kommunfullmäktige 1989-09-28. Gränna, Uppgränna (F 78) utgör riksintresse för kulturmiljövården."

Är detta detsamma som "särskilt värdefullt område" och som därför inte får bebyggas med attefallshus? I så fall är det förbjudet i hela Gränna med sådan attefallsbebyggelse.
Grattis till bygglov! Ja det kan vara så att allt är kulturhistoriskt intressant och då bör det vara stopp för attefall. Men fråga kommunen, de ska ju veta det.

När jag läser beslutet så tänker jag att största risken för er bör vara avståndet till gräns, 3,2 m är att utmana praxis för liten avvikelse. Men det är bra att det prövas, många skulle bli glada om det går igenom ett överklagande. Om grannarna inte klagar på just det utan fokuserar på sin egen utsikt kanske överinstanserna inte bryr sig om det. Håll oss gärna uppdaterade på hur det går för er!

Och tänk på att om grannarna lämnat synpunkter i ett grannehörande brukar de delges beslutet med mottagningsbevis, då börjar tiden för överklagande att rulla först när de hämtar ut brevet från kommunen. Så olika grannar kan ha olika datum för att lämna in överklagande. Men kommunerna delger på olika sätt så kolla med din för att få fram vilka datum som gäller för er.
 
Liten kommentar om badrummet
Kanske byta position på handfat och toastol
Ser ut som om toastolen täcker en bit av dörren som det är nu
 
M McDoit skrev:
Liten kommentar om badrummet
Kanske byta position på handfat och toastol
Ser ut som om toastolen täcker en bit av dörren som det är nu
Så hade vi det först, men enligt tillgänglighetsanpassningen så ska det enligt arkitekten vara på detta sätt. Toastolen kommer inte täcka en del av dörren. Är ett par dm marginal. Dörren går också utåt.
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Så hade vi det först, men enligt tillgänglighetsanpassningen så ska det enligt arkitekten vara på detta sätt. Toastolen kommer inte täcka en del av dörren. Är ett par dm marginal. Dörren går också utåt.
Jag ser det nu. Dörren borde bli vänsterhängd så man får plats att stå med rullstol och kunna nå handtaget då det är trångt mot hörnet vid kapprummet
Se länk sid 9
 
Inga problem alls
Hade samma problem
Googlade o hittade en bra anledningar att bygga för mycket på tomten
Kommunen hade inga problem med. Det
 
E eemeliie skrev:
Grattis till bygglov! Ja det kan vara så att allt är kulturhistoriskt intressant och då bör det vara stopp för attefall. Men fråga kommunen, de ska ju veta det.

När jag läser beslutet så tänker jag att största risken för er bör vara avståndet till gräns, 3,2 m är att utmana praxis för liten avvikelse. Men det är bra att det prövas, många skulle bli glada om det går igenom ett överklagande. Om grannarna inte klagar på just det utan fokuserar på sin egen utsikt kanske överinstanserna inte bryr sig om det. Håll oss gärna uppdaterade på hur det går för er!

Och tänk på att om grannarna lämnat synpunkter i ett grannehörande brukar de delges beslutet med mottagningsbevis, då börjar tiden för överklagande att rulla först när de hämtar ut brevet från kommunen. Så olika grannar kan ha olika datum för att lämna in överklagande. Men kommunerna delger på olika sätt så kolla med din för att få fram vilka datum som gäller för er.
Grannarna ska ha fått beslutet genom e-tjänsten samtidigt som oss.

Efter att ha läst någrs domar från MÖD har jag förstått att alla fall måste behandlas individuellt. Se https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/liten/liten-avvikelse---avstand-till-grans/
Det verkar som om de flesta i de domarna fått avslag pga en väldigt stor avvikelse som att större delen av byggnaden låg närmre än tillåten gräns. I vårt fall är det endast ca 15 % som ligger på fel sida.
 
J jannebmw skrev:
Inga problem alls
Hade samma problem
Googlade o hittade en bra anledningar att bygga för mycket på tomten
Kommunen hade inga problem med. Det
Ok, vad hade du för problem exakt?
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Grannarna ska ha fått beslutet genom e-tjänsten samtidigt som oss.

Efter att ha läst någrs domar från MÖD har jag förstått att alla fall måste behandlas individuellt. Se [länk]
Det verkar som om de flesta i de domarna fått avslag pga en väldigt stor avvikelse som att större delen av byggnaden låg närmre än tillåten gräns. I vårt fall är det endast ca 15 % som ligger på fel sida.
Ett av problemen är väl att kommunen inte motiverat varför det är en liten avvikelse i just ert fall, enbart att de tycker den är liten. Men jag hoppas för er skull att det inte påverkar.
 
Är det någon här som vet hur och på vilket sätt man får reda på om någon överklagat? Ser man det i e-tjänsten för bygglov hos kommunen? Eller får man reda på det först av länsstyrelsen när de registrerat ärendet?

Har nu gått drygt tre veckor sedan vissa grannar blev delgivna och i slutet av veckan är det fyra veckor sedan bygglovet kungjordes i post- och inrikes tidningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.