Joel Mellin Joel Mellin skrev:
När du skriver 10 %, gällde det då också avstånd till gräns? Alltså om det är 4,5 m så tillåts alltså 4,05 m? Eller ser man på hur stor del i % av huset som ligger närmre tomtgräns än 4,5 m?

Beskedet jag först fick från kommunen är att de kan tänka sig en avvikelse på en halv meter. Senare gav de dock besked att 3 m var okej mot den tomtgräns som redan är vår egen.

Men domstolarna kommer väl inte ta någon hänsyn till om vi äger tomten intill?
Man räknar hur stor del (procent) av huset som ligger ”på fel sida” om 4,5 m gränsen.

Det finns ingen generell regel om att en liten avvikelse får vara 10%, avvikelsen ska bedömas från fall till fall. Avvikelsen ska även kunna motiveras av sökanden på ett bra sätt.

Tio procent ”regeln” är något som hänger kvar sen förr och var någon form av ”riktmärke” då. Då hette det även ”mindre avvikelse” och inte ”liten avvikelse”.

Du skriver att grannarna som klagar ligger på andra sidan vägen, jag undrar vem som äger vägen?

Edit; Jag la till lite info.
 
Redigerat:
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Vad är det för skillnad på planbeskrivning och detaljplan? Jag tror inte att det finns både och här, planen är gjord på 40- och 50-talet. Står bara att det ska användas för bostäder.
Så här skriver Boverket:
Till detaljplanen ska det finnas en beskrivning av hur detaljplanen ska förstås och genomföras, en planbeskrivning. I planbeskrivningen ska kommunen bland annat redovisa planeringsförutsättningarna, planens syfte och hur planen är avsedd att genomföras. Innehållet i en planbeskrivning regleras i plan- och bygglagen, PBL, och Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning.
Men jag vet inte hur länge det har varit praxis, om detaljplanen är från 40-talet så kanske man inte arbetade på samma sätt?
 
När det gäller avstånd till tomtgräns: på det område som jag bor på så gäller 0,3 meter från tomtgräns. Men det är ”av gammal hävd” och tomterna är runt 430 kvm, så det blir inte så mycket kvar att bygga på om man exkluderar 4,5 meter från tomtgränsen.
 
M MetteKson skrev:
Man räknar hur stor del (procent) av huset som ligger ”på fel sida” om 4,5 m gränsen.

Det finns ingen generell regel om att en liten avvikelse får vara 10%, avvikelsen ska bedömas från fall till fall. Tio procent ”regeln” är något som hänger kvar sedan förr som var någon form av ”riktmärke” då.

Du skriver att grannarna som klagar ligger på andra sidan vägen, jag undrar vem som äger vägen?
Tror det är kommunen, men jag vet inte. Gränna 5:1 heter den. Kommunen sköter snöröjning där i alla fall. Finns en vägförening för området, men vägen är inget vi betalar själva för.
 
T Tilt skrev:
Så här skriver Boverket:

Men jag vet inte hur länge det har varit praxis, om detaljplanen är från 40-talet så kanske man inte arbetade på samma sätt?
Nej, jag tror inte det finns då den är så gammal.
 
T Tilt skrev:
När det gäller avstånd till tomtgräns: på det område som jag bor på så gäller 0,3 meter från tomtgräns. Men det är ”av gammal hävd” och tomterna är runt 430 kvm, så det blir inte så mycket kvar att bygga på om man exkluderar 4,5 meter från tomtgränsen.
Ja, och i vårt fall ritade jag först upp ett förslag som gjorde att vi höll oss 4,5 meter från tomtgränsen på andra sidan. Men sedan ändrade arkitekten eftersom det byggnadstekniskt skulle bli svårt att göra så som jag ritade, dessutom skulle det inte bli lika snyggt. Så det är ju något som också måste tas hänsyn till. Bifogar bild på tidigare skiss. Den medförde att man fick hörn som inte blev praktiska.

Arkitekten tror ändå på att de kommer godkänna vad jag förstår när han ritat om det.
 
  • Skiss av husplan med måttangivelser, visar vardagsrum, kök, sovrum, toalett och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Prästfrun
  • Laddar…
R
@Joel Mellin, du är säkert medveten om detta, men jag vill ändå påpeka att även om du slutligen får igenom ditt bygglov så kommer det att ta relativt lång tid. Eftersom det inte kostar något att överklaga så kan du vara säker på att grannarna kommer att driva detta så långt det går, det måste man tro efter att ha läst deras inlaga tidigare i tråden. Gången ser ut så här: byggnadsnämnden -> länsstyrelsen -> Mark- och miljödomstolen (tingsrätten) -> Mark- och miljööverdomstolen (Svea hovrätt). Till hovrätten behöver man få prövningstillstånd, men inte till länsstyrelsen eller tingsrätten. Nu vet jag inte hur det ser ut i din del av landet men i Nacka så tar det idag säkert minst två år till dess att domen i tingsrätten avkunnas.

EDIT: Idag tar det ca 6 månader för Svea hovrätt att avgöra om man får prövningstillstånd eller inte, det tillkommer alltså.
 
Redigerat:
R rolflidvall skrev:
@Joel Mellin, du är säkert medveten om detta, men jag vill ändå påpeka att även om du slutligen får igenom ditt bygglov så kommer det att ta relativt lång tid. Eftersom det inte kostar något att överklaga så kan du vara säker på att grannarna kommer att driva detta så långt det går, det måste man tro efter att ha läst deras inlaga tidigare i tråden. Gången ser ut så här: byggnadsnämnden -> länsstyrelsen -> Mark- och miljödomstolen (tingsrätten) -> Mark- och miljööverdomstolen (Svea hovrätt). Till hovrätten behöver man få prövningstillstånd, men inte till länsstyrelsen eller tingsrätten. Nu vet jag inte hur det ser ut i din del av landet men i Nacka så tar det idag säkert minst två år till dess att domen i tingsrätten avkunnas.

EDIT: Idag tar det ca 6 månader för Svea hovrätt att avgöra om man får prövningstillstånd eller inte, det tillkommer alltså.
Hej, det tar ca ett år här att få det avgjort i mark- och miljödomstolen. Så 1,5 år alltså om man räknar med tiden för prövningstillstånd. Sedan kan man ju alltid ta risken att börja efter man fått startbesked, det har en person skrivit om tidigare här i tråden. Om man nu tror att risken är liten att beslutet skulle upphävas.

Det som skulle vara intressant att veta är hur ofta högsta instans beviljar prövningstillstånd.
 
Nästan aldrig och ALDRIG när det gäller så här enkla saker som gnälliga grannar.
 
  • Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
R
Redigerat:
  • Gilla
Joel Mellin
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Nja. Boverket definierar rågranne så här:

Sen kan grannar på andra sidan gatan ha rätt att överklaga ändå, men de är inte rågrannar.
Såhär står det på Boverket Kunskapsbanken:
"Beslut om bygglov, marklov och förhandsbesked får överklagas av sökanden, ägare till en fastighet som gränsar direkt till den fastighet som bygglovet eller förhandsbeskedet gäller eller skiljs åt endast genom en gata eller väg."
 
Joel Mellin Joel Mellin skrev:
Hej, det tar ca ett år här att få det avgjort i mark- och miljödomstolen. Så 1,5 år alltså om man räknar med tiden för prövningstillstånd. Sedan kan man ju alltid ta risken att börja efter man fått startbesked, det har en person skrivit om tidigare här i tråden. Om man nu tror att risken är liten att beslutet skulle upphävas.

Det som skulle vara intressant att veta är hur ofta högsta instans beviljar prövningstillstånd.
Just nu i min kommun tar det ca 9-12 månader innan Länsstyrelsen kommer med utslag, ca 1 år hos Mark- och miljödomstolen och sen då 6 månader innan MÖD ger besked om du får prövningstillstånd. Ytterligare tid innan de handlagt färdigt om du får tillstånd. Så har du otur kan det dröja 2-3 år innan det här är färdigutrett.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R
Har man riktig otur kan man drabbas av ett återförvisningsbeslut. Om t.ex. tingsrätten återförvisar ärendet till kommunen för att de tycker att det är för dåligt utrett så är det tillbaks till ruta ett. Har jag varit med om.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Just nu i min kommun tar det ca 9-12 månader innan Länsstyrelsen kommer med utslag, ca 1 år hos Mark- och miljödomstolen och sen då 6 månader innan MÖD ger besked om du får prövningstillstånd. Ytterligare tid innan de handlagt färdigt om du får tillstånd. Så har du otur kan det dröja 2-3 år innan det här är färdigutrett.
Ok, här avgörs 3/4 av ärendena inom 3 månader hos länsstyrelsen.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...k-lov-bygg/lansstyrelsens-handlaggningstider/
 
Jag har försökt läsa ut alltsammans som sagts och även de avvikelser som diskuteras.

Så jag gör en liten summering och så får ni rätta mig gällande om jag är fel på det eller ej :)

Samtliga avstånd mot fastighetsgräns avviker mot 39$ förutom den mot söder. Utöver det är det dessutom ca 10% överyta?

Summerar man ihop det så skulle jag tro att det finns en relativt stor sannolikhet att en överprövande instans hade återförvisat det för vidare handläggning.

Det baserar jag på att det handlar om en nybyggnation, där man egentligen har alla förutsättningar att göra "rätt" från start. Utöver det har man sedan gjort en förtätning av en fastighet som kanske egentligen inte var helt lämplig för det. För detta är ju inte så det var tänkt att vara från början misstänker jag.


Med det sagt så tror jag ändå att det vore möjligt med vissa justeringar att få det helt, eller åtminstone bättre än vad det är idag avseende avstånden.

Jag tycker överlag att man tagit relativt väl hand om ytorna, men till exempel köket som en genomfart känns inte helt optimalt.

Jag ska ta och spåna lite på vilka förändringar ni eventuellt kunnat göra för att "optimera" förhållandena.


Sen kan tilläggas att vid ett överklagande av ett ärende så har så klart den som överklagats argument en stor tygnd, men man gör ju även en omgranskning av ärendet och då kan det vara som så att det blir återförvisat ändå.
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.