297 271 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
Jag brukar lyssna på Focke-Wulf 190 och dess BMW 801 42-liters radialmotor med 14 cylindrar, då ryser man lite extra, även om detta exemplar är en nybyggd replica. Alltid älskat det planet, ända sedan jag var en tvärhand hög.S Styrman_jansson skrev:För att spinna vidare lite på hur olika vi uppskattar motorljud så kan jag ibland sitta och mysa till ett youtubeklipp där man får höra t.ex. gamla stridsvagnsmotorer. Här är ett helt ljuvligt där man får höra en 23l Maybach V12:a få arbeta lite i en 60tons Königstiger från WWII;
[media]
Vi får tacka Tyskarna för att de inte gick över till diesel utan körde på med riktigt soppa i sina vagnar
Fy attans vad bränsle det måste gått åt!
Sambon brukar bara gå förbi och skaka på huvudet när jag sitter med dunderlurarna kopplade till datorn och en virre på fredagskvällarna
Spitfiren tror jag har RR V12 Griffon-motorn på 37 liter, inte fy skam det heller.
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Focke Wulfen är en liten favorit även för mig. Flög alltid den i första flygsimulatorn, Chuck Yaegers Air Combat, jag hade på 90-talet.MultiMan skrev:Jag brukar lyssna på Focke-Wulf 190 och dess BMW 801 42-liters radialmotor med 14 cylindrar, då ryser man lite extra, även om detta exemplar är en nybyggd replica. Alltid älskat det planet, ända sedan jag var en tvärhand hög.
Spitfiren tror jag har RR V12 Griffon-motorn på 37 liter, inte fy skam det heller.
[media]
Spitfire tror jag hade Merlin-motorn. Griffon var tänkt till bl.a. Spitfire men kriget kom innan den var klar.
Flygvapenmuseet i Linköping har för övrigt en Merlinmotor de kör med ibland. Väldigt mysigt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 557 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 557 inlägg
@Styrman_jansson Tidigare versioner, ja, men planet i videon är en Mk18:
The Mk 18 was a refinement of the Mk XIV. It was identical in most respects including engine (the Griffon 65) and cockpit enhancements, but it carried extra fuel and had a revised, stronger wing structure. Its handling was also nearly identical and so it was not put through any performance tests. Like the Mk XIV there were fighter and fighter reconnaissance variants built.
The Mk 18 missed the war. It was built up until early 1946 but it was not until January 1947, that an RAF squadron, 60 Squadron which operated from RAF Seletar, Singapore, was re-equipped with the variant. Later, other squadrons in the Far East and Middle East would receive them. Some 300 F Mk 18s and FR Mk 18s were built, before production ended in early 1946.[37] The Mk 18s saw little action apart from some involvement against guerrillas in the Malayan Emergency. The Royal Indian Air Force purchased 20 ex-RAF Mk 18s in 1947.
The Mk 18 was a refinement of the Mk XIV. It was identical in most respects including engine (the Griffon 65) and cockpit enhancements, but it carried extra fuel and had a revised, stronger wing structure. Its handling was also nearly identical and so it was not put through any performance tests. Like the Mk XIV there were fighter and fighter reconnaissance variants built.
The Mk 18 missed the war. It was built up until early 1946 but it was not until January 1947, that an RAF squadron, 60 Squadron which operated from RAF Seletar, Singapore, was re-equipped with the variant. Later, other squadrons in the Far East and Middle East would receive them. Some 300 F Mk 18s and FR Mk 18s were built, before production ended in early 1946.[37] The Mk 18s saw little action apart from some involvement against guerrillas in the Malayan Emergency. The Royal Indian Air Force purchased 20 ex-RAF Mk 18s in 1947.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Mk18 är också en variant av väldigt kort AR15. Med enbart 10.3 tum pipa.
Riktigt så enkelt är det inte enligt artikeln som länkas i inlägg #7469.Mikael_L skrev:
Jag tycker själv att avdrag ska avskaffas och likaså bidrag. Ju enklare skattesystem vi har desto bättre.
Det är möjligt att en sådan reform också gör det nödvändigt att justera skattesatser lite här och var.
Ett och annat bolag kommer säkerligen att behöva justera sin verksamhet också.
Ju mer komplicerat skattesystemet är desto mer av ett lotteri blir det och det blir också lättare att smita från att betala skatt för de som har resurser för det (eftersom ett komplicerat skattesystem kommer att innehålla fler kryphål än ett enkelt skattesystem).
När medborgarna inte kan överblicka konsekvenserna av sitt handlande i skattehänseende blir betalningsviljan låg.
Ska staten införa mer inspektion och kontroll om medborgarna inte tycker att skattesystemet är rättfärdigt?D djac skrev: