296 936 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Klart Skatteverket behöver omvänd bevisbörda. Jag tror oerhört många försöker fuska. Det viktiga är väl att om man inkommer med kompletterande uppgifter så är det rättsäkert. Att de dyker på egenföretagare och försöker upptaxera dem är sunt. Jag minns att min far som var delägare i företag gick på någon mina, men jag tror faktiskt att de få gånger de fick backning så hade de faktiskt genat i kurvorna, tex map användning av firmans bilar. Jag kan aldrig minnas att farsan klagade även om det förstås suger just då att betala mer skatt än man trott man skulle behöva. Småföretagare gör nog även ofta fel utan att riktigt veta om det. Jag hade själv enskild firma för många år sen och det var mycket jag chansade på hur man skulle göra med avskrivningar och sådant.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Fast det är ju allmänt känt rättssäkerheten är åtsatt. Kan väl hålla med om att det kan bli problem är andra hållet också om bevisbördan är helt på Skatteverket. Men som det är idag så är man iallafall näst intill rättslös som företagare. Konstigt det inte pratas om mer l debatten.J JohanLun skrev:Klart Skatteverket behöver omvänd bevisbörda. Jag tror oerhört många försöker fuska. Det viktiga är väl att om man inkommer med kompletterande uppgifter så är det rättsäkert. Att de dyker på egenföretagare och försöker upptaxera dem är sunt. Jag minns att min far som var delägare i företag gick på någon mina, men jag tror faktiskt att de få gånger de fick backning så hade de faktiskt genat i kurvorna, tex map användning av firmans bilar. Jag kan aldrig minnas att farsan klagade även om det förstås suger just då att betala mer skatt än man trott man skulle behöva. Småföretagare gör nog även ofta fel utan att riktigt veta om det. Jag hade själv enskild firma för många år sen och det var mycket jag chansade på hur man skulle göra med avskrivningar och sådant.
En del förstår inte det där med ljud.S Styrman_jansson skrev:
En granne kom o berättade, han är närmare 90, att han o en annan granne hade stått bakom häcken och pratat när jag backade ut min bil i garaget, och åkt iväg.
"Mysigt ljud i den där hade grannen sagt" Den andra hade varit helt oförstående och undrat vad som låter mysigt.
"Rikards bil, härligt ljud i BMWs 6or" Jag förstår inte vad du menar, det är väl en motor som brummar ??
Grannen la ner vidare diskussion i ämnet.
Jag låter en klippa till redovisningskonsult som jag känner sköta allt. Hon har råkoll på allt vad skatteverket vill och alla lagar och regler och hela den biten.J JohanLun skrev:
För bara några enstaka tusingar om året så behöver jag bara lämna ifrån mig en bunt verifikat varje kvartal och inte bry mig något mer, plötsligt dyker det bara upp ett årsbokslut lite automagiskt. Och jag vet att det är en otroligt låg risk att jag åker på någon slags smäll.
Det är inte riktigt vettigt att lägga sin tid på att lära sig alla regler då kärnverksamheten är något helt annat. Och jag byter ju bara pengar i detta, jag slipper lägga tid på papper, jag skruvar lite mer med sånt jag är bra på istället, och sen byter jag de pengarna mot bokföringstjänsten.
Så jag tycker nog inte att det är komplicerat att driva företag i Sverige, och jag ligger inte och är orolig för skatteverket på nätterna.
Efter cruisingen i stan är det kalabalik i vissa fb grupper. De gnäller på ljudet och ditten och datten. Det sker alltså en gång om året. Så ljudet har blivit ett allvarligt problem tydligen. Kan det ha med att göra att fler och fler är bortskämda och kan gnälla på allt ?Isakare skrev:En del förstår inte det där med ljud.
En granne kom o berättade, han är närmare 90, att han o en annan granne hade stått bakom häcken och pratat när jag backade ut min bil i garaget, och åkt iväg.
"Mysigt ljud i den där hade grannen sagt" Den andra hade varit helt oförstående och undrat vad som låter mysigt.
"Rikards bil, härligt ljud i BMWs 6or" Jag förstår inte vad du menar, det är väl en motor som brummar ??
Grannen la ner vidare diskussion i ämnet.
För det är ju ändå ett intresse, att gnälla på lite v8 ljud är patetiskt liksom =)
Ja, de här FB grupperna har blivit riktigt patetiskt. Hos oss lägger nu jägarna ut "Idag ska vi ut i skogen och skjuta gris mellan 9-15"R Rkarlsson skrev:Efter cruisingen i stan är det kalabalik i vissa fb grupper. De gnäller på ljudet och ditten och datten. Det sker alltså en gång om året. Så ljudet har blivit ett allvarligt problem tydligen. Kan det ha med att göra att fler och fler är bortskämda och kan gnälla på allt ?
För det är ju ändå ett intresse, att gnälla på lite v8 ljud är patetiskt liksom =)
Om de inte gör det, så står det 10 sek efter första skottet i FB grupperna "Vad är det som låter i skogen, ska jag ringa polisen ??"
Samma om nån lägger lite lakris på långa rakan, då ringer de både polisen och brandkåren
Vilket sammanträffande.Isakare skrev:Ja, de här FB grupperna har blivit riktigt patetiskt. Hos oss lägger nu jägarna ut "Idag ska vi ut i skogen och skjuta gris mellan 9-15"
Om de inte gör det, så står det 10 sek efter första skottet i FB grupperna "Vad är det som låter i skogen, ska jag ringa polisen ??"
Samma om nån lägger lite lakris på långa rakan, då ringer de både polisen och brandkåren
Det kom ett sådant inlägg om jägare i höstas. En kärring som var riktigt arg då jägarna sköt ju i skogen där folk gick. Sanningen var ju att de inte var vid "slingan" och de var långt iväg vid ett öppet fält.
Hon undrade vem man skulle ringa. Jag tänker att om man rör sig i skogen vid jakt så ta på en gul väst iallafall så man ser dig =)
De som skrivit om smällare på grupperna har fått sina postlådor sprängda. Jag tycker väl inte de är så roligt att de smäller heller när som men jag skulle ju aldrig skriva på fb.
Men just ljud från bilar går ju inte gnälla på kan jag tycka, så länge man sköter sig snyggt och inte håller på och väcker folk på natten så är de bara trevligt med lite V motorer som brölar lite.
Allvetare
· Östergötland
· 4 159 inlägg
För att inte tala om alla som köpt hus nära motorbanor och sedan ujar sig över att det låter mycket om helgerna...R Rkarlsson skrev:Efter cruisingen i stan är det kalabalik i vissa fb grupper. De gnäller på ljudet och ditten och datten. Det sker alltså en gång om året. Så ljudet har blivit ett allvarligt problem tydligen. Kan det ha med att göra att fler och fler är bortskämda och kan gnälla på allt ?
Det hela rör sig om lite ömsesidig respekt. Jag hade en granne som inte gillade när jag drog igång hojen 06:00 på morgonen på vardagar för att åka till jobbet. Efter en stunds diskussion där jag påpekade att jag inte uppskattade att höra dansband på hög volym var och varannan kväll när jag skulle sova men accepterade det för han verkade gilla det så kom vi i alla fall till någon form av samförstånd.
Det ska tilläggas att hojen vid tillfället visserligen hade tillbehörsavgassystem, men helt besiktningsbart med db-killers.
Nu bor jag på landet med bara en granne som hållit på och byggt hus i 2 år så har jag lite ojud att "ge igen"
Det finns en och annan som gnäller om genomfarten här. Men den har funnits längre än många bott här vid den.S Styrman_jansson skrev:För att inte tala om alla som köpt hus nära motorbanor och sedan ujar sig över att det låter mycket om helgerna...
Det hela rör sig om lite ömsesidig respekt. Jag hade en granne som inte gillade när jag drog igång hojen 06:00 på morgonen på vardagar för att åka till jobbet. Efter en stunds diskussion där jag påpekade att jag inte uppskattade att höra dansband på hög volym var och varannan kväll när jag skulle sova men accepterade det för han verkade gilla det så kom vi i alla fall till någon form av samförstånd.
Det ska tilläggas att hojen vid tillfället visserligen hade tillbehörsavgassystem, men helt besiktningsbart med db-killers.
Nu bor jag på landet med bara en granne som hållit på och byggt hus i 2 år så har jag lite ojud att "ge igen"
Min ena granne gnäller inte på mig om jag gör något ljud, men de gnäller på den andra grannen om de sitter ute och grillar och småpratar fram till 21. (jag själv har knappt hört människorna)
Så det är många ggr var de vill lägga sitt gnäll.
V8 låter skönt men de som har värsta stereoanläggningarna är mestadels pilsnerbilarnaR Rkarlsson skrev:Efter cruisingen i stan är det kalabalik i vissa fb grupper. De gnäller på ljudet och ditten och datten. Det sker alltså en gång om året. Så ljudet har blivit ett allvarligt problem tydligen. Kan det ha med att göra att fler och fler är bortskämda och kan gnälla på allt ?
och a traktorer det är de som sabbar för andra. Åker ju nära dessa på cruisingar och man
känner ju i sin egen bil ljudtrycket vid möte. Man undrar hur de klarar att sitta i detta.
Men man har upplevt cruising som en folkfest med en massa folk sittande utefter vägen
med grillarna tända och ett glatt humör och häromkring tar klubbarna med personer från
ålderdomshem så de får komma ut lite och ta en fika nånstans. Så har inte hört nån som
varit negativ till detta.
Jag funderade lite på hur det kunde ha låtit från de som har väldigt svårt att ta till sig omställningen om det hade kommit fram ett bränsle, som man kunde tanka med slang, som i ett slag eliminerade behovet av motorservice, förlängde motorns livslängd och som kostade en bråkdel av dagens bränsle.galento skrev:V8 låter skönt men de som har värsta stereoanläggningarna är mestadels pilsnerbilarna
och a traktorer det är de som sabbar för andra. Åker ju nära dessa på cruisingar och man
känner ju i sin egen bil ljudtrycket vid möte. Man undrar hur de klarar att sitta i detta.
Men man har upplevt cruising som en folkfest med en massa folk sittande utefter vägen
med grillarna tända och ett glatt humör och häromkring tar klubbarna med personer från
ålderdomshem så de får komma ut lite och ta en fika nånstans. Så har inte hört nån som
Gissar att det hade varit lovsång och glädjetårar.
Det har kommit de senare åren här tyvärr. Kommunen sparkade ju ut power meet med. Så de har sagt sitt, de vill inte ha de här. Men cruisingen går ändå.galento skrev:V8 låter skönt men de som har värsta stereoanläggningarna är mestadels pilsnerbilarna
Crusingen är väl det enda arrangemang som har städat till dagen efter. När de var festival här så var de inte städat på månader.
Ja alla är väl medvetna om denna elektriska omställningen med alla elbilar , sen kan man ju också ha funderingar om elbilens miljöpåverkan vid tillverkningen. Det blir ju inte så många mil med gammelbilen men man skitar ju inte ned miljön med utlandsresor mm. Idrotten borde också ta mer ansvar för miljön , körde klippare på en golfbana för ett antal år sen och enbart klipparen jag körde pumpade i sej 7000 l diesel per halvår och det var bara en av många. Så bl.a även denna sport har påverkan på miljön för att inte tala om alla transporter till olika idrottsevenemang men detta hör man inte så mycket om .D djac skrev:Jag funderade lite på hur det kunde ha låtit från de som har väldigt svårt att ta till sig omställningen om det hade kommit fram ett bränsle, som man kunde tanka med slang, som i ett slag eliminerade behovet av motorservice, förlängde motorns livslängd och som kostade en bråkdel av dagens bränsle.
Gissar att det hade varit lovsång och glädjetårar.
Det gäller att göra insatserna på rätt sätt med kraft, kanske inte skjutsarna för ungarnas skull… Ditt parti kommer hamna under 2% i höst, sorry!galento skrev:Ja alla är väl medvetna om denna elektriska omställningen med alla elbilar , sen kan man ju också ha funderingar om elbilens miljöpåverkan vid tillverkningen. Det blir ju inte så många mil med gammelbilen men man skitar ju inte ned miljön med utlandsresor mm. Idrotten borde också ta mer ansvar för miljön , körde klippare på en golfbana för ett antal år sen och enbart klipparen jag körde pumpade i sej 7000 l diesel per halvår och det var bara en av många. Så bl.a även denna sport har påverkan på miljön för att inte tala om alla transporter till olika idrottsevenemang men detta hör man inte så mycket om .