1 141 357 läst · 11 064 svar
1141k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Om du inte har säkerhetsklassat arbete så kan du lugnt behålla den...P pmd skrev:
Men annars ja. Säpo har många förtjänster, men att hänga med i en snabbt föränderlig värld är inte en av dem... Det står säkert fortfarande i deras manualer att en kortvågsmottagare är suspekt.
På den tiden fanns det i källaren i huset jag bodde en "jättelik" frys med kanske 40-50 olika låsbara "fack/delfrysar" där varje boende hade ett eller flera "fack". Tänk bagageförvaringsboxar hos SJ fast kalla. De hade jag glömt!Skip6711 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Jag kom på att jag glömt bort Hifikits katalog.. Det är väl kanske 90-tal iofs, men högtalarbyggsatser känns antikt nuförtiden....
Den har ju lysdioder i flera färger som lyser och blinkar...Alfredo skrev:
Den har 3st spolar för att få större yta, så jag antar att det sker någon form av handskakning som dom har löst med ad omvandlare och logikkretsar istället för microprocessor kanske.
Det är en random QI laddare från Wish för 249:- utan chassi, den har faktiskt funkat i 4 år nu, och den laddar med samma ström som en vanlig USB laddare, typ 1,5h från 0 till fullt.
Lite roligt, jag tror Kina konstruerar runt billiga partier med komponenter, köpte en smartklocka för 114:- som har wifi och SIM, den identifieras som en Sony Xperia X1 i nätverket.
Köpte den eftersom skolan inte låter eleverna ha telefon så lämnade sonen den hemma så när han missade bussen kunde han inte ringa, men smartklocka fick dom ha...
Medlem
· Blekinge
· 10 476 inlägg
Jag byggde Everest 200 (dvs med Fostex 206 (har jag för mig att de hette)). Dock vek jag ihop pipan till halva höjden samt kompletterade med en känslig diskant. Så jag var inte helt renlärig.Skip6711 skrev:
Men denna högtalare fick mig att inse vad skillnaden mellan dynamik och tråkighet var. Den var långt ifrån perfekt, men jäkligt rolig att lyssna på, så den hade jag i drygt15 år sen (lite avbruten av andra försök ibland).
Numera lyssnar jag på en annan variant, annan princip men ändå har vissa likheter.
Ett par CM3, som alltså är ljudledningshögtalare isf en kvartvågspipa.
Har också haft diverse spånskivemonument, bl.a. Everest och ett par varianter av BK-hornet.
Detta par står fortfarande efter sisådär 30 år och väntar på lite omtanke.
Intressant att FE206 fortfarande verkar tillverkas!
Detta par står fortfarande efter sisådär 30 år och väntar på lite omtanke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant att FE206 fortfarande verkar tillverkas!
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg