45 689 läst · 144 svar
46k läst
144 svar
Frånluftsvärmepump vs bergvärme
Du ska ha minst 35l/s enligt boverkets regler, men sen för att få ut maximal effekt, så bör du öka fläkthastigheten, och det måste man prova sig fram.
Hur stort hus har du ?
Säg att du har 150 kvm, då gångrar du 150x0,35 = 52,5 l/s
Men pumpens luftflöde visas i kbm/h, så då måste du gångra värdet med 3,6
52,5x3.6= 189 m3/h
Det är det minsta som din pump bör visa.
Sen kan du säkert öka fläkten lite till för att få pumpen att kunna jobba maximalt, och avfrosta minimalt.
Risken med för hög fläkthastighet, är kalldrag, men där får man prova sig fram.
Oftast är värmepumparna inställda enligt ovk värdet, och då får de inte nog med luft att arbeta med, så de får peta in elpatron riktigt tidigt, redan vid plusgrader utomhus.
Hur stort hus har du ?
Säg att du har 150 kvm, då gångrar du 150x0,35 = 52,5 l/s
Men pumpens luftflöde visas i kbm/h, så då måste du gångra värdet med 3,6
52,5x3.6= 189 m3/h
Det är det minsta som din pump bör visa.
Sen kan du säkert öka fläkten lite till för att få pumpen att kunna jobba maximalt, och avfrosta minimalt.
Risken med för hög fläkthastighet, är kalldrag, men där får man prova sig fram.
Oftast är värmepumparna inställda enligt ovk värdet, och då får de inte nog med luft att arbeta med, så de får peta in elpatron riktigt tidigt, redan vid plusgrader utomhus.
Det är mycket prat om ekonomi här, men det finns ju andra faktorer.
Komfort? Har flvp idag i ett nytt hus och visst, låg förbrukning har vi. Men ett helvetes kalldrag. Har experimenterat mycket med olika fläkthastighet, styra fläkthastighet med utetemp, fläktsynkdrift o.s.v men faktum kvarstår att om inte värmepumpen ska larma för fel som beror på för lite luft, då måste jag ha en sådan fläkthastighet som ger kalldrag.
Växter dör i fönstren och det känns kallt även om det är 21 grader inomhus.
En annan faktor är som tidigare nämnts avfrostningar och tex varmvatten produktion. Kör på 'lyx' hela tiden men man behöver verkligen planera sitt duschade i familjen. Råkar pumpen hålla på med värme och sen blir det avfrostning kan det ta uppåt en timme innan den ens börjar värma varmvatten. Det tar också lång tid när den väl kör innan vv tempen är tillbaka till max.
Bor i ett energisnålt hus och flvp "funkar" men jag är absolut inte nöjd. Ska snart flytta till ett större hus, då med bergvärme så om ett halvår kan jag jämföra mina erfarenheter
Komfort? Har flvp idag i ett nytt hus och visst, låg förbrukning har vi. Men ett helvetes kalldrag. Har experimenterat mycket med olika fläkthastighet, styra fläkthastighet med utetemp, fläktsynkdrift o.s.v men faktum kvarstår att om inte värmepumpen ska larma för fel som beror på för lite luft, då måste jag ha en sådan fläkthastighet som ger kalldrag.
Växter dör i fönstren och det känns kallt även om det är 21 grader inomhus.
En annan faktor är som tidigare nämnts avfrostningar och tex varmvatten produktion. Kör på 'lyx' hela tiden men man behöver verkligen planera sitt duschade i familjen. Råkar pumpen hålla på med värme och sen blir det avfrostning kan det ta uppåt en timme innan den ens börjar värma varmvatten. Det tar också lång tid när den väl kör innan vv tempen är tillbaka till max.
Bor i ett energisnålt hus och flvp "funkar" men jag är absolut inte nöjd. Ska snart flytta till ett större hus, då med bergvärme så om ett halvår kan jag jämföra mina erfarenheter
Har inte hittat något sätt att styra elpatronen med avseende på varmvatten. Det enda sättet jag lyckats är att ställa ner vid vilken GM som den får gå in samt ta bort blockering. Detta gör ju dock att den även går in väldigt mycket även för värme.useless skrev:
Helst hade man ju velat ha en inställning som explicit säger att elpatronen ska användas för att maximera varmvattenproduktion men det verkar inte finnas.
Man kan inte ställa att elpatron ska användas enbart till vv men tar det flera timmar för vp att ladda vv så ligger den troligtvis långt efter i gradminuter och tillåter man då elpatrotron så hinner den med både värme samt vv. Sen kan man ju alltid ställa vad som ska prioriteras kör man prio vv så kommer den halka efter på värmen och elpatron går in och hjälper till.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html tror jag du kan få fram djupet på ditt hål.S Salcin123 skrev:
Den som säljer pumpen borde kunna säga något om nya pumpen passar hålet...
Men nuvarande effekt på din maskin + ingående/ utgående brinetemp i slutet av mars kan ge en hint om hålet räcker till för att sätta i en kraftigare pumpen eller ej. Posta lite siffror här så kan du nog få en och annan åsikt om hålet.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Hej,
Har faktiskt samma fråga där om ny pump till gammalt hål. Funderar på en Nibe1255/12
Villa i Medelpad. Boyta:127kvm + Biyta: 119 kvm. Garage på 43 kvm.
Uppvärmning, Bergvärme pump Nibe 1210-7 installerad 2002. 140m borrhål. Andersen 8-2 Täljstenskamin. FTX HERU S EC 130 SA installerat Dec. 2013
Har faktiskt samma fråga där om ny pump till gammalt hål. Funderar på en Nibe1255/12
Villa i Medelpad. Boyta:127kvm + Biyta: 119 kvm. Garage på 43 kvm.
Uppvärmning, Bergvärme pump Nibe 1210-7 installerad 2002. 140m borrhål. Andersen 8-2 Täljstenskamin. FTX HERU S EC 130 SA installerat Dec. 2013
De flesta eller kanske alla nya inverter värmepumpar kan man ställa in min brine temp på så om hålet blir för kallt sänker värmepumpen effekten naturligtvis inte optimalt om så sker men då får man i så fall komplettera i efterhand med jordvärme värmeåtervinning fördjupa befintligt hål eller borra nytt djupare hål.
Hålet är ju inte diskvalificerat direkt bara för att det är några meter kortare än vad som skulle behövas. Det som i första hand sker är att temperaturen blir någon grad lägre och systemets verkningsgrad några procent sämre. Det kommer fortfarande fungera och man sparar en massa köpt energi.