Nej dom grävde med en huddig så ingen jätte maskin.
 
T Thomas' skrev:
Hej!

Nu har jag googlat en del utan framgång!

Min fråga är, frånluftsvärmepump (Nibe F730) eller bergvärme (Nibe fighter 1255 6kw eller 12kw)?

Förutsättningarna är:

Nybygge 1.5 plans, boyta 170kvm

Nytt garage, 50kvm varav 10kvm kommer vara ett rum

Undrar även vad jag skall ha för värme i byggnaderna, blir golvvärme nere, golvärme uppe eller radiatorer, samt vilken sorts värme i garage, värmeslinga i platta eller radiatorer?

Mycket tacksam för svar!
Jag har inte läst igenom hela tråden men vid en snabb skumning verkar många skillnader mellan alternativen diskuterats. Kan bidra med resultatet av en noggrann energiberäkning av ett nybygge i Östergötland där man valde mellan FLVP och LVVP+ftx. BVP istället för LVVP skiljer säkert, men i detta fall troligen marginellt.

Förutsättningar i urval: 128 m² golvyta, ett plan, golvvärme (framledning 45 °C vid -20 °C), frånluftflöde 50 l/s

Resultat_____Nibe F730___Nibe F2040+ftx
El vp&cirkpump__4189______2329 kWh/år
El tillskott________382________24 kWh/år
El fläktar_________408_______847 kWh/år
Summa________4979______3200 kWh/år

Skillnaden 1779 kWh/år kanske motsvarar 2000 - 2500 kr/år, eller 50 - 100 kkr på en "livstid". Det är nog på håret att merkostnaden för lvvp+ftx betalar sig - men som många verkar ha skrivit finns det flera fördelar med ftx som lätt kan motivera merkostnaden även förutan den lägre driftkostnaden.
 
T Thomas' skrev:
Av ren nyfikenhet, varför ingen flv?
Jag tycker de låter för mycket, och min erfarenhet (av nibes flvp) de har dåligt med varmvatten. Har själv en bvp, kör på ekonomiläge, har så gjort i 10 år, och aldrig varit utan vv.
Har heller inte haft ett larm eller fel på pumpen (förutom ett givarkort) som jag själv var orsak till gick sönder.
Går du vintertid vid -10 in i ett hus med en Nibe flvp 730 eller 750 så hör du pumpen, så fort du kliver innanför ytterdörren, det låter som en stor borrmaskin går på fullt ös.
Jag har min bvp vägg i vägg med köket, inte en som varit här har hört den, jag kan höra att den går, men då får jag anstränga mig.
Enda gången en sådan pump skulle få flytta in, det är om den stod i garaget, så man slapp höra den!
 
Redigerat:
T
DonPablo R134a skrev:
Jag tycker de låter för mycket, och min erfarenhet (av nibes flvp) de har dåligt med varmvatten. Har själv en bvp, kör på ekonomiläge, har så gjort i 10 år, och aldrig varit utan vv.
Har heller inte haft ett larm eller fel på pumpen (förutom ett givarkort) som jag själv var orsak till gick sönder.
Går du vintertid vid -10 in i ett hus med en Nibe flvp 730 eller 750 så hör du pumpen, så fort du kliver innanför ytterdörren, det låter som en stor borrmaskin går på fullt ös.
Jag har min bvp vägg i vägg med köket, inte en som varit här har hört den, jag kan höra att den går, men då får jag anstränga mig.
Enda gången en sådan pump skulle få flytta in, det är om den stod i garaget, så man slapp höra den!

Roligt att du tar upp det, för det är faktiskt -10 grader ute. Vi har sovrummet vägg i vägg med med pumpen. Hör ingenting av den.

Hör pumpen faktiskt aldrig, när det avfrostar kan man höra den om man är i tvättstugan. Så jag tycker du överdriver en smula. Tog fram decibelmätaren nu också. 0.5 meter från pumpen, uppmäter den 40.5 db.

Vad har din fläkhastighet stått på i pumpen när du säger att den låter som en multi stor mega borrmaskin på fullt jävla ös?
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
T
DonPablo R134a skrev:
Jag tycker de låter för mycket, och min erfarenhet (av nibes flvp) de har dåligt med varmvatten. Har själv en bvp, kör på ekonomiläge, har så gjort i 10 år, och aldrig varit utan vv.
Har heller inte haft ett larm eller fel på pumpen (förutom ett givarkort) som jag själv var orsak till gick sönder.
Går du vintertid vid -10 in i ett hus med en Nibe flvp 730 eller 750 så hör du pumpen, så fort du kliver innanför ytterdörren, det låter som en stor borrmaskin går på fullt ös.
Jag har min bvp vägg i vägg med köket, inte en som varit här har hört den, jag kan höra att den går, men då får jag anstränga mig.
Enda gången en sådan pump skulle få flytta in, det är om den stod i garaget, så man slapp höra den!
När det gäller varmvatten så är kraven olika antar jag. Vid är 2 vuxna & 2 barn. Då kan vi fylla badkaret för barnen och sedan duscha 2 vuxna utan problem. Finns dom som satt in extra varmvattenberedare, men jag tycker ärligt det inte behövs.
 
Det sitter likadana vv beredare i din FLVP som om du hade valt en bergvärme vp från Nibe.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Jag springer runt på en hel del värmepumpar av märket Nibe, eftersom jag är reparatör av dom, så ja jag har nog sett ett antal sådana. Att ha den vägg i vägg med sovrum, och inte höra den, då är ni antingen döva, eller så är väggen 500mm tjock och ordentligt isolerad.
Varit hos kunder som frågar om det är fel på pumpen, och när man förklarar att nä, så här ska de låta, då blir de paff.
Vad hade du för frekvens på pumpen med så lågt decibeltal, gick den på elpatron eller 20 hz?
Kolla decibelen vid 120hz och 90 hz.
Som sagt det är min upplevelse och erfarenhet, skulle aldrig ta in en sådan pump i huset, skulle jag flytta och köpa ett annat hus, skulle jag definitivt inte ta ett med flvp.
Men alla är vi olika.
Min har 26 db, men då har jag en bvp
 
Redigerat:
Tomture61
DonPablo R134a skrev:
Jag springer runt på en hel del värmepumpar av märket Nibe, eftersom jag är reparatör av dom, så ja jag har nog sett ett antal sådana. Att ha den vägg i vägg med sovrum, och inte höra den, då är ni antingen döva, eller så är väggen 500mm tjock och ordentligt isolerad.
Varit hos kunder som frågar om det är fel på pumpen, och när man förklarar att nä, så här ska de låta, då blir de paff.
Vad hade du för frekvens på pumpen med så lågt decibeltal, gick den på elpatron eller 20 hz?
Kolla decibelen vid 120hz och 90 hz.
Som sagt det är min upplevelse och erfarenhet, skulle aldrig ta in en sådan pump i huset, skulle jag flytta och köpa ett annat hus, skulle jag definitivt inte ta ett med flvp.
Men alla är vi olika.
Min har 26 db, men då har jag en bvp
Tror innerväggar oftast då måste byggas med reglar som ligger offset med varandra , typ 70 reglar med luft till motstående byggskivor . Borde bli 170 mm tjock vägg med osb + dubbla lager gips . Utrymmet FLVP står i kan med fördel ha cementplatta.
 
S smurfen72 skrev:
Du kan ju lika gärna jämföra en F1226 med F730 varför välja den dyraste vp ?
F1226 visst, jag var ute efter att man bör jämföra en 6kw bvp mot en 5kw flvp istället för 12kw modellen som är dyrare. Ja om inte det krävs 12kw för huset i fråga då ;)
 
S Stego1 skrev:
Det funkar väl med en vv beredare av elektrisk typ.
Jag hade en 300 liters som räckte gott och väl till två vuxna och tre kottar.
Det funkar absolut. Det är ju bara att en värmepump ofta drar runt 1/3 så mycket energi för varmvatten som en direktverkande elektrisk.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
F1226 visst, jag var ute efter att man bör jämföra en 6kw bvp mot en 5kw flvp istället för 12kw modellen som är dyrare. Ja om inte det krävs 12kw för huset i fråga då ;)
Naturligtvis då köper man en F1226 6kw
 
P Per L skrev:
Jag har inte läst igenom hela tråden men vid en snabb skumning verkar många skillnader mellan alternativen diskuterats. Kan bidra med resultatet av en noggrann energiberäkning av ett nybygge i Östergötland där man valde mellan FLVP och LVVP+ftx. BVP istället för LVVP skiljer säkert, men i detta fall troligen marginellt.

Förutsättningar i urval: 128 m² golvyta, ett plan, golvvärme (framledning 45 °C vid -20 °C), frånluftflöde 50 l/s

Resultat_____Nibe F730___Nibe F2040+ftx
El vp&cirkpump__4189______2329 kWh/år
El tillskott________382________24 kWh/år
El fläktar_________408_______847 kWh/år
Summa________4979______3200 kWh/år

Skillnaden 1779 kWh/år kanske motsvarar 2000 - 2500 kr/år, eller 50 - 100 kkr på en "livstid". Det är nog på håret att merkostnaden för lvvp+ftx betalar sig - men som många verkar ha skrivit finns det flera fördelar med ftx som lätt kan motivera merkostnaden även förutan den lägre driftkostnaden.
Lite märkligt att din kalkyl skiljer så mycket mot TS uppmätta värden han har 30% större hus men förbrukar 25% mindre el och troligtvis varmare inne än vad din kalkyl avser.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T
DonPablo R134a skrev:
Jag springer runt på en hel del värmepumpar av märket Nibe, eftersom jag är reparatör av dom, så ja jag har nog sett ett antal sådana. Att ha den vägg i vägg med sovrum, och inte höra den, då är ni antingen döva, eller så är väggen 500mm tjock och ordentligt isolerad.
Varit hos kunder som frågar om det är fel på pumpen, och när man förklarar att nä, så här ska de låta, då blir de paff.
Vad hade du för frekvens på pumpen med så lågt decibeltal, gick den på elpatron eller 20 hz?
Kolla decibelen vid 120hz och 90 hz.
Som sagt det är min upplevelse och erfarenhet, skulle aldrig ta in en sådan pump i huset, skulle jag flytta och köpa ett annat hus, skulle jag definitivt inte ta ett med flvp.
Men alla är vi olika.
Min har 26 db, men då har jag en bvp

Har dom monterat utblåset i sovrummet då?
 
Nej
 
T
Vad anser du ventilationen skall stå på i hastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.