Borrar man så kan man förutom lite högre cop kunna göra frikyla för kåken å dessutom så förhoppningsvis så borrar man bara en gång. Säg att man borrar 200m och har 6 meter till berg så kostar det ungefär 50000kr runt där jag bor
 
T Thomas' skrev:
Bara så att jag förstår dig rätt. Du förespråkar alltså att ta den extra kostnaden på 80tkr i mitt fall för att få en bergvärmepump när en flv ingår? Det är ekonomiskt försvarbart anser du?
80000 kr låter som ett väl högt pris bör gå att få billigare jag har skrivet aktuella priser. Förespråkar ingenting man väljer själv men att driftkostnaden skulle vara lika är helt felaktigt.
 
Det jag alltid förvånas är över de som till varje pris ska försvara jordvärme eller markvärme och klanka ner på luftvärmen.

Om man ska mäta totala kostnaden över livslängden av anläggningen så är det många gånger svårt att försvara luftvärmepumpen visavi de andra lösningar om man bor söder om norrland.

Jag förstår att man kanske gjort egna investeringsbeslut (eller kanske tillochmed säljer de andra lösningarna). Men att komma in och börja härja och föreslå andra lösningar som ekonomiskt inte lämpar sig är förvånande.

I alla sånna här beslut behöver man titta på både OPEX och CAPEX. Dvs den löpande kostanden och besparingen jämfört med den kapitalinvestering som krävs.

Där har bergvärmen ramlat ner kraftigt i attraktivitet.
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 4 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Borrar man så kan man förutom lite högre cop kunna göra frikyla för kåken å dessutom så förhoppningsvis så borrar man bara en gång. Säg att man borrar 200m och har 6 meter till berg så kostar det ungefär 50000kr runt där jag bor
Och minst 100.000 i mälardalen.
 
Appendix Appendix skrev:
Och minst 100.000 i mälardalen.
Å f×n...
 
T
S smurfen72 skrev:
80000 kr låter som ett väl högt pris bör gå att få billigare jag har skrivet aktuella priser. Förespråkar ingenting man väljer själv men att driftkostnaden skulle vara lika är helt felaktigt.
Priset var på 3 offerter från olika firmor.

För tråden handlade just om kostnaden.
 
Visserligen men inga offerter visades och det nämndes bergvärme i kombi med ftx och det nämndes en bergvärme inverter på 12kw vp vilket är helt orimligt till ett hus med så lågt energibehov. Vill man komma ner i pris kan man välja en billigare vp som tex F1226 och gissar på att en 100 meters borra räcker långt i kombi med flm.
 
Appendix Appendix skrev:
Det jag alltid förvånas är över de som till varje pris ska försvara jordvärme eller markvärme och klanka ner på luftvärmen.

Om man ska mäta totala kostnaden över livslängden av anläggningen så är det många gånger svårt att försvara luftvärmepumpen visavi de andra lösningar om man bor söder om norrland.

Jag förstår att man kanske gjort egna investeringsbeslut (eller kanske tillochmed säljer de andra lösningarna). Men att komma in och börja härja och föreslå andra lösningar som ekonomiskt inte lämpar sig är förvånande.

I alla sånna här beslut behöver man titta på både OPEX och CAPEX. Dvs den löpande kostanden och besparingen jämfört med den kapitalinvestering som krävs.

Där har bergvärmen ramlat ner kraftigt i attraktivitet.
Har man möjlighet till jordvärme kostar nog en sån anläggning ungefär som en luft vatten anläggning och då finns ingen anledning att välja luft vatten.
 
T
S smurfen72 skrev:
Visserligen men inga offerter visades och det nämndes bergvärme i kombi med ftx och det nämndes en bergvärme inverter på 12kw vp vilket är helt orimligt till ett hus med så lågt energibehov. Vill man komma ner i pris kan man välja en billigare vp som tex F1226 och gissar på att en 100 meters borra räcker långt i kombi med flm.

Räcker 1 borrhål på 100m?


För jag fick förklaringen att man brukar räkna med 2-3 borrhål på 80-100 meter, ”omöjligt att veta innan man borrat” fick jag förklarat.
Jag hade F730 och Fighter 1255 att välja på.
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
1 borrhål räcker bra och djupet beror på husets energibehov men med en flm brukar man räkna med att djupet kan reduceras med 3-40 meter så en gissning är att 100 meter räcker bra till ett hus med så lågt energibehov som ditt.
 
Gjorde en kalkyl med dina 3900 kwh och 3 i cop dvs 11700 kwh i behov då vill Bosch ha 60 meter borra och 3 kw i toppeffekt enligt kalkylen ligger huset i Danderyd.
Beräkningsresultat för Bosch Compress 6000 LW/M 4,5 värmepump med effekt- och borrdata för ett hus i Danderyd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade gjort fel här kommer en med 11700 kwh Beräkningsresultat för en Bosch Compress 6000 LW/M 4,5 värmepump med energieffektivitetsdata och husdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Jag angav endast storlek på hus, samt hustyp och byggnadsår. Då fick jag dessa offerter med 2-3 borrhåll (kunde bli fler/färre). Det samtliga firmor förklarade var att ett borrhål kan vara bättre/sämre i energisynpunkt. Därav antalet borrhål.
 
Vet inte vilka firmor du varit hos men 1 borrhål räcker till de flesta vanliga villor men att blanda in en 12 kw inverter visar också att dom var helt fel ute den skulle gått on/off hela året den har min effekt på 3 kw tror jag och dit hus drar drygt 3 kw vid dut. Nånting blev riktigt fel i tänket men förklarar priserna du fått.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Har man möjlighet till jordvärme kostar nog en sån anläggning ungefär som en luft vatten anläggning och då finns ingen anledning att välja luft vatten.
Det får du gärna visa kalkyler på. När du är så självsäker

Framförallt utifrån de premisser jag anger.
Söder om norrland.
Investeringkostnad
Besparing per år med respektive värmemetod.

Det jag sett är att luftvärmepumparna i princip är oslagbara då de är så billigare i investering. Ju längre söderut du kommer desto mer så.

Jordvärme i all ära men i exv Sthlm är entreprenadkostnaderna rätt höga. Och gräsmattan ska återställas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.