P Pippi Viktualia skrev:
De kan ta bort avgifter skatt och moms ist!
Det är ju betydligt mer rättvist

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
A
inte är väl folk så pass lagda att de ska öka på sin förbrukning för att få ett maxstöd?

Varför då?
Inte söker jag efter detta, jag ser det som en tävling med mig själv varje månad om jag kan minska min förbrukning inte öka den... Det kostar ju pengar..
Varför skulle jag gynna staten i onödan..?

Nu ska jag erkänna att jag inte alls läst hela tråden här, men jag tycker det verkar fel om man endast tar hänsyn till antal kw.
Begrunda dessa två exempel där det i båda fallen då är direktverkande el som uppvärmning:
* En familj, två vuxna och ett barn i tidiga tonåren, med normalstort hus där det finns två vuxna som drar in heltidslöner.
* En änkeman som bor ensam och endast har pensionsinkomst.
Visst blir det en snedfördelning även om änkemannen eventuellt då skulle ha en något mindre bostad?

• Älska
Eldpuman
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte är väl folk så pass lagda att de ska öka på sin förbrukning för att få ett maxstöd?

Varför då?
Inte söker jag efter detta, jag ser det som en tävling med mig själv varje månad om jag kan minska min förbrukning inte öka den... Det kostar ju pengar..
Maskintok skrev:

Varför då?
J jysd skrev:
Lugn nu, du ställer för höga krav :)
Ännu mer spännande är ju folk som nu tänker förbruka _mer_ el för ”att få ta del av bidraget”. Med tanke på att ersättningen är som bäst 2kr/kWh så kan man ju även hoppas att dessa människor har ett totalpris (elnät & elhandel) som understiger det, sannolikt inte dock. Elda på vetja.
Det finns många som inte har den minsta pejling på hur det här med el o mätare kW o pengar funkar ihop utan bara kör på med sina 25 grader o står halvtimmesvis i duschen och kanske med 3-4 familjemedlemmar o men hundratals med lampor i trädgården

• Wow
1
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Men för helvete. Är det ingen som är riktigt klok i det här forumet ?
Kompensationen sker i flera steg, i olika intervall av elförbrukning, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kwh per månad.
Det verkar som att alla röstar på SD. Dvs är lite dumma i huvudet och tror att det bara är de med en förbrukning över 2000 kwh per månad som får en kompensation, när det i själva verket är tvärtom.
Du har helt missförstått vad det är de flesta diskuterar i denna tråd. Vänligen läs på litet och återkom.

Ledtråd: stödet som det presenterats ska gå till de som fått extrema elräkningar pga galopperande elpriser. Stödet - som anges i publicerat förslag via pressmeddelande på regeringen.se - ska ges baserat på hushållets elförbrukning. Debatten gäller huruvida detta är rimligt givet det syfte man förespeglat.

Som sagt, återkom gärna med något som kan bidra i frågan vi diskuterar.

• Gilla
guiness och 3 till
  • Laddar…
L Lottis0073 skrev:
Nu ska jag erkänna att jag inte alls läst hela tråden här, men jag tycker det verkar fel om man endast tar hänsyn till antal kw.
Begrunda dessa två exempel där det i båda fallen då är direktverkande el som uppvärmning:
* En familj, två vuxna och ett barn i tidiga tonåren, med normalstort hus där det finns två vuxna som drar in heltidslöner.
* En änkeman som bor ensam och endast har pensionsinkomst.
Visst blir det en snedfördelning även om änkemannen eventuellt då skulle ha en något mindre bostad?
På det här forumet är inte låginkomsttagare någon som prioriteras utan målet är bidrag o låga skatter

A
K kortis skrev:
Det finns många som inte har den minsta pejling på hur det här med el o mätare kW o pengar funkar ihop utan bara kör på med sina 25 grader o står halvtimmesvis i duschen och kanske med 3-4 familjemedlemmar o men hundratals med lampor i trädgården
jösses... :rolleyes:
jag är då glad när ungarna blir tonåringar att vedeldning med panna skall ske... Så vattnet värms av billig energi...

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
P Pippi Viktualia skrev:
De kan ta bort avgifter skatt och moms ist!
Briljant, det blir nog väldigt annorlunda mot nuvarande förslag, i praktiken…

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jösses... :rolleyes:
jag är då glad när ungarna blir tonåringar att vedeldning med panna skall ske... Så vattnet värms av billig energi...
Nu på vintern bor jag i stan i lgh med fast pris men du har rättt. Stängde för övrigt av vv för ungarna efter 5 min när de duschade, jo blev folk av dom.

• Haha
1
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Nu på vintern bor jag i stan i lgh med fast pris men du har rättt. Stängde för övrigt av vv för ungarna efter 5 min när de duschade, jo blev folk av dom.
Jag har en regel med varmvatten..
skall det slösas skall ved finnas att värma det med.. Så har man inte eldat då blir man utan..

• Gilla
kortis
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Och vad är problemet med det då ?

Ska vi övergå till ren kommunism där alla har der exakt lika dåligt ? tycker du det är fel att folk i olika yrken får olika lön också ?

Den som har höga elkostnader kompenseras upp till en ganska låg nivå, OAVSETT vad man har för inkomst eller vad man har på banken, jag ser faktiskt inte problemet med detta.
Men nu var det ju inte så att det tas någon hänsyn till faktisk kostnad utan bara förbrukning. Det känns lite konstigt för att uttrycka sig milt.

KristinaRT KristinaRT skrev:
Min 11-åring funderar på att bygga ett kärnkraftverk på en båt (eller köpa en rysk atomkraftbåt) och parkera på internationellt vatten utanför Skåne och lägga en lång kabel till land……
Man kan inte säga annat än att han tänker utanför boxen :crysmile:
Utmärkt, om det är lagligt är vi nog många som hellre skulle se den lösningen än havsbaserad vindkraft

I grund och botten tycker jag den här återbetalningen på upp till 2000 kr är felutformad. Men... Jag kan inte annat än vara nöjd för egen del. Bor i en stor villa med direktel i elområde ett. Förbrukar ca 3500 kWh per månad december till februari. Men har bundet elpris på 30 öre/kWh. Så min totala elkostnad per månad är 3000 kr och då räknar jag även med fasta elnätsavgiften, energiskatt och moms.
Det här är nog första gången (och antagligen sista) den här regeringen gör nåt som gynnar mig. Så jag ska passa på att njuta av den här stunden, även om jag egentligen tycker ser är fel.

• Gilla
guiness och 1 till
  • Laddar…
Den här regeringen kan aldrig göra någonting rätt.

V videopac skrev:
Men nu var det ju inte så att det tas någon hänsyn till faktisk kostnad utan bara förbrukning. Det känns lite konstigt för att uttrycka sig milt.
Nu framgår det inte om du menar elområde 1-4 eller per hushåll? Det finns ingen som helst rimlighet i att nästan 2 miljoner hushåll ska hanteras individuellt beroende på elavtal.

Jag kan tycka det borde gjorts skillnad mellan elområden, speciellt med tanke på att ”elområden” är något som uppfanns av just regeringen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.