Maskintok skrev:
är nog bara om det där förslaget om skattesänkning under 2-3 månader..
Är föda imponerad av våra politikers påhitt..
Int jag heller det är ju som att ge direkt till energibolagen, det går ju faktiskt att ge Vattenfall ägardirektiv att inte ta ut lika mycket och därmed pressa priset.
Mer rättvist vore oxå att ge oss med dieselbilar ett bidrag kostar väl lika mycket för en del arbetstagare att åka till arbetet
 
Maskintok skrev:
Hade du trott på annat?
Det är en S regering detta inte välgörenhetsförbundet... :crysmile:
Just därför hade jag förväntat mig mer just i "stöd" . Men jag lever nog kvar i en gammal verklighet,

Långt ifrån tex Norges stöd till konsumenterna, Dessutom vet väl ingen hur mycket man få om man inte ligger långt över 2000 kwh.

AB och Expressen säger ju att de vet om man tillgång till deras betalsidor. Någon som kikat och har svaret?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
I korthet framförde energiministern den här informationen vid pressträffen:

"Stigande priser på naturgas är anledningen till att elpriserna ökar."
"Rysslands agerande är orsaken."
"Europa har ett ohållbart naturgasberoende."

De lägger ett förslag om elpriskompensation enligt följande:

- 6 miljarder kr avsätts till "de hushåll som drabbats av höga elräkningar"
- Kompensation sker för tre månader till elkunder baserat på storleken på förbrukning
- Den högsta nivån är hushåll som använder över 2 000 kWh per månad. Till dem utgår en ersättning om 2 000 kr per månad, totalt 6 000 kr.
NU SKYLLER DOM PÅ RYSSEN VÅR TOTALT INTELLIGENS BEFRIANDE REGERING,
KAN VÄL INTE FINNAS NÅGON SÅ DUM ATT DOM TROR PÅ DERAS LÖGNER EFTER : EL KRIS, BRÄNSLE-KRIS, SKOL-KRIS, SJUKVÅRDS KRIS FÖR ATT INTE TALA OM ATT VI TOPPAR LISTAN ÖVER DÖDS SKJUTNINGAR I EUROPA !!!!!!!!!!!!! VAKNA VÄLJARE…
 
  • Arg
  • Haha
Alexandra59 och 1 till
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Int jag heller det är ju som att ge direkt till energibolagen, det går ju faktiskt att ge Vattenfall ägardirektiv att inte ta ut lika mycket och därmed pressa priset.
Mer rättvist vore oxå att ge oss med dieselbilar ett bidrag kostar väl lika mycket för en del arbetstagare att åka till arbetet
Det vore bättre regeringen tog detta tillbaka.
ändrade till november, december,januari..
Nu verkar det bli mildväder och elen bra mycket billigare framöver..

Sedan att subventionera bränsle ger en annan krabbgång..
där har vi ett klimat tryck som vi inte kan bara släppa.. däremot kunde regeringen släppa på skatten för etanol så att det gick att tillverka detta betydligt billigare och då även snabbare..
 
Ulltand Ulltand skrev:
Just därför hade jag förväntat mig mer just i "stöd" . Men jag lever nog kvar i en gammal verklighet,

Långt ifrån tex Norges stöd till konsumenterna, Dessutom vet väl ingen hur mycket man få om man inte ligger långt över 2000 kwh.

AB och Expressen säger ju att de vet om man tillgång till deras betalsidor. Någon som kikat och har svaret?
Med stöd menar du väl bidrag?
 
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
2 lappar extra blir bra som dels ersätter den dyra dieselen
Läs max 2000. Det betyder att det kan finnas en trappa som börjar på 0 kr vid 2000 kwh och 6000 kr vid 20.000 kwh
 
  • Haha
Frooss
  • Laddar…
O olm58 skrev:
NU SKYLLER DOM PÅ RYSSEN VÅR TOTALT INTELLIGENS BEFRIANDE REGERING,
KAN VÄL INTE FINNAS NÅGON SÅ DUM ATT DOM TROR PÅ DERAS LÖGNER EFTER : EL KRIS, BRÄNSLE-KRIS, SKOL-KRIS, SJUKVÅRDS KRIS FÖR ATT INTE TALA OM ATT VI TOPPAR LISTAN ÖVER DÖDS SKJUTNINGAR I EUROPA !!!!!!!!!!!!! VAKNA VÄLJARE…
Där stannade klockorna
 
  • Haha
Screew och 1 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Just därför hade jag förväntat mig mer just i "stöd" . Men jag lever nog kvar i en gammal verklighet,

Långt ifrån tex Norges stöd till konsumenterna, Dessutom vet väl ingen hur mycket man få om man inte ligger långt över 2000 kwh.

AB och Expressen säger ju att de vet om man tillgång till deras betalsidor. Någon som kikat och har svaret?
Jag hade inte väntat mig något..
Och vill inget ha.. jag kommer ge bort det jag får tillbaka... Och blir det kredit på faktura så skänker jag pengar till de som har det sämst ställt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S
Melon1 Melon1 skrev:
Sossarna energipolitik de senaste 7 åren.

1.Att lägga ner sex kärnkraftsreaktorer höjer inte elpriset
2. Att bygga ny planerbar kärnkraft sänker inte elpriset
3. Att bygga mer oplanerbar vindkraft sänker elpriset
4. Att bygga mer kraftvärme, som ger som mest el när det är som kallast, sänker inte elpriset, så den införde S straffskatter på
5. Om en kärnreaktor snabbstoppas höjs elpriset, fast att lägga ner kärnkraftreaktorer höjer inte elpriset (se 1.)
6. Om det slutar blåsa och vindkraften slutar ge energi höjs inte elpriset
7. Om elpriset höjs är det Rysslands fel, utom om en kärnreaktor snabbstoppas (5.), då är det oppositionens fel, fast stoppad kärnkraft inte höjer elpriset (1.)
8. Istället för att ta bort straffskatten på kraftvärme ger S pengarna i vintertida elpriskompensation till välbeställda villaägare med pool, elbil, spabad och och välisolerade hus med fullhöjds fönster i det ljusa och fräscha vardagsrummet och som genom en solkraftanläggning för 200 000:- sommartid inte betalar ett öre för elen halva året.
9. Att sänka eller tillfälligt slopa skatten på el är komplicerat enligt dagens presskonferens, men att ordna ett stödsystem där man omvägen via elnätbolagen betalar ut stöden till villaägare är inte komplicerat.
10. Höga elpriser på kontinenten beror på att man lagt ner kärnkraften och byggt vindkraft, vilket tvingat Kontinentaleuropa att bli beroende av rysk fossilgas, men om vi lägger ner kärnkraften och bygger vindkraft i Sverige så sjunker elpriserna, till skillnad mot i övriga Europa.
Ganska säker på att det här inlägget kommer att få alla Nobelpris nästa år!!
 
A
K kortis skrev:
Där stannade klockorna
Tycker det ekar än jag:crysmile:
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det vore bättre regeringen tog detta tillbaka.
ändrade till november, december,januari..
Nu verkar det bli mildväder och elen bra mycket billigare framöver..

Sedan att subventionera bränsle ger en annan krabbgång..
där har vi ett klimat tryck som vi inte kan bara släppa.. däremot kunde regeringen släppa på skatten för etanol så att det gick att tillverka detta betydligt billigare och då även snabbare..
Man måste provocera en del men kanske just bidrag till storkonsumenter av el är fel det oxå, fast varfärför inte koppla det till inkomst o ge mer till de som verkligen behöver
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S
J Johnsson 56 skrev:
Det är som jag alltid har misstänkt. 99 % i det här forumet är M, KD eller rent av SD. "Allt är regeringens fel".
"Allt är oppositionens fel". Kommunisternas mantra genom världshistorien. Uppenbarligen är inte alla borgerliga här...
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K kortis skrev:
Med stöd menar du väl bidrag?
Eller skatteåterbäring. Vi betalar 10 ggr mer skatt per månad än vad som skulle kunna bli vårt "bidrag"

En mindre del av detta är elskatt, moms på e, l elcertifikat och en hutlös nätavgift.

Så det är ju inte läge att "prisa Gud" för skatteåterbäringen direkt
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
"Allt är oppositionens fel". Kommunisternas mantra genom världshistorien
Ajaj nu är det rundgång
 
S
K kortis skrev:
Ajaj nu är det rundgång
Det ekar tomt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.