Vilket betyder att även miljonärer kommer få detta!
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Exempelvis om du har ett lågt fastprisavtal där kostnaden understiger ersättningsnivån. Men vi får se hur den slutgiltiga modellen kommer utformas.
Om det inte vore så skulle ju sidoeffekten bli att de som varit förutseende och tecknat ett (just för stunden) bra avtal (men över tiden kanske relativt dyrare) skulle vara med och betala för alla dem som inte varit det...
 
Maskintok skrev:
ingen fara.
jo för min del så är det så här.
veden är nästan gratis och värmer konstant..
minsta lilla träbit kan värma kroppen.
Och har du varmvattnet genom att elda så har du extremt låg förbrukning vad det gäller boende.

Jag är lärd och uppfostrad så att ved är jobb.
el är något som kostar genom nätavgift och elavtal.. kan bli dyrt, samt att det inte är alltid så miljö eller klimat vänligt.
vilket inte vedeldning är heller men betydligt bättre än fossil gas eller kol...

Sedan, den som fått känna på varmvatten från vedeldning och husvärmen av vedeldning byter inte... Det är go värme det...
Helt med på vad du säger.
Och kan hålla med till 100%, speciellt när det är gratisved.
Tror mer på att se om sin privatekonomi än miljön.

Troligen jag som misstolkade inlägget.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Vilket betyder att även miljonärer kommer få detta!
Och vad är problemet med det då ?

Ska vi övergå till ren kommunism där alla har der exakt lika dåligt ? tycker du det är fel att folk i olika yrken får olika lön också ?

Den som har höga elkostnader kompenseras upp till en ganska låg nivå, OAVSETT vad man har för inkomst eller vad man har på banken, jag ser faktiskt inte problemet med detta.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Om det inte vore så skulle ju sidoeffekten bli att de som varit förutseende och tecknat ett (just för stunden) bra avtal (men över tiden kanske relativt dyrare) skulle vara med och betala för alla dem som inte varit det...
Jo men man kan forfarande ha en väldig hög förbrukning.
 
useless useless skrev:
T ex att den som bor i Elområde 1 och har ett lågt bundet pris kan få mer pengar tillbaks än vad elen kostade.
Aå lär det ju knapapst bli om man nu lägger över detta på elnätsägarna, det kommer väl troligen handla om att en del av skatten som skulle gå till staten går tillbaka till konsumenten, utan att passera gå (statens skattkista)
 
A
S Stettler skrev:
Helt med på vad du säger.
Och kan hålla med till 100%, speciellt när det är gratisved.
Tror mer på att se om sin privatekonomi än miljön.

Troligen jag som misstolkade inlägget.
Nä då.
Men visst ska vi se om våran privat ekonomi och det är ju just det man gör med ved..

i en annan tråd hade vi ett exempel..
35000 kr för en årsförbrukning av olja..
Du köper Björkved för 500 kr per m3..
Så det blir en jäkla massa ved för de pengarna.. flera års eldning..

köper du långved av skogsägare så kan du betala 350 - 400 kr så får du billig frakt..
Ja det ger sig självt..

medans el... Det blir dyrt fort.. väldigt fort....
 
berisen berisen skrev:
Hamnade på 1700 kWh för december, skulle brassat på mer för att få stödet alltså. Nu blir jag helt utan?

Prognosen för januari ligger enligt Tibbe på 1762 kWh, går ju att knuffa den över 2000 ganska lätt som tur är om det är det som krävs.
Stödet gäller inte för December
 
J Johnsson 56 skrev:
Stödet gäller inte för December
Jo!!
Skärmdump av en artikel på regeringen.se om elpriskompensation, med rubriker och textavsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
A
J Johnsson 56 skrev:
Stödet gäller inte för December
dec, Jan, feb... retroaktivt..
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
S
Elhandelsfaktura för december
2478 kWh
2078 kr inkl.moms
-2000 kr payback
===============
78 kr att betala :thinking::surprised::cool:
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Det är som jag alltid har misstänkt. 99 % i det här forumet är M, KD eller rent av SD. "Allt är regeringens fel".
 
  • Gilla
Ecke16
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Jag skickade nedan till VF

xxxx@vattenfall.com
Ang Ringhals 1

Hej Johan!


Har du möjlighet att skicka över kontaktuppgifter till den person som är mest relevant att prata med vad gäller försäljning av den numera stoppade reaktorn Ringhals 1?

Det finns ett stort intresse bland investerare för uppköp samt att ta reaktorn åter i drift för att säkra tillgången av energi till basindustri samt hushåll i SE3 och SE4.

--
Best Regards / Med vänliga hälsningar
XXX XXX
Mob: +46 (0)XX XX XX
V vik_tor skrev:
Jag skickade nedan till VF

xxxx@vattenfall.com
Ang Ringhals 1

Hej Johan!


Har du möjlighet att skicka över kontaktuppgifter till den person som är mest relevant att prata med vad gäller försäljning av den numera stoppade reaktorn Ringhals 1?

Det finns ett stort intresse bland investerare för uppköp samt att ta reaktorn åter i drift för att säkra tillgången av energi till basindustri samt hushåll i SE3 och SE4.

--
Best Regards / Med vänliga hälsningar
XXX XXX
Mob: +46 (0)XX XX XX
Väl menat men i praktiken skulle detta innebära att Tyskarna glädjer sig att någon vill kompensera deras nedmontarade kärnkraft. Och de betalar bra.
 
Sossarna energipolitik de senaste 7 åren.

1.Att lägga ner sex kärnkraftsreaktorer höjer inte elpriset
2. Att bygga ny planerbar kärnkraft sänker inte elpriset
3. Att bygga mer oplanerbar vindkraft sänker elpriset
4. Att bygga mer kraftvärme, som ger som mest el när det är som kallast, sänker inte elpriset, så den införde S straffskatter på
5. Om en kärnreaktor snabbstoppas höjs elpriset, fast att lägga ner kärnkraftreaktorer höjer inte elpriset (se 1.)
6. Om det slutar blåsa och vindkraften slutar ge energi höjs inte elpriset
7. Om elpriset höjs är det Rysslands fel, utom om en kärnreaktor snabbstoppas (5.), då är det oppositionens fel, fast stoppad kärnkraft inte höjer elpriset (1.)
8. Istället för att ta bort straffskatten på kraftvärme ger S pengarna i vintertida elpriskompensation till välbeställda villaägare med pool, elbil, spabad och och välisolerade hus med fullhöjds fönster i det ljusa och fräscha vardagsrummet och som genom en solkraftanläggning för 200 000:- sommartid inte betalar ett öre för elen halva året.
9. Att sänka eller tillfälligt slopa skatten på el är komplicerat enligt dagens presskonferens, men att ordna ett stödsystem där man omvägen via elnätbolagen betalar ut stöden till villaägare är inte komplicerat.
10. Höga elpriser på kontinenten beror på att man lagt ner kärnkraften och byggt vindkraft, vilket tvingat Kontinentaleuropa att bli beroende av rysk fossilgas, men om vi lägger ner kärnkraften och bygger vindkraft i Sverige så sjunker elpriserna, till skillnad mot i övriga Europa.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 19 till
  • Laddar…
A
J Johnsson 56 skrev:
Det är som jag alltid har misstänkt. 99 % i det här forumet är M, KD eller rent av SD. "Allt är regeringens fel".
Säg vems är annars felet?
För du har väl ändå valt att lyssna till den fakta som finns om vad våran sittande regering har lyckats med... Eller?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.