Fairlane
M Mathias1 skrev:
Är sant. Elen lär vara desto billigare under sommarhalvåret. Nu jämför jag inte medvetet galet. Men jämförelsen visar i allafall att vissa månader när elen är dyr så är skillnaden mot dieseldrift inte jättestor. Eller är det antagandet felaktigt? Har jag missat någon kostnad?
Nej det är korrekt, vissa månader blir skillnaden liten, andra väldigt stor.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kollade min statistik för 2021.
Körsträcka: ca 2000mil
kWh laddat: 3224
Snittpris el: 0,57kr / kWh (Rörligt timspottpris, så nov och dec förstörde)
Överföring och skatt: 0,445 + 0,075kr / kWh

Bränslekostnad / mil i snitt för 2021 blev alltså 1,76kr. Då är även kupé värmning inräknat i detta för alla kalla ivägkörningar.
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anderscurl skrev:
Kollade min statistik för 2021.
Körsträcka: ca 2000mil
kWh laddat: 3224
Snittpris el: 0,57kr / kWh (Rörligt timspottpris, så nov och dec förstörde)
Överföring och skatt: 0,445 + 0,075kr / kWh

Bränslekostnad / mil i snitt för 2021 blev alltså 1,76kr. Då är även kupé värmning inräknat i detta för alla kalla ivägkörningar.
Snyggt, aningen mindre kostnad än för dieselbilen allstå. :cool:
 
A Anderscurl skrev:
Kollade min statistik för 2021.
Körsträcka: ca 2000mil
kWh laddat: 3224
Snittpris el: 0,57kr / kWh (Rörligt timspottpris, så nov och dec förstörde)
Överföring och skatt: 0,445 + 0,075kr / kWh

Bränslekostnad / mil i snitt för 2021 blev alltså 1,76kr. Då är även kupé värmning inräknat i detta för alla kalla ivägkörningar.
Här har vi en vinnare! ca 30 000 kr sparat per år jämfört med tex dieselbil ! Snart kommer elbilsskeptikerna vakna, alla tänker med plånkan...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Snyggt, aningen mindre kostnad än för dieselbilen allstå. :cool:
Inte i december ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte i december ;)
Allt är dyrare i december. Uppvärmning, transport, Julklappar :rolleyes:
Tur att ekonomin ska gå ihop sig på årsbasis och inte bara en specifik månad :rofl:
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Tur att ekonomin ska gå ihop sig på årsbasis och inte bara en specifik månad
På årsbasis??? :surprised: Skulle ens någon välja att studera då? Eller bygga hus för den delen? Det är väl snarare på livsbasis man hoppas det ska "gå ihop sig".
 
KristinaRT
Dragvikter för några elbilar, om man nu verkligen har den typen av behov (tex pga hästsläp, husvagn eller ett behov av att köpa pellets/ved/grus/jord eller annat tungt regelbundet)

Tesla Model X med 2250 i dragvikt sticker ut i mängden, men både det finns flera andra märken som har en dragvikt som räcker till att dra en stor husvagn.
  • Tesla Model X 2250 kg
  • Mercedes EQC 1800 kg
  • Hyundai IONIQ 5 1600 kg
  • Kia EV6 1600 kg
  • Tesla Model Y 1600 kg
  • Nissan Airya 1500 kg
edit, glömde länka till källan…. https://fritidscenter.se/nyheter/elbil-som-dragbil-det-här-behöver-du-vet__43242
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Dragvikter för några elbilar, om man nu verkligen har den typen av behov (tex pga hästsläp, husvagn eller ett behov av att köpa pellets/ved/grus/jord eller annat tungt regelbundet)

Tesla Model X med 2250 i dragvikt sticker ut i mängden, men både det finns flera andra märken som har en dragvikt som räcker till att dra en stor husvagn.
  • Tesla Model X 2250 kg
  • Mercedes EQC 1800 kg
  • Hyundai IONIQ 5 1600 kg
  • Kia EV6 1600 kg
  • Tesla Model Y 1600 kg
  • Nissan Airya 1500 kg
edit, glömde länka till källan…. [länk]

....fast det där räcker ju inte till att dra en stor husvagn? Det räcker till att dra en liten husvagn. Tycker det är synnerligen begränsande att dragvikten inte prioriteras på elbilar.
 
KristinaRT
MathiasS MathiasS skrev:
....fast det där räcker ju inte till att dra en stor husvagn? Det räcker till att dra en liten husvagn. Tycker det är synnerligen begränsande att dragvikten inte prioriteras på elbilar.
Åas har en Renault Megane diesel 2018 en max dragvikt på 1400 kg så det borde vara ungefär likvärdigt?
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-bil/detalj/?id=91773

Gissningsvis gör elbilstillverkare (liksom tillverkare av vanliga bilar) de bilar som det finns störst efterfrågan på. Mao är efterfrågan på bilar som klarar/får dra >2 ton begränsad. Vilket antyder att de flesta inte har det behovet. Msn kan ju inte göra en bil som inte efterfrågas eller som endast efterfrågas av någon enstaka procent av köparna…
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....fast det där räcker ju inte till att dra en stor husvagn? Det räcker till att dra en liten husvagn. Tycker det är synnerligen begränsande att dragvikten inte prioriteras på elbilar.
Var du ironisk nu?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Åas har en Renault Megane diesel 2018 en max dragvikt på 1400 kg så det borde vara ungefär likvärdigt?
[länk]
Ursäkta, men jag förstår inte meningen - vad har hänt med första ordet?


KristinaRT KristinaRT skrev:
Gissningsvis gör elbilstillverkare (liksom tillverkare av vanliga bilar) de bilar som det finns störst efterfrågan på. Mao är efterfrågan på bilar som klarar/får dra >2 ton begränsad. Vilket antyder att de flesta inte har det behovet. Msn kan ju inte göra en bil som inte efterfrågas eller som endast efterfrågas av någon enstaka procent av köparna…
Givetvis är det så att man prioriterar bilar efter efterfrågan, det verkar naturligt, det betyder dock inte att behovet av bilar med högre dragvikt magiskt försvinner bara för att vi använder el. Jag vill ha en elbil MED hög dragvikt. 2500kg är lagom.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var du ironisk nu?
Nej. Jag är inte så intresserad av husvagnar men det finns ju många andra relevanta dragbehov.
 
KristinaRT
MathiasS MathiasS skrev:
Ursäkta, men jag förstår inte meningen - vad har hänt med första ordet?.
Åas är en förkortning för ”å andra sidan”…..
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Åas är en förkortning för ”å andra sidan”…..
Ok. men jag förstod nog ändå inte vad en Renault Megane hade med saken att göra. 1400kg inte mycket att hänga i granen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.