297 352 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Har kört 900, 9000 och gamla 9-3. Jag hade även en "nya" ng9-3 och det kändes som att för mycket var taget av Opel. Mer modern och sofistikerad men även mer budget i kvalitén.D djac skrev:
Nackdelen med SAABarna är väl att det som inte är Opel grejor är för liten marknad för priatgrejor, där tror jag tex VW är bättre sett till tillgång på billiga piratdelar.
Men, jag hade en gammal ng9-3 cab parallellt med ett antal nya leasingbilar från VW och mungiporna nådde alltid högre när jag körde saaben. Och vad gäller ergonomi så är den Passat GTE jag kör nu betydligt mindre genomtänkt ur den aspekten.
Jämför man tex 9-5 mot en jämngammal Passat så skulle jag inte tveka en sekund vilken jag skulle vilja köra. Till och med den 9000 jag hade kring 2000 var betydligt bättre än den helt nya passat vi hade som firmabil då.
Sen är väl inte SAABs kvalitet nåt som imponerat egentligen även på de andra modellerna, men just 9-5 (som jag tyvärr aldrig ägt nån själv men kört endel) tycker jag känns som en för sin tid mycket genomtänkt bil. Mycket på saabarna har vart rackligt...
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
För oss som vill göra det riktigt så vill vi såklart ha en laddare.S Styrman_jansson skrev:
Så räkna in en laddare för jössenam. Eller så elektrikerkostnaden för att sätta ett uttag utomhus.
Vi betalar inte för parkering på jobbet, den är gratis till 100%. För vår chef äger till 100% sin mark och behöver således inte disponera parkeringsplatser som kostar. Så vi får betala för "soppan" om vi ska ladda där när de kommer upp.
Ja deras tanke är att stjäla och riva hus och mark nämligen. Brorsan kom undan men några av hans grannar har ingenstans att bo om vansinnesprojektet dras igång. De behöver ju ett par hundra miljarder för att göra det.Isakare skrev:
De försökte få till en sån station hos oss. De ryckte väl på axlarna och tänkte näää. Trots att det finns flera företag som kan skicka via järnvägen. Nu går det massor av lastbilar istället till dessa företag trots det finns järnväg och har funnits avlastning förr. Så målet är nog inte det.S Styrman_jansson skrev:
En kompis har köpt in ett par saabar, nån 9-3 sedan V6 och något annat. Han håller på att renovera upp dessa till mint condition, typ putsar och skruvar lite lätt. Han räknar med att sälja de dyrt sen om ett antal år när folk börjar jaga gamla bilar.MultiMan skrev:
Ändå rätt kul med folk som tar hand om de gamla "tråkiga" svenssonbilarna med.
I somras var jag på ett ställe där en gubbe totalrenoverat en tjorven, det var som en fabriksny bil. Han hade plockat ner allt i beståndsdelar och skruvat ihop igen. Otroligt ful bil, men jag skulle med kunna ha en sån bara för att.
Hur löser man lossning av trailrar? Jag får inte gå upp på ett flak pga försäkringar, jag får heller inte öppna en trailer själv pga samma sak. Blir jobbigt när man tagit de första 5 pallarna på en trailer som tar 33 pallar.AndersMalmgren skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Fri parkering på arbetet ska ju egentligen förmånsbeskattas ( om man inte har tjänste eller servicebil) men jag tycker personligen det är rätt löjligt…R Rkarlsson skrev:För oss som vill göra det riktigt så vill vi såklart ha en laddare.
Så räkna in en laddare för jössenam. Eller så elektrikerkostnaden för att sätta ett uttag utomhus.
Vi betalar inte för parkering på jobbet, den är gratis till 100%. För vår chef äger till 100% sin mark och behöver således inte disponera parkeringsplatser som kostar. Så vi får betala för "soppan" om vi ska ladda där när de kommer upp.
Underhåll och utökad godstrafik på längre sträckor är jag med på, men vad är nyttan med dessa snabbtåg ??R Rkarlsson skrev:
När denna bana är klar har alla redan elbil, så miljönyttan utgår. Pandemin har lärt oss att de som kan, kan jobba hemma eller på distans, och jag gissar att det kommer öka med ännu bättre mötesteknik etc, och det gäller även studenter.
Kvarstår turister och de som inte lyckats här i livet (tagit körkort) och som 2 ggr per år ska hem till släkten. Har de verkligen så bråttom att 3,5 tim till Göteborg inte räcker, eller ett nattåg till Norrland.
Kvarstår även vi som jobbar med händerna, men vi kan inte åka tåg av praktiska skäl.
Är det inte för att ersätta flygresandet sthlm-gtbg och sthlm-malmö?Isakare skrev:Underhåll och utökad godstrafik på längre sträckor är jag med på, men vad är nyttan med dessa snabbtåg ??
När denna bana är klar har alla redan elbil, så miljönyttan utgår. Pandemin har lärt oss att de som kan, kan jobba hemma eller på distans, och jag gissar att det kommer öka med ännu bättre mötesteknik etc, och det gäller även studenter.
Kvarstår turister och de som inte lyckats här i livet (tagit körkort) och som 2 ggr per år ska hem till släkten. Har de verkligen så bråttom att 3,5 tim till Göteborg inte räcker, eller ett nattåg till Norrland.
Kvarstår även vi som jobbar med händerna, men vi kan inte åka tåg av praktiska skäl.
Då parkerar man ju bara längs byvägen, jag tror valet är ganska enkelt för ägaren då. Den kostar inte ägaren något och det kostar inte oss något. Har svårt och se hur det ska beskattas av att någon bil parkerar på hans mark.S Styrman_jansson skrev:
Ja angående de där snabbtågen så vet jag inte hur de tänkt riktigt. De vill ju ha en station i Hässleholm, och politikerna håller på och vill köpa upp terminaler och mark för så groteska priser för att säkra en station.Isakare skrev:Underhåll och utökad godstrafik på längre sträckor är jag med på, men vad är nyttan med dessa snabbtåg ??
När denna bana är klar har alla redan elbil, så miljönyttan utgår. Pandemin har lärt oss att de som kan, kan jobba hemma eller på distans, och jag gissar att det kommer öka med ännu bättre mötesteknik etc, och det gäller även studenter.
Kvarstår turister och de som inte lyckats här i livet (tagit körkort) och som 2 ggr per år ska hem till släkten. Har de verkligen så bråttom att 3,5 tim till Göteborg inte räcker, eller ett nattåg till Norrland.
Kvarstår även vi som jobbar med händerna, men vi kan inte åka tåg av praktiska skäl.
Men i planen så verkar projektörerna eller vad de heter ha planerat att lägga stationen i en liten by som heter Finja. Det går inga bussar in i byn, de stannar ett par km utanför. Finns inte ens en liten affär där.
Så den som vill åka med detta tåget i krokarna får cykla eller köra till höghastighetståget för att åka snabbt.
Jag hade hellre sett ordentligt underhåll och utöka stationer så att folk kan åka. Jag hade mer än gärna åkt tåg till jobbet om det funnits station och inom rimliga tider.
Det finns för många människor som jobbar med händerna för att jobba hemma ska bli enormt =) Sambon tex har inte körkort och måste åka tåg som går rätt.