28 836 läst · 218 svar
29k läst
218 svar
Ersättare till IVT 495 twin
Nej, det är jag egentligen inte men gemensamt ät iaf en frånluft med högre effekt så jag tänkte att det kunde vara samma. Grannen bytte också från 490 till någon ny frånluft och samma sak där med buller, han upptäckte det efter ett tag och fick byggt om med ljuddämpare på frånluften, jag blev glad.M M@ZE skrev:
Pratade med min bekant igen och förutom större dimension på frånluftssidan så behövde man isolera kanalen bättre, detta för att pannan är effektivare och därmed blir frånluften kallare och man får kondensproblem. Låter rimligt i mina öron, någonstans måste ju den extra värmen komma ifrån.F fedge skrev:
Det fixar dom som monterar nya pumpen, behöver extra isolera frånluftskanalen ut från huset, kostar ca 5000:-.
Det ska ju vara samma dimension på rören på F730 (S735) som IVT495 Twin pumpen, vad jag vet. Annars skulle det bli jobbigt när man har 125 rör i hela huset.
IVT har ju en liknande IVT 840 som jag fattar det, men Nibe S735 som kommer ska ha 1kw större kompressor mot Nibe F730. Den ska komma våren 2022.
Det ska ju vara samma dimension på rören på F730 (S735) som IVT495 Twin pumpen, vad jag vet. Annars skulle det bli jobbigt när man har 125 rör i hela huset.
IVT har ju en liknande IVT 840 som jag fattar det, men Nibe S735 som kommer ska ha 1kw större kompressor mot Nibe F730. Den ska komma våren 2022.