D
M M@ZE skrev:
Hmm är du säker att det är F730 du pratar om ? Den ska ju ha samma dimension på kanalen 125mm.

Nej inte som har sagt något om det, inget Sven har nämt heller. Kanske skulle kolla upp det igen mer noggrant.
Nej, det är jag egentligen inte men gemensamt ät iaf en frånluft med högre effekt så jag tänkte att det kunde vara samma. Grannen bytte också från 490 till någon ny frånluft och samma sak där med buller, han upptäckte det efter ett tag och fick byggt om med ljuddämpare på frånluften, jag blev glad. :)
 
Ofasen ok .. lät det från pumpen eller från frånluftsdonen ?
 
D
M M@ZE skrev:
Ofasen ok .. lät det från pumpen eller från frånluftsdonen ?
Jag vet inte hur det låter där inne men problemet för mig var ljudet från utblåset, som tur var har grannen sin terass åt samma håll så han var motiverad att få det fixat.
 
D
M M@ZE skrev:
Ofasen ok .. lät det från pumpen eller från frånluftsdonen ?
Jag såg att det skrivs en del om alternativen du nämner på vämepumpsforum, ett tips att kolla där!

Sen är jag såklart nyfiken på hur det blev, om du nu gör bytet. :)
 
Ja det var väl jag som startade tråden även där :)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Ja det var väl jag som startade tråden även där :)
Vill minnas att jag startade denna tråd ;)
 
M Marlin11 skrev:
Vill minnas att jag startade denna tråd ;)
Ah ja men det har du ju helt rätt i Marlin11 .. ber om ursäkt :)
 
D
Hur som helst så är jag tacksam för att ni delar med er och väntar nyfiket på recension, om ni nu byter till något modernare :)
 
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
M M@ZE skrev:
Ah ja men det har du ju helt rätt i Marlin11 .. ber om ursäkt :)
Men du har ju bidragit mest så förstår din känsla :D
 
  • Gilla
M@ZE
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur som helst så är jag tacksam för att ni delar med er och väntar nyfiket på recension, om ni nu byter till något modernare :)
Samma här. Hade hoppats att S735 hade varit en silvet-bullet men om buller och/eller ombyggnation av ventilationen krävs så blir ju projektet lite större.
 
D
F fedge skrev:
Samma här. Hade hoppats att S735 hade varit en silvet-bullet men om buller och/eller ombyggnation av ventilationen krävs så blir ju projektet lite större.
Pratade med min bekant igen och förutom större dimension på frånluftssidan så behövde man isolera kanalen bättre, detta för att pannan är effektivare och därmed blir frånluften kallare och man får kondensproblem. Låter rimligt i mina öron, någonstans måste ju den extra värmen komma ifrån.
 
Ok. Hur gör man det för alla kanaler i ett redan byggt hus? Vad kostar det?
 
D
F fedge skrev:
Ok. Hur gör man det för alla kanaler i ett redan byggt hus? Vad kostar det?
Det är ju bara efter pannan, det brukar vara en kortare stump, min går tex rakt upp genom taket, men det är ändå lite bök som man får räkna in.
 
Aha, okej, men då är det ju lugnt. Trodde det var alla rör från alla rum inomhus som var tvungna att göras om :D
 
Det fixar dom som monterar nya pumpen, behöver extra isolera frånluftskanalen ut från huset, kostar ca 5000:-.

Det ska ju vara samma dimension på rören på F730 (S735) som IVT495 Twin pumpen, vad jag vet. Annars skulle det bli jobbigt när man har 125 rör i hela huset.

IVT har ju en liknande IVT 840 som jag fattar det, men Nibe S735 som kommer ska ha 1kw större kompressor mot Nibe F730. Den ska komma våren 2022.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.