326 025 läst · 4 950 svar
326k läst
5,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Samtidigt ger Magda Andersson covidbidrag för miljarder som går till utdelning i storbolagen. Och har mage om att prata om vanligt folk i samma andetagJonatan79 skrev:
Funderade just på kostnaden när jag senast åkte E4an uppåt landet en måndag, passerade runt 10 vägarbeten där man lagade trasigt räcke. Flera av fordonen stod senare på kvällen på hotellparkeringen. Gissar att det är arbetslag som åker runt och inte gör annat än att laga räcken. Bekostas kanske av försäkringsbolagen via trafikförsäkringen ?? För när man vill ha ett hål i asfalten lagat, kan det ju ta ett halvår innan nån dyker upp.Jonatan79 skrev:2-1 filer förstör, fördyrar och ökar skaderisken jämfört med vanlig motorväg 2+2 filigt. För länge sedan på P3 eller P4 framkom det att Trafikverket eller vilka hjältar det nu var som tog fram och försökte utveckla idéen med2-1 filer inte hade räknat på kostnader för reparationer av mitträcken/vajer som blivit svindyrt. Det verkar heller inte som att mupparna har räknat med miljöeffekten på stressande omkörningar när 2 filer blir 1. Inte heller skaderisk för tex MC-åkare som blir "prejade" mot mitten och klyva/skadade av räcke/vajer. Eller vid en olycka i enkelfilen blir trafiken helt stående läääänge och bärgare kommer bara fram från ena hållet, osv osv osv. Kalkonlösning så här i efterhand, gissningsvis hittar vi bara detta i miljöpartikellandet Svärje!
En historia om filkörning.
För många år sen byggde man om en trafikljusreglerad korsning och gjorde en separat fil för de som ska svänga till vänster av vänsterfilen, huvudvägen hade 2 filer åt varje håll.
Tidigare åkte man rakt över korsningen, nu tog man en bit på höger sida för att det fortfarande skulle vara 2 filer, så vägen fick en liten knick precis vid korsningen.
Om man innan de hade målat sträck kom i vänsterfil, så hamnade man efter korsningen i högerfilen. Det var innan bygget blev klart många incidenter där, folks fantasi hur man borde åka verkade saknas.
De flesta kom åkande i vänster dygnet runt, då höger var bussfil mån-fre 7-9. Folk såg att det var bussfil, men inte att det var tillåtet att åka där 158 av veckans timmar.
Även jag själv blev drabbad. Åker i höger fil en lördag, bygget är helt klart förutom ny asfalt och målade sträck. Jag följer höger kant, en bil till vänster ligger snett bakom och kör in i bakskärm efter korsningen. Alltså, jag följer vägkanten, den andra bilen kompassriktningen.
På söndagen asfalterade de korsningen och på måndagen fick den sträck/vägmarkeringar.
Enligt dessa markeringar körde jag rätt och följde min fil, motparten bytte fil i korsningen.
Trots detta med överklagande, fotografier och ritningar över korsningen blev jag dömd som vållande. Enligt FB körde motparten som man gjort tidigare, och det var det som gällde innan de målade sträcken.
För många år sen byggde man om en trafikljusreglerad korsning och gjorde en separat fil för de som ska svänga till vänster av vänsterfilen, huvudvägen hade 2 filer åt varje håll.
Tidigare åkte man rakt över korsningen, nu tog man en bit på höger sida för att det fortfarande skulle vara 2 filer, så vägen fick en liten knick precis vid korsningen.
Om man innan de hade målat sträck kom i vänsterfil, så hamnade man efter korsningen i högerfilen. Det var innan bygget blev klart många incidenter där, folks fantasi hur man borde åka verkade saknas.
De flesta kom åkande i vänster dygnet runt, då höger var bussfil mån-fre 7-9. Folk såg att det var bussfil, men inte att det var tillåtet att åka där 158 av veckans timmar.
Även jag själv blev drabbad. Åker i höger fil en lördag, bygget är helt klart förutom ny asfalt och målade sträck. Jag följer höger kant, en bil till vänster ligger snett bakom och kör in i bakskärm efter korsningen. Alltså, jag följer vägkanten, den andra bilen kompassriktningen.
På söndagen asfalterade de korsningen och på måndagen fick den sträck/vägmarkeringar.
Enligt dessa markeringar körde jag rätt och följde min fil, motparten bytte fil i korsningen.
Trots detta med överklagande, fotografier och ritningar över korsningen blev jag dömd som vållande. Enligt FB körde motparten som man gjort tidigare, och det var det som gällde innan de målade sträcken.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 594 inlägg
Dumheter, 2+1 är skitbra. Det reella alternativet är nämligen inte motorväg, utan landsväg med mötande trafik. För det måste ju alltid finnas en landsväg, sen finns det emellanåt utöver den en motorväg.Jonatan79 skrev:2-1 filer förstör, fördyrar och ökar skaderisken jämfört med vanlig motorväg 2+2 filigt. För länge sedan på P3 eller P4 framkom det att Trafikverket eller vilka hjältar det nu var som tog fram och försökte utveckla idéen med2-1 filer inte hade räknat på kostnader för reparationer av mitträcken/vajer som blivit svindyrt. Det verkar heller inte som att mupparna har räknat med miljöeffekten på stressande omkörningar när 2 filer blir 1. Inte heller skaderisk för tex MC-åkare som blir "prejade" mot mitten och klyva/skadade av räcke/vajer. Eller vid en olycka i enkelfilen blir trafiken helt stående läääänge och bärgare kommer bara fram från ena hållet, osv osv osv. Kalkonlösning så här i efterhand, gissningsvis hittar vi bara detta i miljöpartikellandet Svärje!
Det må vara att enstaka sträckor, som Jönköping-Ulricehamn borde ha en motorväg också, men i de allra flesta fall ersätter inte 2+1-vägar motorvägar, utan just vanliga landsvägar.
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Du tycker det är vettigt man inte kan åka mellan Sveriges två största städer på motorväg?Nötegårdsgubben skrev:Dumheter, 2+1 är skitbra. Det reella alternativet är nämligen inte motorväg, utan landsväg med mötande trafik. För det måste ju alltid finnas en landsväg, sen finns det emellanåt utöver den en motorväg.
Det må vara att enstaka sträckor, som Jönköping-Ulricehamn borde ha en motorväg också, men i de allra flesta fall ersätter inte 2+1-vägar motorvägar, utan just vanliga landsvägar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 594 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 594 inlägg
Nej, min tanke var att där det får plats motorväg ska det Minst vara 2+2 filer. Om det inte får plats så är 2+1 bättre än 1+1 såklart. Samt är Svärje förmodligen enda landet i världen som har 80 på motorväg, tragiskt…Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 594 inlägg
Eftersom att alla fordon inte får köra på motorväg måste det först finnas en landsväg. Sen kan man vid stora trafikbehov också ha en motorväg. Men bara för att det ryms 2+2 filer kan man inte byggs om en tätt trafikerad landsväg till motorväg. Inte utan att det finns ett annat acceptabelt alternativ.