Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, blev stående 45 min mellan Gävle och S-vall på enfilig "#€%"€#%€"#-väg pga trippelkrock där bärgaren bara kunde komma fram från norrgående riktning, heja Svärje!
Samtidigt ger Magda Andersson covidbidrag för miljarder som går till utdelning i storbolagen. Och har mage om att prata om vanligt folk i samma andetag
 
J JohanLun skrev:
I vissa länder har man justerbara 2+1 filer (eller än fler filer i ena riktningen) - tex lördag förmiddag, 3 filer till stranden, 1 från stranden. Lördag em, tvärtom.
Finns i Sverige också , utanför Gustavsberg:)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2-1 filer förstör, fördyrar och ökar skaderisken jämfört med vanlig motorväg 2+2 filigt. För länge sedan på P3 eller P4 framkom det att Trafikverket eller vilka hjältar det nu var som tog fram och försökte utveckla idéen med2-1 filer inte hade räknat på kostnader för reparationer av mitträcken/vajer som blivit svindyrt. Det verkar heller inte som att mupparna har räknat med miljöeffekten på stressande omkörningar när 2 filer blir 1. Inte heller skaderisk för tex MC-åkare som blir "prejade" mot mitten och klyva/skadade av räcke/vajer. Eller vid en olycka i enkelfilen blir trafiken helt stående läääänge och bärgare kommer bara fram från ena hållet, osv osv osv. Kalkonlösning så här i efterhand, gissningsvis hittar vi bara detta i miljöpartikellandet Svärje! :(
Funderade just på kostnaden när jag senast åkte E4an uppåt landet en måndag, passerade runt 10 vägarbeten där man lagade trasigt räcke. Flera av fordonen stod senare på kvällen på hotellparkeringen. Gissar att det är arbetslag som åker runt och inte gör annat än att laga räcken. Bekostas kanske av försäkringsbolagen via trafikförsäkringen ?? För när man vill ha ett hål i asfalten lagat, kan det ju ta ett halvår innan nån dyker upp.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
En historia om filkörning.
För många år sen byggde man om en trafikljusreglerad korsning och gjorde en separat fil för de som ska svänga till vänster av vänsterfilen, huvudvägen hade 2 filer åt varje håll.
Tidigare åkte man rakt över korsningen, nu tog man en bit på höger sida för att det fortfarande skulle vara 2 filer, så vägen fick en liten knick precis vid korsningen.
Om man innan de hade målat sträck kom i vänsterfil, så hamnade man efter korsningen i högerfilen. Det var innan bygget blev klart många incidenter där, folks fantasi hur man borde åka verkade saknas.
De flesta kom åkande i vänster dygnet runt, då höger var bussfil mån-fre 7-9. Folk såg att det var bussfil, men inte att det var tillåtet att åka där 158 av veckans timmar.
Även jag själv blev drabbad. Åker i höger fil en lördag, bygget är helt klart förutom ny asfalt och målade sträck. Jag följer höger kant, en bil till vänster ligger snett bakom och kör in i bakskärm efter korsningen. Alltså, jag följer vägkanten, den andra bilen kompassriktningen.
På söndagen asfalterade de korsningen och på måndagen fick den sträck/vägmarkeringar.
Enligt dessa markeringar körde jag rätt och följde min fil, motparten bytte fil i korsningen.
Trots detta med överklagande, fotografier och ritningar över korsningen blev jag dömd som vållande. Enligt FB körde motparten som man gjort tidigare, och det var det som gällde innan de målade sträcken.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2-1 filer förstör, fördyrar och ökar skaderisken jämfört med vanlig motorväg 2+2 filigt. För länge sedan på P3 eller P4 framkom det att Trafikverket eller vilka hjältar det nu var som tog fram och försökte utveckla idéen med2-1 filer inte hade räknat på kostnader för reparationer av mitträcken/vajer som blivit svindyrt. Det verkar heller inte som att mupparna har räknat med miljöeffekten på stressande omkörningar när 2 filer blir 1. Inte heller skaderisk för tex MC-åkare som blir "prejade" mot mitten och klyva/skadade av räcke/vajer. Eller vid en olycka i enkelfilen blir trafiken helt stående läääänge och bärgare kommer bara fram från ena hållet, osv osv osv. Kalkonlösning så här i efterhand, gissningsvis hittar vi bara detta i miljöpartikellandet Svärje! :(
Dumheter, 2+1 är skitbra. Det reella alternativet är nämligen inte motorväg, utan landsväg med mötande trafik. För det måste ju alltid finnas en landsväg, sen finns det emellanåt utöver den en motorväg.

Det må vara att enstaka sträckor, som Jönköping-Ulricehamn borde ha en motorväg också, men i de allra flesta fall ersätter inte 2+1-vägar motorvägar, utan just vanliga landsvägar.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Förtydligande, 2+1 vägar är bajs där det får plats motorväg 2+2. I övrigt passar jag ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dumheter, 2+1 är skitbra. Det reella alternativet är nämligen inte motorväg, utan landsväg med mötande trafik. För det måste ju alltid finnas en landsväg, sen finns det emellanåt utöver den en motorväg.

Det må vara att enstaka sträckor, som Jönköping-Ulricehamn borde ha en motorväg också, men i de allra flesta fall ersätter inte 2+1-vägar motorvägar, utan just vanliga landsvägar.
Du tycker det är vettigt man inte kan åka mellan Sveriges två största städer på motorväg?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tycker det är vettigt man inte kan åka mellan Sveriges två största städer på motorväg?
Är två stycken ett för mycket att läsa eller? Skärp dig, det var precis det jag inte skrev.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är två stycken ett för mycket att läsa eller? Skärp dig, det var precis det jag inte skrev.
Men du svarade ju på någon som pratade om sträckor där det inte finns motorväg utan 2+1
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men du svarade ju på någon som pratade om sträckor där det inte finns motorväg utan 2+1
Bland annat skrev han om det ja, men kritiken var ju generell mot 2+1-vägar, vilket jag vidhåller är en ypperlig vägform.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bland annat skrev han om det ja, men kritiken var ju generell mot 2+1-vägar, vilket jag vidhåller är en ypperlig vägform.
Nej, min tanke var att där det får plats motorväg ska det Minst vara 2+2 filer. Om det inte får plats så är 2+1 bättre än 1+1 såklart. Samt är Svärje förmodligen enda landet i världen som har 80 på motorväg, tragiskt…
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Eftersom att alla fordon inte får köra på motorväg måste det först finnas en landsväg. Sen kan man vid stora trafikbehov också ha en motorväg. Men bara för att det ryms 2+2 filer kan man inte byggs om en tätt trafikerad landsväg till motorväg. Inte utan att det finns ett annat acceptabelt alternativ.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
hsd
Skellefteå kunde bygga E4 till 2+2 väg med riktiga på och avfarter
Som kontrast finns E22 med vanliga korsningar , troligtvis Sveriges mest olycksdrabbade väg
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
1+2 har en bra fördel, det finns inga fartkameror :)
 
hsd
Isakare Isakare skrev:
1+2 har en bra fördel, det finns inga fartkameror :)
Jodå det finns
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.