Ja, jag håller med om att det måste ha varit otur.
Hade två IVT Nordic luftvärmepumpar i mitt gamla hus, installerades 2006.
Den ena gav upp för ca 5 månader sedan, den andra går fortfarande.
På den ena byttes fläktmotorn i utedelen efter ca 2år på garantin, i övrigt noll fel.
Däremot så tror jag att alltför många kalkyler har varit väldigt optimistikt beräknade, där man inte tar hänsyn till hur svårt det kan vara att sprida luften, och på så vis "räknar bort" sig.
 
N Nalleman64 skrev:
Jösses vilken otur ni måste ha haft.
Jag satte in min Panasonic 2009. Inte ett fel på den under tiden här. I våras fick jag ett bra erbjudande på en Mitsubishi FH25 (utgående modell men välkänd för sin driftsäkerhet) som jag inte kunde tacka nej till.
Panasonicen? Den överlät jag på en granne som nu kör den utan problem.
Så ni måste haft rejäl otur med er pump.
Ja, när kompressorn gick sönder efter fem år och två månader så försökte företaget som sålt och installerat den få Panasonic att ta de på goodwill då det var fem års garanti på kompressorn men det gick inte :( Men om 25 år har jag nog tjänat in den ;):rofl:
 
  • Gilla
Tompassk och 1 till
  • Laddar…
TantIndigo TantIndigo skrev:
Vi bor i ett 180 kvm stort hus med direktverkande el som enda uppvärmningskälla. Huset är tilläggsisolerat och elementen är nya oljefyllda digitala element. Vår årsförbrukning är ca 16000 kWh vilket inkluderar all uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Lönar det sig för oss att installera luft luft? När jag söker bland inlägg så är det flera som har luft luft men som ändå får hiskeliga elräkningar. Vi har öppen planlösning kan tilläggas. Också tacksam för tips på vettig energibesparingskalkylator. Har inte hittat någon som ger svar på min fråga.
Jag skulle kunna våga säga att du kan installera en LLVP men då är det fråga vilken modell man skall välja. Jag har också öppen planlösning på BV ca 100m2 och har bara LLVP som uppvärmning. Med åren har jag haft några pumpar och det blev inte bra 100% när det var många minus grader i många dagar men med en pump från GREE kan jag säga att "DEN ÄR FÖR BRA" den är inställd på 20C och på kallaste stället i våningen har jag 22C . Den jobbar som bara den. Rekommenderar markmontage istället för vägg.
 
  • Gilla
TantIndigo
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Vi har en gammal luft luft och när den lägger av ska vi nog satsa pengarna på någon annan lösning.Liknande hus som ni.
Funderar på om det inte är bättre investering med solceller tex.
Nackdelarna med luft luft:
Underhåll att rengöra filter hela tiden.
Ojämn värmefördelning. Ljudet gör att man aldrig kör den med max fläkt som är effektivast. Mycket oljud på utomhusdelen när det är minusgrader.. Snöar det tätas den igen. Inte speciellt estetiskt.
Funderar också på att skaffa luft-vatten. Värma upp varmvattnet och några vattenburna element. Då får man ju en ny varmvattenberedare som ändå kanske snart måste bytas ut och det ger ju mycket besparing om man använder mycket varmvatten. Man kan dessutom ansluta varmvattnet till tvättmaskinen och diskmaskinen på något smart sätt. Ljummet vatten kanske?
Daikin har jag hört är de bästa om ni ändå tänker skaffa luft-luft.
Vore intressant att höra erfarenheter från någon som har solceller hur bra det är på vintern när elen är som dyrast och det går åt mest. På sommaren förbrkar man ju inte så mycket el och får dåligt betalt för överskottet, medans på vintern antar jag att solceller inte ger så mycket när man behöver mycket?
Ojämn värmefördelning handlar ju om husets planlösning samt spridningen från innedelen.
Att den snöar igen handlar ju om att man får bygga skydd för utedelen såklart. Min låter inte något speciellt när det var 15 minus hör i Skåne för några veckor sedan! Min är 11 år gammal Mitsubishi pump..

Sen finns det golvmodeller av luft luft som är mkt effektiva och värmen sprids ju från golvet och upp.
 
TRJBerg
Lill72 Lill72 skrev:
Det är en Panasonic HE9LKE och vi bor i Närke, har förstått att Panasonic inte alls är så bra. Efter tre år så fick vi byta kretskort a' 6000 kr och efter lite mer än fem år kompressor.
Kretskortet borde väl gått på garantin? Eller?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det borde inte bli någon skillnad alls jämfört med radiatorer eller golvvärme eftersom en LLVP inte tar någon luft utifrån. Däremot med forcerad ventilation med FTX så blir det betydligt torrare luft.
Bor i ett område där dom flesta kör llvp och alla säger detsamma om torr luft.
 
T Träkåk skrev:
Förtydliga varför ni behöver "tömma" vatten från utedelen. Jag har bara varit med installationer där man antingen låter avisningsvattnet droppa på marken (ett rejält avstånd till mark viktigt) eller om man vill slippa riskera att hacka is, ha ett droppkar som fångar upp vattnet, med värmekabel liggandes i, där slang sen leder vattnet till t.e.x takavvattningsledning på frostfritt. Värmekabeln följer då ner i ledningen i mark. Den senare lösningen har vi på jobbet där en stor industribyggnad värms med LLVP, men privat har jag aldrig sett någon som gjort det så avancerat. Har du ett droppkar som inte värms, och som måste tömmas för att inte släppa vattnet direkt på marken intill huset, för att minska fuktbelastningen på huset alltså? (absolut blr man ha koll på att fukten som släpps under utedelan kan orsaka bekymmer i grunden pp huset om man har undermålig fuktisolering av grunden, tex i en gammal stensatt torpargrund, men det har ju inte TS)
Utedel släpper mycket vatten som blir is vid kall temperatur.
 
Har tre Panasonics. På en pajade också ett kretskort och reparatören ( som också var installatören) bytte det på garantin. Han sade att en serie av just det kretskortet hade råkat ut för produktionsfel, det var tydligen en särskild komponent som fallerade och de skulle byta de korten från den serien även efter att garantin gått ut.
 
T
H Husärlivet skrev:
Ojämn värmefördelning handlar ju om husets planlösning samt spridningen från innedelen.
Att den snöar igen handlar ju om att man får bygga skydd för utedelen såklart. Min låter inte något speciellt när det var 15 minus hör i Skåne för några veckor sedan! Min är 11 år gammal Mitsubishi pump..

Sen finns det golvmodeller av luft luft som är mkt effektiva och värmen sprids ju från golvet och upp.
När det gäller skydd mot snö, bör man enbart montera ett skärmtak över, inte bygga in så att sidorna om utedelen påverkas då det kan störa luftcirkulationen så som den är tänkt. Ser att det sälj flotta lådor, som inte verkar helt uttänkta tekniskt alltså
 
T
T twoody skrev:
Utedel släpper mycket vatten som blir is vid kall temperatur.
Så är det så det gäller att montera på rejält avstånd från underliggande yta, gärna högre än standard markstativ kan jag tycka. Det kan bygga upp halvmeter med is och mer ändå. När det gäller fukten som hamnar intill husvägg finns det dom som grävt ner plast som lutar ut från huset ett par meter, som leder bort denna fukt från huset osynligt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
EddieHansson
T twoody skrev:
Bor i ett område där dom flesta kör llvp och alla säger detsamma om torr luft.
Konstigt eftersom en LLVP inte transporterar bort eller tillför någon fukt vid uppvärmning. Däremot torkar de luften om de används för kylning på sommaren. Det är förövrigt väldigt komforthöjande fuktiga, varma sommarnätter.

Om man har högre inomhustemperatur med llvp så blir det ju naturligt lägre relativ fuktighet i luften.
 
  • Gilla
Carl.Alm och 3 till
  • Laddar…
T
T twoody skrev:
Bor i ett område där dom flesta kör llvp och alla säger detsamma om torr luft.
Hänger inte med i det resonemanget då VP värmer markant mer än FTX. Upplever som sagt ingen markant skillnad med VP eller FTX sen de installerats faktiskt
 
Hannuse Hannuse skrev:
Hej.
Ja, jag har en monterad i garaget, direkt på väggen.
Och vid vissa varvtal på kompressorn så tror man att en bil kommer och parkerar utanför.
ja typ, eller värre, känns om en bil med trasigt avgassytem står inne i rummet :) ..mestadels när det är kallare än ca -7 nånstans, är det varmare ute brummar den mest dovt.

Så jag gjorde ett enkelt fundament, av några trädgårdsplattor.
Grävde väl ca 30cm, utjämnade med lite sand, och sedan en 80mm markisolering, och lite sand på det.
Så nu hör jag inte utomhusdelen inne i huset.
Jag har övervägt att göra nåt liknande men känner mej nog tryggare att gjuta nåt, får se.

Nu häromdagen såg jag f.ö att fåglarna eller mössen har käkat upp stora bitar av isoleringen på rören till utedelen också så kopparen är framme, hmm, oklart hur mycket skillnad det gör, men jag får väl hitta på nåt där.

IVT:n har ett "+10-läge" som kanske skulle passa ditt garage?
Även min panasonic har det, men inte många av de billigare har jag noterat :/
 
T Träkåk skrev:
När det gäller skydd mot snö, bör man enbart montera ett skärmtak över, inte bygga in så att sidorna om utedelen påverkas då det kan störa luftcirkulationen så som den är tänkt. Ser att det sälj flotta lådor, som inte verkar helt uttänkta tekniskt alltså
Tänkte med bara på skärmtak men kanske någon form av ribbor runt om pumpen som staket skyddar lite samt att den får bra med cirkulation
 
T
H Husärlivet skrev:
Tänkte med bara på skärmtak men kanske någon form av ribbor runt om pumpen som staket skyddar lite samt att den får bra med cirkulation
om inte montera skärmtak i vägg ovan, ha enbart 4st stöttor för taket i varje hörn isåfall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.