Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
D Dayangel skrev:
Vi får givetvis inte exkludera brottslingar i denna straffskatt. Sen kan vi ta med hobbyutövare med hög skaderisk, typ cross och sånt eftersom dom kostar också. Högre skatt på hela bunten.
Ps. högre skatt för miljöpartister också, dom orsakar ena väldiga kostnader :p

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, risken att få problem av vaccinet är mindre så jag tror inte att det är så nära noll man kan komma att räkna, lite beroende på hur bra man är på att räkna alltså.
Hur räknar du då?

i åldern 10-19 år har det dött en man/pojk. Denna stackaren var tyvärr riskgrupp och led av andra åkommor.

Så ingen "frisk" har dött. Ja det är väl så nära 0 man kan komma eller hur räknar du?

Däremot har det dött en stackare i det åldersspannet av ett vaccin. Nu framkommer det inte här om denna också hade någon riskgrupp så möjligtvis kan uppräknas åt andra hållet då...

Men annars hamnar tyvärr "nära noll" snarare på minus sidan tyvärr.

utöver det så är det just nu 135 st allvarliga biverkningar rapporterade för män/pojkar 10-19 år..

"Vad är en allvarlig misstänkt biverkning? En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse."

Hur bra är du på att räkna?

J
D Dayangel skrev:
Vi får givetvis inte exkludera brottslingar i denna straffskatt. Sen kan vi ta med hobbyutövare med hög skaderisk, typ cross och sånt eftersom dom kostar också. Högre skatt på hela bunten.
Njae, brottslingar betalar redan av sina synder på annat sätt, så där blir det nog svårt att få in mer pengar utan alltför stora åtgärder. Kronofogden har dessutom börjat klämma åt deras statusprylar. De som håller på med sporter i allmänhet betalar däremot väldigt mycket pengar vilket skapar intäkter i form av tex moms till starten. Dessutom är de friskare än soffpotatisarna. Jag inser att du inte tänkt genom saken eller är mottaglig för argument, utan därför bör plånboken få lida.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
D Dayangel skrev:
Ps. högre skatt för miljöpartister också, dom orsakar ena väldiga kostnader :p
Där är vi däremot eniga:p

• Gilla
  • Haha
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Njae, brottslingar betalar redan av sina synder på annat sätt, så där blir det nog svårt att få in mer pengar utan alltför stora åtgärder. Kronofogden har dessutom börjat klämma åt deras statusprylar. De som håller på med sporter i allmänhet betalar däremot väldigt mycket pengar vilket skapar intäkter i form av tex moms till starten. Dessutom är de friskare än soffpotatisarna. Jag inser att du inte tänkt genom saken eller är mottaglig för argument, utan därför bör plånboken få lida.
Nu börjar du ju blanda äpplen och päron.. en ovaccinerad person kan ju potentiellt inbringa moms och bidra till folkhälsa på annat sätt, du kör ju bara en fördomsfull stereotyp för en ovaccinerad för att ditt resonemang skall gå ihop. Jag står fast 100% vid att risksport- och hobbyutövare borde få betala sin egna vård vid skada, alt. högre skatt.

J
Z Zorn skrev:
Härlig kil som slagits ner. Den ena är mer totalitär än den andre. Herregud. Det är människan som är den farlige i denna pandemi , inte viruset.
Det är väl inte jättetotalitärt ändå? Vi kan ge ett skatteavdrag på motsvarande för vaccinsolidaritet, så kanske det lägger sig som balsam i magen?

RoTe RoTe skrev:
Snälla visa mig vilka dödstal per capita vi haft i Sverige som påvisar en pandemi.
Pandemi definieras inte i dödstal. Det beskriver bara att det är spridning runt om i världen och att många människor är drabbade

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
J
D Dayangel skrev:
Nu börjar du ju blanda äpplen och päron.. en ovaccinerad person kan ju potentiellt inbringa moms och bidra till folkhälsa på annat sätt, du kör ju bara en fördomsfull stereotyp för en ovaccinerad för att ditt resonemang skall gå ihop. Jag står fast 100% vid att risksport- och hobbyutövare borde få betala sin egna vård vid skada, alt. högre skatt.
Ja den är helt baserad på anekdotisk bevisföring. Dock har jag fortfarande inte tagit del av någon vaccinmotståndares argument för sina åsikter som tyder på att man ens gått ut gymnasiet. Potentiellt finns det så klart enskilda fall både åt det ena som åt det andra hållet, men i tråden så målar vi med breda penseldrag.

• Haha
perra i skogen
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är väl inte jättetotalitärt ändå? Vi kan ge ett skatteavdrag på motsvarande för vaccinsolidaritet, så kanske det lägger sig som balsam i magen?
Jag tror inte du är allvarlig. Trots allt lördag.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, det menar jag
BirgitS BirgitS skrev:
Tydligen har du inte så bra kunskap om vad solidaritet innebär.
Jodå, jag vet precis vad det är. Men
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle du då inte vaccinera dig?
Det är ju din bästa räddning i händelse av en allvarlig covid.
Måste ju först finnas en risk för allvarlig sjukdom. Anser att den risken är extremt liten.
Större chans att bli skadad i trafiken

J
Z Zorn skrev:
Jag tror inte du är allvarlig. Trots allt lördag.
Att det bör kosta att avstå är helt klart allvarligt menat. Alla som driver ett företag eller är beroende av att samhället hålls igång lär hålla med om detta, i stort. De som fortfarande avstår är i mitt tycke ovilliga att bidra till samhället. Då får det kosta.

Nissens Nissens skrev:
Alltså har du varit hemifrån… vilket är oansvarigt när du är ovaccinerad..
Så länge man är frisk har det ju ingen större betydelse. Är man sjuk ska man stanna hemma oavsett.
Både vaccinerade och ovaccinerade kan sprida smitta utan att veta om det.
Dvs ingen är säker.

A aka_the_barf skrev:
Måste ju se så det verkar vara bra, lär ju visa sig ganska så snabbt. Tror inte vi har covid vid 2027, det bör då vara utrotat. vad jag vet så har väll mer eller mindre alla pandemier dött ut efter ca 4 år.
Är det NÖDGODKÄNT? trodde det var helt legit. vad menas med det?
Enligt experter så kan vi inte utrota detta viruset utan det kommer bara bli mildare och mildare tills det blir ett av våra återkommande coronavirus (förkylningar)

J Jocke Best skrev:
Att det bör kosta att avstå är helt klart allvarligt menat. Alla som driver ett företag eller är beroende av att samhället hålls igång lär hålla med om detta, i stort. De som fortfarande avstår är i mitt tycke ovilliga att bidra till samhället. Då får det kosta.
Du bör komma ihåg vilka som stängt ner samhället. Att agera domare och bödel emot människor som inte har med saken att göra är horribelt och ynkligt.

J Jonobe skrev:
Själv kommer jag stöda verksamheter som kräver vaccinbevis.
Verksamheter som packar ihop vaccinerade i stora grupper för dom tror dom är "säkra".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.