817 038 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Poängen var att inte bara antivaxxare men även provaxxare sitter på toan (eller i soffan) och läser artiklar och vetenskapliga rapporter och använder dessa för att argumentera för sin sak.BirgitS skrev:
Nu tog jag BirgitS som exempel. Jag kunde också använda KristinaRT som exempel, men där kan det faktiskt vara så att hon undersöker på ett labb eller att läsning av forskningsrapporter ingår i hennes jobb och sker på arbetstid. Så det kändes mer passande att använda Birgit som exempel.
Jo men poängen just nu är att anti-vaxxarna hamnat i en klart sunkig situation så lycka till med er vägran!harry73 skrev:
Förstår hur du tänker. Att bilden speglar forum generellt och möjligen denna tråd specifikt så kan det ha bäring men om du tänker på bilden i ett något vidare perspektiv så kanske man kan tänka att det är Björn Olsen, Anders Tegnell, Rickard Bergström,och tandläkaren som jag tyvärr glömt namnet på, och en del andra på den ena bilden och Dr Sanna, Anna Hallen Buiten???? och några till (Lars Bern-har han hunnit?) på den nedre så kan man se det på det på ett annat sätt. Du får gärna komplettera bild två.harry73 skrev:Poängen var att inte bara antivaxxare men även provaxxare sitter på toan (eller i soffan) och läser artiklar och vetenskapliga rapporter och använder dessa för att argumentera för sin sak.
Nu tog jag BirgitS som exempel. Jag kunde också använda KristinaRT som exempel, men där kan det faktiskt vara så att hon undersöker på ett labb eller att läsning av forskningsrapporter ingår i hennes jobb och sker på arbetstid. Så det kändes mer passande att använda Birgit som exempel.
En kulturartikel i sydsvenskan som är insiktsfull och läsvärt
https://www.sydsvenskan.se/2022-01-07/hetsen-mot-ovaccinerade-ar-en-politisk-strategi
https://www.sydsvenskan.se/2022-01-07/hetsen-mot-ovaccinerade-ar-en-politisk-strategi
Medlem
· Dalarnas
· 683 inlägg
Ska rökare betala sin vård med?? överviktiga??Ulltand skrev:
Sluta med denna floskel. Vi har alltid rätt till vård oavsett val. Även om du bestämmer dig gör att hoppa från ett tak har du rätt till vård.
Nej jag tycker det är en skillnad. Det finns många livsstilssjukdomar som folk har svårt att bryta.perra i skogen skrev:
Men att ta emot ett gratis vaccin som minskar risken för svår sjukdom med 90% är inte detsamma.
Givetvist har ni samma rätt till vård som alla andra men vad är det för höjdare att få blöja och en respirator.perra i skogen skrev:
Lycka till!
Medlem
· Dalarnas
· 683 inlägg
Fortfarande ett fritt val att röka.. alla vet om riskerna av rökning.Ulltand skrev:
Är man i övrigt frisk och under 55år är det väldigt liten risk att just bli svårt sjuk av viruset. Visst finns det alltid några som blir det. Men överlag är dom väldigt få.
Sen kommer vi ju aldrig kunna vaccinera bort viruset, utan vi kommer nog alla få det I någon form.
Om ett tag tror ju forskarna att detta kommer bli ett av våra årliga återkommande coronavirus (förkylningar)
Medlem
· Dalarnas
· 683 inlägg
En liten reflektion över folks beteende.
Var inne i affären idag och skulle handa lite. Brukar se till att jag håller lagom avstånd till folk, mest för deras skull om dom skulle vara rädda för tex covid-19 viruset..
Men vad är det man då råkar ut för?
Joo, blir ju nästan översprungen av folk, speciellt pensionärer eller i liknande åldrar.
Stod vid kyldisken och letade efter en vara, då trängde sig en av dessa personer in framför mig. Var tvungen ta ett steg bakåt för att inte behöva flåsa han i nacken.
Detta beteende upprepade sig 5 ggr till av olika personer i affären, på olika platser. Noll respekt på att hålla avståndet.
Så min fundering är nu, hur ska jag som person kunna ta hänsyn till andra och ev "skydda" dom mot smitta, när dom själva orsakar trängseln och är mer närgångna än vad jag tycker är okej. Detta för att dom inte vill vänta 5-10 sek på att jag ska hitta det har söker.
Nej det var inte mycket folk inte annars, så fanns absolut ingen anledning till att behöva trängas.
Men dom var kanske vaccinerade och därigenom odödliga?? Vad vet jag.
Men när man ser detta beteende så blir man ju ganska irriterad när "alla" skyller smittspridningen på en viss grupp av människor som väljer naturlig immunitet framför en konstgjord.
Var inne i affären idag och skulle handa lite. Brukar se till att jag håller lagom avstånd till folk, mest för deras skull om dom skulle vara rädda för tex covid-19 viruset..
Men vad är det man då råkar ut för?
Joo, blir ju nästan översprungen av folk, speciellt pensionärer eller i liknande åldrar.
Stod vid kyldisken och letade efter en vara, då trängde sig en av dessa personer in framför mig. Var tvungen ta ett steg bakåt för att inte behöva flåsa han i nacken.
Detta beteende upprepade sig 5 ggr till av olika personer i affären, på olika platser. Noll respekt på att hålla avståndet.
Så min fundering är nu, hur ska jag som person kunna ta hänsyn till andra och ev "skydda" dom mot smitta, när dom själva orsakar trängseln och är mer närgångna än vad jag tycker är okej. Detta för att dom inte vill vänta 5-10 sek på att jag ska hitta det har söker.
Nej det var inte mycket folk inte annars, så fanns absolut ingen anledning till att behöva trängas.
Men dom var kanske vaccinerade och därigenom odödliga?? Vad vet jag.
Men när man ser detta beteende så blir man ju ganska irriterad när "alla" skyller smittspridningen på en viss grupp av människor som väljer naturlig immunitet framför en konstgjord.
Medlem
· Dalarnas
· 683 inlägg