Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Ulltand Ulltand skrev:
Det inte mer farligt med 3, 5 eller 8 sprutor. Man tar det som behövs helt enkelt.

Själv har jag minst 5 sprutor mot TBE och 3 mot rabies. Alla stack till precis lika i armen.
Du tar dom som DU tycker du behöver.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
En genomgådd sjukdom ger ofta en bättre immunitet än vad vaccinet ger.
Är det jag menar med naturlig/konstgjord.
Fast det här har redan avhandlats i tråden. Att skaffa sig immunitet mot en potentiellt mycket svår sjukdom genom att genomgå en potentiellt mycket svår sjukdom är ett ganska konstigt resonemang. Risken att du hamnar på sjukhus är lika stor. Genom att vaccinera dig minskar du den risken.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är det?? Själv var jag rökare i över 15 år. Rökte mer än ett paket/dag. Sen en dag bestämde jag mig för att sluta. Åkte hem efter jobbet, rökte den sista ciggen har hade i paketet. Lade sedan tändaren på spishyllan och har inte tagit ett bloss efter det. Är ca 15 år sedan.

Tycker inte man ska ta läkemedel i onödan.

Gott, då kan det ju inte vara ett problem att vaccinet heller.

Men är du under 30 år, inte har ofördelaktiga gener och i övrigt frisk är ändå risken med Covid-19 rätt låg.
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Fast det här har redan avhandlats i tråden. Att skaffa sig immunitet mot en potentiellt mycket svår sjukdom genom att genomgå en potentiellt mycket svår sjukdom är ett ganska konstigt resonemang. Risken att du hamnar på sjukhus är lika stor. Genom att vaccinera dig minskar du den risken.
För väldigt många i övrigt friska är detta ingen svår sjukdom.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
J
perra i skogen perra i skogen skrev:
För väldigt många i övrigt friska är detta ingen svår sjukdom.
Det är lite svårt att veta i förväg bara. Rysk roulette dödar inte många heller statistiskt sett.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Gott, då kan det ju inte vara ett problem att vaccinet heller.

Men är du under 30 år, inte har ofördelaktiga gener och i övrigt frisk är ändå risken med Covid-19 rätt låg.
Varför skulle jag ta ett läkemedel som jag till 99,9% inte behöver??
Ta vaccinet om du är rädd för viruset, är ju i första hand din egna säkerhet det gäller.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
För väldigt många i övrigt friska är detta ingen svår sjukdom.

Kommer du upp över 50 år är det rätt många.

I yngre åldrar spelar genetik, fetma mm en rätt stor roll för risken att bli svårt sjuk.

Och vi vet ju att vaccinet är säkert så varför chansa?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför skulle jag ta ett läkemedel som jag till 99,9% inte behöver??
Ta vaccinet om du är rädd för viruset, är ju i första hand din egna säkerhet det gäller.
Om det är 1 på tusen att du avlider av sjukdomen men 1 på miljonen att du gör det av vaccinet skulle jag valt det senare.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är lite svårt att veta i förväg bara. Rysk roulette dödar inte många heller statistiskt sett.
Så är det ju med alla sjukdomar.
I rysk roulett är ju risken att dö 1 på 6.
I covid är ju dessa siffror betydligt lägre.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
harry73
J Jocke Best skrev:
Det är lite svårt att veta i förväg bara. Rysk roulette dödar inte många heller statistiskt sett.
Jag ser rysk roulette inte heller som ett stort samhällsproblem, men är man med i en runda rysk roulette, är risken att dö betydligt större än när man får covid, troligtvis även större än när man hamnar på IVA med covid
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kommer du upp över 50 år är det rätt många.

I yngre åldrar spelar genetik, fetma mm en rätt stor roll för risken att bli svårt sjuk.

Och vi vet ju att vaccinet är säkert så varför chansa?
Vaccinet säkert?? Nja det råder väl lite olika uppfattningar om detta.
Var ju säkert med vaccinet mot svininfluensan... Vi vet ju hur det gick med den saken.

Varför chansa ta ett läkemedel som man än inte vet alla biverkningar det kan ge, när risken att bli svårt sjuk är extremt liten??
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Så är det ju med alla sjukdomar.
I rysk roulett är ju risken att dö 1 på 6.
I covid är ju dessa siffror betydligt lägre.
Det handlar då slutligen om risktagande. En större risk (utan vaccin) och en lägre risk med vaccin. Låt vara en mycket liten risk för unga människor.

Men så finns det ju så klart några som anser att vaccin i sig är en ansenlig risk. Men då det inte finns något vetenskapligt stöd för det så går det bort i min värld.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om det är 1 på tusen att du avlider av sjukdomen men 1 på miljonen att du gör det av vaccinet skulle jag valt det senare.
Det är ditt val, din kropp.
Mitt val är att enbart ta läkemedel som jag vet jag verkligen behöver.

Är ju inte direkt pesten vi pratar om.

Sen har dom ju hittills inte ens kunnat fixa ett bra och fungerande vaccin mot våra andra coronavirus vi utsätts för årligen..
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Sen har dom ju hittills inte ens kunnat fixa ett bra och fungerande vaccin mot våra andra coronavirus vi utsätts för årligen..
De har ju inte försökt heller.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Att påstå att alla ovaccinerad löper mycket stor risk för svår sjukdom är ett väldigt fel antagande..
Men har man blivit skrämda av media så har man..
Analogin med bilbälte är ju faktiskt klockren här.

Risken att skada sig i en krock är relativt låg, men många gånger högre om man åker utan bilbälte än med. Det finns vissa risker med att använda bilbälte och bara för att du använder bilbälte så är du inte 100% säker heller.

Sen finns det de som åker utan bilbälte som säger att det verkar som att de som har bilbälte känner sig odödliga med tanke på hur de kör.

En del åker fortfarande utan bälte för de har inte fått det bevisat att det är 100% säkert än.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.