K kjork skrev:
Någon mer som har fronius som kan kolla vad er
Spänning dc mpp1 (udc) och
spänning mpp 2 (udc. Mpp2) visar
1v har jag på panelerna nu...
Innan idag 780v...
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja formellt är installatören underleverantör.

Ursprungsdiskussionen var väl om otovo var ett företag som kunde rekommenderas, jag bara menar att man inte ska dra för långa slutsatser om dem baserat på installatören (som är anställd på ett annat företag).

Jag kan tycka att det blir svårare att hålla en genomgående kvalité ju fler underleverantörer som är inblandade. Kanske är lite skadad från mitt jobb, men innan vi skriver på avtal så granskar vi underleverantörerna lika hårt och tar referenser på deras arbete.
Det är i princip lika med alla företag som säljer solceller. Skall du få ett bra pris måste du välja någon av de största, eller som använder de största installatörerna.

Även om de har egna montörer så skiljer det mellan montagelagen.

Enda gången du kan vara hyffsat säker på hur utförandet kommer att bli är om du köper av en som är med och monterar själv. Men de har förmodligen så liten volym så de kan inte hålla de priser som de ledande håller.
 
Linjediagram som visar spänningen DC MPP1 och DC MPP2 över tid för solenergisystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ekholm1970
  • Laddar…
Ni är många som har gett bra, proffsiga svar i den här tråden.
Jag håller absolut med om att man ska ha max 22 paneler i serie på en ingång i en Fronius.
Om man sätter fler paneler i serie, så blir spänningen mycket riktigt för hög, speciellt om det är kallt ute.
Man kan parallellkoppla 18 + 18 paneler på taket och dra ner endast ett kabelpar. Det är dock inte rekommenderat.

Jag kollade på ett antal Fronius nu och dom ligger alla på 2-3 Volt nattetid.
Även om jag slår ifrån brytaren på undersidan ligger spänningen kvar.
Dagtid ska du ha några hundra Volt även om det inte är tillräckligt med ljus för att växelriktaren ska starta.
Möjligtvis kan ett snölager på alla panelerna göra att det inte blir någon spänning.

Vi har installerat några hundra anläggningar med Fronius växelriktare. Det har hänt, måste jag erkänna, att vi har missat att ansluta en panel och då fått samma resultat som du har. Givetvis har vi snabbt åtgärdat vårt misstag.

Installatören bör absolut ta ansvar för detta.
Min rekommendation är att du stänger av både brytaren under växelriktaren och den extra brytaren.
Sedan måste installatören komma till dig och starta upp anläggningen.

Om din installatör påstår något annat, så backar vi gärna upp dig.
 
  • Gilla
Holypain och 13 till
  • Laddar…
L Lars Ivarsson skrev:
Ni är många som har gett bra, proffsiga svar i den här tråden.
Jag håller absolut med om att man ska ha max 22 paneler i serie på en ingång i en Fronius.
Om man sätter fler paneler i serie, så blir spänningen mycket riktigt för hög, speciellt om det är kallt ute.
Man kan parallellkoppla 18 + 18 paneler på taket och dra ner endast ett kabelpar. Det är dock inte rekommenderat.

Jag kollade på ett antal Fronius nu och dom ligger alla på 2-3 Volt nattetid.
Även om jag slår ifrån brytaren på undersidan ligger spänningen kvar.
Dagtid ska du ha några hundra Volt även om det inte är tillräckligt med ljus för att växelriktaren ska starta.
Möjligtvis kan ett snölager på alla panelerna göra att det inte blir någon spänning.

Vi har installerat några hundra anläggningar med Fronius växelriktare. Det har hänt, måste jag erkänna, att vi har missat att ansluta en panel och då fått samma resultat som du har. Givetvis har vi snabbt åtgärdat vårt misstag.

Installatören bör absolut ta ansvar för detta.
Min rekommendation är att du stänger av både brytaren under växelriktaren och den extra brytaren.
Sedan måste installatören komma till dig och starta upp anläggningen.

Om din installatör påstår något annat, så backar vi gärna upp dig.
tack. Jag ska ta nya tag imorgon och kontakta dem imorgon igen. Jag ska trycka på att de inte får sitta i serie samt be dem komma ut och starta upp grejerna ordentligt. Jag uppdaterar här så fort jag vet mer.
Tack alla
 
  • Gilla
intrestin och 5 till
  • Laddar…
F
K kjork skrev:
tack. Jag ska ta nya tag imorgon och kontakta dem imorgon igen. Jag ska trycka på att de inte får sitta i serie samt be dem komma ut och starta upp grejerna ordentligt. Jag uppdaterar här så fort jag vet mer.
Tack alla
Det är helgdag imorgon…….
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Schysst Lars Ivarsson att erbjuda att backa upp!! Finns det ingen extern besiktningsman eller liknande gällande dessa frågor som kan driva frågan åt dig? Jag har ingen erfarenhet av solceller men det slog mig, borde väl dyka upp kan en tycka med tanke på att flera installerar och att det hörs ibland att saker och ting inte alltid funkar som det ska.
 
Åsa Lund
Hörde nånstans att ett försäkringsbolag (tror det var LF?) krävde att solceller skulle besiktigas av sakkunnig, annars försäkrar de inte byggnaden. Detta eftersom det är så vanligt med fel i anläggningarna.
 
  • Gilla
Tuffah
  • Laddar…
K kjork skrev:
Någon mer som har fronius som kan kolla vad er
Spänning dc mpp1 (udc) och
spänning mpp 2 (udc. Mpp2) visar
Vi har exakt samma Fronius 12.5-3 och det här är data från de två sämsta decemberdagarna när den inte producerade något till nätet, även varnat om ingen produktion som du beskrivit. Molnigt, frost/tunn snö på panelerna, SSÖ, två strängar med 15 resp 16st 400W per serie. Trots detta har i alla fall panelerna denna DC-spänning och DC-ström:

Diagram över MPPT-spänning och -ström från solpaneler under två dagar med låg produktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan du fota hela DC-sidans kabeldragning inkl. potentiella brytare och kombinerare, från panelerna till Froniusen?
 
Soluppgång över landskap med snötäckt röd bil i förgrunden och frostig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Displaypanel som visar "INFO STATE 306 LOW PV ARRAY POWER" i dunkelt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skärm som visar mätvärden med texten "Readings" och siffror för "PU Is" och "U PU".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens siffror med aktuellt ljusläge
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
Någon mer som har fronius som kan kolla vad er
Spänning dc mpp1 (udc) och
spänning mpp 2 (udc. Mpp2) visar
Definitivt felkopplat. Även en helt mulen dag med 0,2 kWh produktion så finns det ändå betydande spänning. Det ska också vara två slingor.

Reklamera och besiktiga anläggningen är mitt förslag. IFSEK är bra.
 
  • Graf som visar låg solenergiproduktion på 213 Wh med spikar i spänningen genom dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RobKih skrev:
Vi har exakt samma Fronius 12.5-3 och det här är data från de två sämsta decemberdagarna när den inte producerade något till nätet, även varnat om ingen produktion som du beskrivit. Molnigt, frost/tunn snö på panelerna, SSÖ, två strängar med 15 resp 16st 400W per serie. Trots detta har i alla fall panelerna denna DC-spänning och DC-ström:

[bild]

Kan du fota hela DC-sidans kabeldragning inkl. potentiella brytare och kombinerare, från panelerna till Froniusen?
F fsn skrev:
Det är helgdag imorgon…….[/QUOTE

såklart. Då får det bli en annna dag.
jag fotar av det jag vågar rota i, jag har alla brytare i elskåpet så tror
A Alexn72 skrev:
[bild][bild][bild]
Dagens siffror med aktuellt ljusläge
 
  • Elskåpsdisplay som visar texten "INFO Readings P.I. Iso. >1000.00M ohm U P.U1 3.1U U P.U2 3.2U" med knappar och indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kjork skrev:
jag fotar av det jag vågar rota i, jag har alla brytare i elskåpet så tror
Det är fel. Du har väl något ljus ute nu? Mina snöbelagda paneler ger 40 w just nu medan himlen är ganska ljus och klar.
 
Ingen produktion än men har helt sydtak o solen står lågt.
 
  • Display av solenergiomvandlare som visar noll produktion och systemparametrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RobKih skrev:
Vi har exakt samma Fronius 12.5-3 och det här är data från de två sämsta decemberdagarna när den inte producerade något till nätet, även varnat om ingen produktion som du beskrivit. Molnigt, frost/tunn snö på panelerna, SSÖ, två strängar med 15 resp 16st 400W per serie. Trots detta har i alla fall panelerna denna DC-spänning och DC-ström:

[bild]

Kan du fota hela DC-sidans kabeldragning inkl. potentiella brytare och kombinerare, från panelerna till Froniusen?
brandmansbrytaren slog jag av innan fotot.
 
  • En Fronius Symo solväxelriktare installerad på en vägg med snyggt dragna kablar och utan synlig brandmansbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fronius Symo växelriktare för solenergi med kablar kopplade, monterad på vägg, varningsetikett synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplare för produktionsanläggning avstängd, säkringsskåp med beskrivande etikett och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avstängd brandmansbrytare monterad på vit vägg med två svarta kabelrör anslutna ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.