297 224 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Absolut. Men vädret beror ju till 100% inte på den som lever enkelt och kanske köper kläder var 5e eller var 10e år.Mikael_L skrev:Du .. jag vet faktiskt inte ...
Men jag vet att jag för varje år ser på nyheterna allt värre väderhändelser, man ser hela bortspolade samhällen, bilar och lastbilar som flyter iväg. Översvämning i jättestora områden, t.o.m i Gävle.
Jag har levt tillräckligt länge för att inse att detta är inte normalt.
Fast det är kanske det nya normala, men jag vill inte se version 2.0 av extremväder.
Jag vill inte heller uppleva flyktingvågorna eller krigen, för att folk flyr från obeboeliga områden, och krigar om land och vatten och mat.
Men visst, kalkylatorn i sig löser ju inte detta, så långt har du rätt.
Det är helt enkelt för många människor bara, och de är ju helgalet att vi som är så fram i miljötänkande ens göder länder i Asien som inte har något miljötänk alls.
Men där får ju västvärlden skylla sig själva typ.
Men att dra 1,7 jordklot för att existera och odla din egna mat och äta lite vilt påverkar i min tro ingenting.
Tror vi att hästmannen släppte ut så mycket i sitt liv? Intressant gubbe som hatade skogsmaskiner =)
Jag VET att jag själv lever som skit vad det gäller klimatpåverkan.Unikt namn skrev:
Och det jag gör är i realiteten rätt futtigt.
Jag måste få med politiker och hela samhället på tåget, jag kan inte förändra samhället själv.
Som jag vet och som kalkylatorn berättade, så står arbetsresandet för den värsta delen för just mig.
Så ska jag börja plocka den lågt hängande frukten, eller ska vi säga "där resultatet blir störst", så är det där.
Men ska jag sluta köra med min arbetsbil 10 mil om dagen så måste någon ändra samhället.
Antingen att jag kan flytta dit jobben är, eller att kunderna flyttar till mig, eller att samhället ställer upp och anordnar inhängnade och bevakade gårdar där man kan ha en bil full med verktyg utan att det blir inbrott varje månad, och de ska alltså ligga i en bra skärningspunkt där jag kommer med kollektivtrafik och sen kan åka en kort sträcka till kunderna.
Det var tre förslag, inget av detta kan jag ordna själv, så samhället måste hjälpa till helt enkelt.
Men jag åker gärna kollektivt, bara skönt att kunna blunda en stund på bussen för att kompensera för att man suttit vid byggahus-forum för sent på natten ...
Tja, som du ser, vi båda saknar svaren, vi saknar lösningen.R Rkarlsson skrev:Absolut. Men vädret beror ju till 100% inte på den som lever enkelt och kanske köper kläder var 5e eller var 10e år.
Det är helt enkelt för många människor bara, och de är ju helgalet att vi som är så fram i miljötänkande ens göder länder i Asien som inte har något miljötänk alls.
Men där får ju västvärlden skylla sig själva typ.
Men att dra 1,7 jordklot för att existera och odla din egna mat och äta lite vilt påverkar i min tro ingenting.
Tror vi att hästmannen släppte ut så mycket i sitt liv? Intressant gubbe som hatade skogsmaskiner =)
Vi kan förstås tänka oss något riktigt extremt, men det är vare sig tilltalande eller genomförbart.
På något vis tror jag de flesta åtminstone anar att världens befolkning idag överutnyttjar jordklotets resurser, så jag blir så trött på att man ska fastna redan i diskussionen OM klimatförändringar sker, och inte kunna komma fram till den diskussionen som är viktig nu; VAD ska vi göra !!!???!!
Blir du så trött, föreslår jag en sovstund...Mikael_L skrev:Tja, som du ser, vi båda saknar svaren, vi saknar lösningen.
Vi kan förstås tänka oss något riktigt extremt, men det är vare sig tilltalande eller genomförbart.
På något vis tror jag de flesta åtminstone anar att världens befolkning idag överutnyttjar jordklotets resurser, så jag blir så trött på att man ska fastna redan i diskussionen OM klimatförändringar sker, och inte kunna komma fram till den diskussionen som är viktig nu; VAD ska vi göra !!!???!!
Så här med 30 minuters betänketid, kommer inget revolutionerande. Men lite hyvlande över allt, med osthyveln. Det går alltid att optimera. Ställde av min bil på nyårsafton. Åker buss till jobbet. Så 4tonnen co2 är på väg att minska. Smålandsgenerna njuter av att spara, så väl co2 som pengar.Mikael_L skrev:
Som du säger, vi saknar svaren.Mikael_L skrev:Tja, som du ser, vi båda saknar svaren, vi saknar lösningen.
Jag kommer i vardagen inte lägga en tanke på det, eller försöka. För jag är inte lösningen. Och gå och grubbla på det förstör bara livet i sig =)
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Snart kommer krav på att samtliga toalettstolar skall vara uppkopplade mot nätet samt väga avfallet före nerspolning. Eller så förbjuder vi spoltoaletter och du har bara ett ventilationsrör anslutet och får gå ut med hinken och tömma i folkkommunens kompost.S SpadGubbe skrev:
Jo men det är ju bara att läga några miljarder på Blykalla så är vi igång igen. Det som saknas är vilja.Mikael_L skrev:Och vi kunde ju ha struntat i att lägga ner några reaktorer, samt påbörjat bygget av några ersättare.
Sen ska vi naturligtvis fortsätta (kanske bara lite till nu) med vindkraft och solkraftsuppbyggnad.
Kanske satsa på industri för något av dessa kraftslag (KK, vind, sol) och sen gett oss in på att hjälpa andra länder samt tjäna pengar på det.
Ungefär som att Danmark idag tar in exportinkomster för att de var tidigt ute med vindkraft och nu har väl fungerande saker och produktion.
Du saknar fantasi. Givetvis skall samtliga kor i landet går omkring med en metangasdriven evig låga under svansen så i avvaktar på system för att suga in gasen och lagre den i en tank på kons rygg brinner gasen helt enkelt upp!Unikt namn skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Bra att man höjer bränslepriserna, det ska kosta att lyxåka i tunga bilar.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg