295 641 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ja, man kan leta tills man hittar en där man är bäst och sen somnar man förnöjt om, självbedrägeri heter detP PNI skrev:
Sen är såklart detta mer ett estimat och ingen absolut sanning, det skulle ju behövas oerhört många frågor för att täcka in mer. En kul grej helt enkelt.
Medlem
· Halland
· 4 093 inlägg
Det är mycket enkelt, någon skall ha processindustrin.Mikael_L skrev:
Vill du ha skithuspapper och barnblöjor?
Vill du ha verktyg av stål eller räcker flinta?
Vill du ha trä att bygga hus med eller räcker koskit armerat med rötter?
Vi kan sova utomhus under en presenning, finns många preppersvideos på YT.
Sedan har vi ett ofördelaktigare klimat.
Men vi kan vedelda, koldioxidneutralt och utsläppen är lokala så det är bara vi själva som drabbas.
De som bilden är väl ultimat för de som är extrema.A Anders_Nilsson skrev:För att komma ner i ett jordklot får du bara äta frukt och grönsaker som är närodlat. Din lön räckar till mat, ett minimum av kläder och ett rum i en lägenhet som du delar med andra. Enda transportmedel är en cykel och lite kollektivtrafik. Du skall gå eller cykla till jobbet. Enda nöje är en och annan öl förutom att spela folkmusik på fiolen och läsa texter av landsfadern.
Kolla hur kineserna levde under kulturrevolutionen.
Egentligen borde ju inte vilt räknas in i deras kalkyl, det finns där utan vår inblandning från början. Grisköttet på ica är ju från "fabrik"
Cykel kan du ju glömma, de är en hel del processer för att få fram en rullande cykel. Se bara nu, för att få tag i vissa cyklar eller för den delen kedjor så är det 60 veckors väntetid
Medlem
· Halland
· 4 093 inlägg
Afrikanskt hus gjort av koskit och soltorkat, inga CO2-utsläpp.R Rkarlsson skrev:De som bilden är väl ultimat för de som är extrema.
Egentligen borde ju inte vilt räknas in i deras kalkyl, det finns där utan vår inblandning från början. Grisköttet på ica är ju från "fabrik"
Cykel kan du ju glömma, de är en hel del processer för att få fram en rullande cykel. Se bara nu, för att få tag i vissa cyklar eller för den delen kedjor så är det 60 veckors väntetid
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leta efter den som passar bäst är dina ord, inte mina. Bedrägeriordet kommenterar jag inte vidare.D djac skrev:
Vid helt ärliga svar var variationen ca50%, det är en hel del. Jag förstår att olika räknare är olika viktade.
Men ett medelvärde av dessa ger mig mer.
Jag föredrar att leta information på mer än ett ställe.
Tycker det blir mer information och ta beslut på.
Absolut, sen kan man ju göra en bättre kalkyl själv om man orkar sätta sig in i detaljerna men dessa kan ändå ge en fingervisning om den större bilden och vad som driver utsläppen. Jag tror man får ta det för vad det är, en instegsaktivitet, ingen använder såklart dessa för seriösa och avgörande kalkyler.P PNI skrev:Leta efter den som passar bäst är dina ord, inte mina. Bedrägeriordet kommenterar jag inte vidare.
Vid helt ärliga svar var variationen ca50%, det är en hel del. Jag förstår att olika räknare är olika viktade.
Det hoppas jag verkligen inte... Jag lämnar ett flertal högar i klass med miljöbovarna (korna) ett flertal ggr/dag.wildeside skrev:
Helt utan att ha dåkugt samvete dessutom
Så kanske det är, folk tycker så mycket tok och kommer alltid argumentera för att inte behöva ändra sina betéenden. Det ligger ju tyvärr i vår biologi att vara delvis resistenta mot förändringar. Hjärnan är väldigt förtjust i mönster och rutiner.Mikael_L skrev:
Jag tycker i alla fall att vi kan låta samtliga transportslag betala motsvarande drivmedelskatt som privatpersoner redan gör. Det skulle innebära ca 5k extra för en ToR biljett till Thailand (givet 0,3 liter flygfotogen per mil per person, och ett pris på 10kr/liter idag).
De pengarna skulle ju ge lite utrymme att arbeta för klimatet.
Om det är att subventionera värmepumpar, isolera våra hus eller göra lokaltrafiken mer miljövänlig och billig finns det säkert smarta personer som kan räkna ut.
Subventioner av eldrivna leksaker som Teslor och Elcyklar är jag dock mycket skeptisk till.
Tyvärr ligger någon internationell överenskommelse från 40talet ivägen för drivmedelskatt för utrikesflyg, men det är väl hög tid att riva upp den...
Och vi kunde ju ha struntat i att lägga ner några reaktorer, samt påbörjat bygget av några ersättare.A Anders_Nilsson skrev:Det är mycket enkelt, någon skall ha processindustrin.
Vill du ha skithuspapper och barnblöjor?
Vill du ha verktyg av stål eller räcker flinta?
Vill du ha trä att bygga hus med eller räcker koskit armerat med rötter?
Vi kan sova utomhus under en presenning, finns många preppersvideos på YT.
Sedan har vi ett ofördelaktigare klimat.
Men vi kan vedelda, koldioxidneutralt och utsläppen är lokala så det är bara vi själva som drabbas.
Sen ska vi naturligtvis fortsätta (kanske bara lite till nu) med vindkraft och solkraftsuppbyggnad.
Kanske satsa på industri för något av dessa kraftslag (KK, vind, sol) och sen gett oss in på att hjälpa andra länder samt tjäna pengar på det.
Ungefär som att Danmark idag tar in exportinkomster för att de var tidigt ute med vindkraft och nu har väl fungerande saker och produktion.
Du .. jag vet faktiskt inte ...R Rkarlsson skrev:
Men jag vet att jag för varje år ser på nyheterna allt värre väderhändelser, man ser hela bortspolade samhällen, bilar och lastbilar som flyter iväg. Översvämning i jättestora områden, t.o.m i Gävle.
Jag har levt tillräckligt länge för att inse att detta är inte normalt.
Fast det är kanske det nya normala, men jag vill inte se version 2.0 av extremväder.
Jag vill inte heller uppleva flyktingvågorna eller krigen, för att folk flyr från obeboeliga områden, och krigar om land och vatten och mat.
Men visst, kalkylatorn i sig löser ju inte detta, så långt har du rätt.
Vilket beslut kommer du ta då?P PNI skrev:Leta efter den som passar bäst är dina ord, inte mina. Bedrägeriordet kommenterar jag inte vidare.