297 421 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Bygg ett eget där du är bäst, det blir nog bäst såMaskintok skrev:
Det är för att du gör ett lågstadiefel, du blandar storheter, som genomsnitssvensk person ligger du väldigt bra till jämfört med andra från lika rika länder men dåligt till jämfört med de från väldigt fattiga.Maskintok skrev:
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Givetvis hade det varit så. Men nu är det som det är. Så jag frågar efter rimliga lösningar på hur vi fortsätter framåt med det samhälle som vi faktiskt har idag, inte hur det hade kunnat se ut.Mikael_L skrev:Hade aldrig fossileran startats så skulle våra samhällen sett helt annorlunda ut, men visst skulle både Sverige och andra länder fortfarande fungera.
Nu lider fossileran mot sitt slut, så att omdana våra samhällen kommer bli tvunget. Mest smärtsamt för de länder som gjort sig svårt beroende av fossil energi, allra mest smärtsamt för de som börjar omställningen senare.
När omställningen till telefon och elektricitet inleddes hade man ett centralt statligt grepp på hur det skulle skötas men jag ser inte riktigt samma sak när det gäller elbilar.
Då handlar detta enbart om konsumtion.D djac skrev:
Och det är isåfall inte ett lågstadiefel utan du som lagt hit ett test där du blivit grundlurad.
En individ från fattigt land kan inte ha mindre påverkan enligt er här om denne eldar mm.
än en rik individ om individen väljer att inte konsumera nå oerhört..
Detta är ett vanligt test från miljölobbyn där man tror sig ha rätta siffror och att alla lever samma liv.. i en box..
ganska vanligt förekommande hos vänsterblocket att lägga folk boxar och se dem skapade ur samma form..
3,5 jordklot blev det för mig. Bil/resor blev värst. Svårt att göra något åt då man bor 4 mil från jobbet och inte har en suck till ekonomisk möjlighet att flytta närmare. Och då åker en buss den andra elbil ändå ...Maskintok skrev:får jag bara fråga... hur många planeter fick ni det till? i djacs länk?
mitt test gav 2.2 men det låter för mig som rena svamlet då detta test inte hade bättre alternativ än för stadsfolk..
vi köper inga saker för dessa summor.
varken månaden eller veckan.
som mink mm det är helt bort.
semester?
Nä det existerar inte här..
Då bedriver vi jordbruk..
Genom att sluta arbeta kan vi fixa den nödvändiga omställningen till 2030...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det är ju så..Mikael_L skrev:3,5 jordklot blev det för mig. Bil/resor blev värst. Svårt att göra något åt då man bor 4 mil från jobbet och inte har en suck till ekonomisk möjlighet att flytta närmare. Och då åker en buss den andra elbil ändå ...
Genom att sluta arbeta kan vi fixa den nödvändiga omställningen till 2030...
[bild]
Men du ska inte räkna din resa till jobbet som privat. där är det ett stort fel i testet.
samt att det inte heller framkommer vilket drivmedel du använder..
ej heller vilket kWh antal du använder per månad... Utan detta är baserat på uppgifter du inte kan styra, känns det trovärdigt?
Vi kommer inte fortsätta framåt med det samhälle vi har idag, det har vi aldrig gjort heller så det blir ingen förändring.A Anders_Nilsson skrev:Givetvis hade det varit så. Men nu är det som det är. Så jag frågar efter rimliga lösningar på hur vi fortsätter framåt med det samhälle som vi faktiskt har idag, inte hur det hade kunnat se ut.
När omställningen till telefon och elektricitet inleddes hade man ett centralt statligt grepp på hur det skulle skötas men jag ser inte riktigt samma sak när det gäller elbilar.
samhället är i ständig förändring precis som klimatet..
Men att bara tvärvända i ett samhälle kostar enorma mängder av resurser..
Och dessa har vi inte ännu att ta till..
Vi öser pengar på problemet istället och hoppas att det hjälper... Vilket bara späder på grund problemet...
Men att bara tvärvända i ett samhälle kostar enorma mängder av resurser..
Och dessa har vi inte ännu att ta till..
Vi öser pengar på problemet istället och hoppas att det hjälper... Vilket bara späder på grund problemet...
Ehhm, det finns inga rimliga lösningar, vi kan helt enkelt inte fortsätta som idag.A Anders_Nilsson skrev:
Sluta blunda för elefanten i rummet, 80% av dagens energiförbrukning ska bort inom något årtionde, det kan ett litet barn förstå att det innebär jättestora förändringar.
Ett enkelt sätt skulle kanske vara att minska befolkningen till typ 1 miljard, då kan vi leva på samma sätt som idag.
Om det är ett rimligt sätt är nog inte speciellt självklart, alltså att minska från 8 miljarder till 1-2 miljarder på typ 15 år.
Så vad ska vi hitta på? Att ha 100% elbilsflotta i alla länder är inte ens det en lösning, det är fortfarande för stor miljö och klimatbelastning.
Antagligen kan vi ha max 20% dagens antal bilar i världen, i en hållbar framtid.
Och hur hade vissa EU länder tänkt lösa detta isåfall, när de lägger ner kraftverk för att köpa av andra länder... Som isåfall måste bygga nya kraftkällor för att hålla nätet vid liv..?Mikael_L skrev:Ehhm, det finns inga rimliga lösningar, vi kan helt enkelt inte fortsätta som idag.
Sluta blunda för elefanten i rummet, 80% av dagens energiförbrukning ska bort inom något årtionde, det kan ett litet barn förstå att det innebär jättestora förändringar.
Ett enkelt sätt skulle kanske vara att minska befolkningen till typ 1 miljard, då kan vi leva på samma sätt som idag.
Om det är ett rimligt sätt är nog inte speciellt självklart, alltså att minska från 8 miljarder till 1-2 miljarder på typ 15 år.
Så vad ska vi hitta på? Att ha 100% elbilsflotta i alla länder är inte ens det en lösning, det är fortfarande för stor miljö och klimatbelastning.
Antagligen kan vi ha max 20% dagens antal bilar i världen, i en hållbar framtid.
känns mer som ett överilat beslut och leverne än att ta det lugnt och hitta vägar framåt
Fast exemplet haltar eftersom det inte finns någon direktkoppling mellan avgiften och min defakto nedsmutsning.Dan_Johansson skrev:Nja, jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Jag tycker inte att vi ska införa någon slags progressiv skatt, det är ett räkneexempel för att sätta ett värde på den belastning du är för miljön. Om du inte cyklar 5 mil för mindre än 10000 spänn är det ju uppenbart att du värderar din egen bekvämlighet betydligt högre än miljön...
På tal om reseavdrag så undrar jag hur länge det kan vara kvar.. Jag är ganska övertygad om att den här rörligheten man vill underlätta är helt klart överskattad...
Men visst är det en siffra på bekvämligheten, och eftersom jag inte vill bli helt liv-egen på vardagar med 14timmars arbetsdagar så prisar jag cyckelturen väldigt högt.
Det realistiska alternativet hade ju varit att ta ett annat jobb, och min nuvarande arbetsgivare skulle få svårare att rekrytera sådana som mig som bor en bit bort.
Det är väl kärnan i varför det är synd att privatbilismen oftast hamnar skottgluggen när vi ska rädda miljön.
Visst släpper bilar ut skit i luften... men för hela det ekonomiska systemet och egentligen hela övriga samhället är en hög rörlighet positiv.
Rörligheten (bilismen, drivmedel) är redan är relativt högt belagd med avgifter, minus vissa plåster som jobbreseavdrag för att motverka en "hög kostnad för att arbeta". Kanske framförallt för att det är ett tacksamt område att lägga avgifter på stora delar av befolkningen.
Nu vill miljörörelsen att bilismen ska upphöra eller åtminstonde kraftigt minska, eftersom den dödar miljön. När den i själva verket är en av grundpelarna i vårt moderna samhälle (rörligheten då, inte nödvändigtvis bilarna i sig). Det är klart att det blir mothugg när folk byggt stora delar av sitt liv kring en viss kostnad att förflytta sig.
Det blir ju extra provocerande när miljökämparna inte tar fighten med andra storutsläppare som ex flyget.
Skulle du själv cykla 5timmar om dagen samtidigt som grannen kan släppa ut din årsförbrukning i CO2 med en thailandscharter för 5k?
Jag kan delvis hålla med om att reseavdraget är konstigt utformat, men jag tycker samtidigt att avgiften för att ta sig till arbetet inte borde vara hög. Kanske skulle man göra lokaltrafiken helt gratis och köra den med el-bussar. Samtidigt går det inte bussar överallt... Det är lite klurigt.
Aha, så bilresor till/från arbetet påverkar alltså inte utsläppen och klimatet och miljön.Maskintok skrev:
Ja det var nytt för mig. Vad bra då, när jag fuskar i körjournalen och skriver den privata körningen till IKEA som en arbetsresa så lurar jag inte bara skatteverket, utan jag räddar även klimatet lite. Det var bra att veta.
Man fick ju välja bland olika slags bilar, jag valde det som var närmast.Maskintok skrev: