297 031 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Nä men tills annan lösning finns så får man godta vissa saker.J JohanLun skrev:
Även om vissa tror att skatta ihjäl något är lösningen... Det är det inte.. Då blir allt bara betydligt mycket dyrare... Utan vinst.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
100 g CO2 / km är endast utsläpp från avgasröret, från bränslet förbränning.K karlmb skrev:
Ser du till framställningen av bränslet och framställningen av fordonet, så hamnar du på mer än det dubbla.
Stölderna kommer att öka då...Dan_Johansson skrev:Nä, jag vet inte hur det funkar nuförtiden, det vet du säkert bättre...
Men om skatt på drivmedel för personliga transporter av personer som har valmöjligheter, skulle finansiera en tank och ett system som gör det omöjligt att tanka annat än fordon som bonden behöver för sin matproduktion, och man sänker skatten på det drivmedlet, skulle det vara något negativt för bönderna?
Redan idag finns lågbeskattad diesel för krossverk m.m.
Nä men vilket parti skulle driva en sådan fråga?Dan_Johansson skrev:Nä, jag vet inte hur det funkar nuförtiden, det vet du säkert bättre...
Men om skatt på drivmedel för personliga transporter av personer som har valmöjligheter, skulle finansiera en tank och ett system som gör det omöjligt att tanka annat än fordon som bonden behöver för sin matproduktion, och man sänker skatten på det drivmedlet, skulle det vara något negativt för bönderna?
c?
knappast, de är asfalterade nuförtiden.
MP?
Nej de hatar jordbruk.. Med maskiner..
M?
Nä skulle inte tro det..
osv...
Nej 100 är wheel to well.T tompaah7503 skrev:
Däremot ingår inte tillverkning av bilen.
Men de flesta som cyklar har en bil iaf för längre resor så det kan man ju inte räkna in.
Dessutom kör jag bilar 40000 mil eller mer, över genomsnittet innan skrot.
Det beror på.J jannebmw skrev:
Brukar framgå från modell till modell..
Va alla fossiltdrivna bilar av automat modell den dagen när snön kom?
Vad som det beror på är om det är singel pump eller dubbelpump till oljan i växellådan.
GM har sådana på vissa modeller.
lika så suzuki.. de brukar väl ha runt 8 mil som max eller kortaste sträckan för att komma ur vägen för annan trafik..
på singelpump krävs att motorn är igång då driften drivs av ingående axel från motorn.
på dubbelpump så drivs den ena av utgående axeln från motorn..
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Max 30 min extra restid med kollektivt inklusive tid för att parkera bilen tycker jag är rimligt. För mig skulle det snart bli efter jag flyttat 40 min med bil eller 2 timmar med kollektivt pga dåliga byten. Så inte realistiskt.Dan_Johansson skrev:
Jag åkte kollektivt till jobbet när jag väntade på bilen.
Buss och tåg. Bussen kom alltid i tid men tåget kunde man inte lita alls på.
Startade 06.20 på morgonen och var på jobbet 08.00. Gick från jobbet 15.50 och var hemma 17.40.
5mil resväg.
Inte en chans jag gör det igen
Buss och tåg. Bussen kom alltid i tid men tåget kunde man inte lita alls på.
Startade 06.20 på morgonen och var på jobbet 08.00. Gick från jobbet 15.50 och var hemma 17.40.
5mil resväg.
Inte en chans jag gör det igen
Jag förstår dig. Jag har knappt tre mil till jobbet inne i centrala Göteborg. Först har jag 6 km till kollektivtrafiken som jag måste ta med bil. Den bussen går dock bara en gång i timmen. Så i praktiken behöver jag köra 14km och 20 min till mer frekventa bussar. Då är jag halvvägs till jobbet...A Anders_Nilsson skrev:
Man kan känna hur som helst, och det är det jag antar att du gör, men om man använder förnuftet och bara följer ett fåtal megatrender så pekar ju allt på att folk som lever "koldioxidrikt" kommer att få se dramatiska förändringar framöver och om man då inte är ekonomiskt oberoende så är det nog rätt smart att börja tänka på hur man kan anpassa sig. Att sitta och fara ut i någon sort känslostorm när någon nämner det uppenbara lär inte hjälpa.A Anders_Nilsson skrev: