297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Hade du fortsatt läsa tråden efter det inlägget så hade du fått två exempel. Skogsbränder i Kalifornien som har blivit intensivare och mer frekventa, och så har vi ju den där söderhavsön som håller på att försvinna i havet på grund av att vattennivån stiger...Unikt namn skrev:
Vad kostnaden är i kronor och ören är svårt att säga, men jag har postat ett litet tankeexperiment tidigare i tråden..
"Jag kan ju ta mitt exempel ut ur huvudet, så får vi se...
Jag har ungefär 1,5 mil till jobbet, och åker en hyfsat snål dieselbil. Den drar i snitt 0,52, men kanske lite mer vid korta resor, vi kan räkna med 0,7 liter per mil. Det betyder att en resa fram och tillbaka kostar ungefär 40 kr i drivmedel i dagsläget... Mitt förstahandsval kanske inte är cykeln, utan bussen, vilken kostar 31 kr per enkel resa, dvs 62 kr. Det blir ett drivmedelspris på ungefär 20,5 kr per liter. Men bussen går inte utanför min dörr, och resan tar ungefär 50 minuter, istället för 15 som med bilen. (faktum är att jag har cyklat till jobbet, och det går snabbare än bussen). Så om vi räknar in en kort promenad på 5 minuter och längre restid tar bussen nästan 1,5 timme längre än bilen. Ger man sig själv en undersköterskellön så får man väl 130 spänn i timmen, alltså 195 spänn till i alternativkostnad. 257 kr totalt per resa blir 122 kr per liter diesel. Alltså borde dieseln kosta på 122 kr litern för att jag ska se bussen som ett billigare alternativ...
Eftersom cykeln är "gratis" (förutsatt att man har en som fungerar alltså) är den lite svårare att räkna på, men tänk dig att du är på väg till jobbet och precis när du sätter handen på dörrhandtaget på bilen så kommer en nisse och säger "jag betalar dig för att du ska ta cykeln istället, säg vad du vill ha så får du det". Tittar jag ut genom fönstret nu är det minus 2 och lätt snöfall, så idag hade jag nog inte valt cykeln för samma pris som bussen (257 spänn) men när det börjar närma sig 1000-lappen hade jag nog övervägt det.. En fin sommarmorgon hade det nog varit betydligt billigare, säg hundralappen för enkelheten skull. Snittet blir ca 500 spänn, och med samma räkneövning som ovan så hamnar vi på ett literpris på 238 kr...
I mitt fall ligger alltså utsläppskostnaden någonstans mellan 100 och 220 spänn per liter..."
Och den används inte till annat menar du? Den gödslar om den lämnas kvar, man eldar den i värmeverk, man gör pellets av den också. Inte av allt, men man måste räkna på alternativkostnaden också.Maskintok skrev:
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Dels tror jag detta var för att den saknar vissa system för aktiv säkerhet. Det är viktigt att förstå att även de sämsta bilarna idag skyddar vi en olycka, Euro NCAP har för att inte alla bilar skall få fem stjärnor valt att höja kraven.pacman42 skrev:
Sedan är det bara att konstatera att detta är vad arbetarklassen kommer att få nöja sig med. Men som sagt kan du köra bil är det inte en farlig bil.
Söderhavsöarna som håller på att försvinna har uppkommit trots vattenhöjningen efter förra istiden. De försvinner inte pga havshöjningen nu. Deras problem är försurning av haven och föroreningar som gör att korallerna inte växer till, det är inte havshöjningen. Därmed inte sagt att de inte har ett problem, vill bara klargöra att problemet inte är havshöjningen.Dan_Johansson skrev:Hade du fortsatt läsa tråden efter det inlägget så hade du fått två exempel. Skogsbränder i Kalifornien som har blivit intensivare och mer frekventa, och så har vi ju den där söderhavsön som håller på att försvinna i havet på grund av att vattennivån stiger...
Vad kostnaden är i kronor och ören är svårt att säga, men jag har postat ett litet tankeexperiment tidigare i tråden..
"Jag kan ju ta mitt exempel ut ur huvudet, så får vi se...
Jag har ungefär 1,5 mil till jobbet, och åker en hyfsat snål dieselbil. Den drar i snitt 0,52, men kanske lite mer vid korta resor, vi kan räkna med 0,7 liter per mil. Det betyder att en resa fram och tillbaka kostar ungefär 40 kr i drivmedel i dagsläget... Mitt förstahandsval kanske inte är cykeln, utan bussen, vilken kostar 31 kr per enkel resa, dvs 62 kr. Det blir ett drivmedelspris på ungefär 20,5 kr per liter. Men bussen går inte utanför min dörr, och resan tar ungefär 50 minuter, istället för 15 som med bilen. (faktum är att jag har cyklat till jobbet, och det går snabbare än bussen). Så om vi räknar in en kort promenad på 5 minuter och längre restid tar bussen nästan 1,5 timme längre än bilen. Ger man sig själv en undersköterskellön så får man väl 130 spänn i timmen, alltså 195 spänn till i alternativkostnad. 257 kr totalt per resa blir 122 kr per liter diesel. Alltså borde dieseln kosta på 122 kr litern för att jag ska se bussen som ett billigare alternativ...
Eftersom cykeln är "gratis" (förutsatt att man har en som fungerar alltså) är den lite svårare att räkna på, men tänk dig att du är på väg till jobbet och precis när du sätter handen på dörrhandtaget på bilen så kommer en nisse och säger "jag betalar dig för att du ska ta cykeln istället, säg vad du vill ha så får du det". Tittar jag ut genom fönstret nu är det minus 2 och lätt snöfall, så idag hade jag nog inte valt cykeln för samma pris som bussen (257 spänn) men när det börjar närma sig 1000-lappen hade jag nog övervägt det.. En fin sommarmorgon hade det nog varit betydligt billigare, säg hundralappen för enkelheten skull. Snittet blir ca 500 spänn, och med samma räkneövning som ovan så hamnar vi på ett literpris på 238 kr...
I mitt fall ligger alltså utsläppskostnaden någonstans mellan 100 och 220 spänn per liter..."
Nja inte alls av det som kommer ifrån röjning. och 1 gallring..pacman42 skrev:
Sedan har du glömt tallråolja. som preem köper in tall grot till..
Men det finns ytterligare 1. 4 miljoner ha som är helt orörd skog... Detta är enbart röjskog..
lägg då till all gallring och slutavverkning skog som är orörd..
Så jo det räcker till alla och blir över...
samt att skogen skulle växa bättre och binda mer co2.
Och för att den saknar tillräcklig säkerhet utan dessa system. Man fick värre skador i bilen än i andra bilar.A Anders_Nilsson skrev:Dels tror jag detta var för att den saknar vissa system för aktiv säkerhet. Det är viktigt att förstå att även de sämsta bilarna idag skyddar vi en olycka, Euro NCAP har för att inte alla bilar skall få fem stjärnor valt att höja kraven.
Sedan är det bara att konstatera att detta är vad arbetarklassen kommer att få nöja sig med. Men som sagt kan du köra bil är det inte en farlig bil.
Och hur långt skulle den räcka? Och har du räknat in naturskogarna som är skyddade i detta också?Maskintok skrev:Nja inte alls av det som kommer ifrån röjning. och 1 gallring..
Sedan har du glömt tallråolja. som preem köper in tall grot till..
Men det finns ytterligare 1. 4 miljoner ha som är helt orörd skog... Detta är enbart röjskog..
lägg då till all gallring och slutavverkning skog som är orörd..
Så jo det räcker till alla och blir över...
samt att skogen skulle växa bättre och binda mer co2.
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Ja välkommen till de små bilarnas värld. Men hade alla bilar vägt lika litet hade skadorna blivit mindre så Tesla borde ha en strassavgift för allt lidande den orsakar.pacman42 skrev:
Elbilar tenderar att väga mer än fossilbilar så med bilens 950 kg tjänstevikt blir det inte så mycket över till säkerhet. Men detta får du helt enkelt stå ut med som framtida arbetare.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Tja, jag är inte expert i frågan, men jag såg ju nedanstående bild från COP26, och jag kan inte påstå att någon sade emot?pacman42 skrev:Söderhavsöarna som håller på att försvinna har uppkommit trots vattenhöjningen efter förra istiden. De försvinner inte pga havshöjningen nu. Deras problem är försurning av haven och föroreningar som gör att korallerna inte växer till, det är inte havshöjningen. Därmed inte sagt att de inte har ett problem, vill bara klargöra att problemet inte är havshöjningen.
Väldigt konstigt inlägg, som om ICE står mot tex elbil, skulle vi inte dopa fossilt med miljarder per dag så skulle de pengarna ha gått till något bättre som hade varit billigare och det hade varit tillgängligt redan idag, för fattig och för rik.A Anders_Nilsson skrev:Det blir ingen ändring för de som kör på bensin och diesel är de fattiga som kör till det nödvändigaste. Och dessa kan inte minska sin körning.
Överklassen har fattat galoppen och hånskrattar när de kör förbi i sin Tesla SUV, ätandes en bit kött, väl medvetna om att de kör enormt subventionerat eftersom elen är obeskattad för trafik.
Det skulle däremot vara intressant att införa en progressiv kilometerskatt på elbilar så att den som kör en Dacia Spring eller annan skitbil betalar mindre medans de mordlystna som kör omkring i elsuvar med 500-700 hästkrafter betalar dubbelt så mycket som idag.
Då skulle vi snabbt få se forskning på fordon för folket med fokus på snabb laddning och bättre räckvidd för det är detta vi behöver.
Just nu är elbilar en lekstuga för överklassen där ingen vågar ifrågasätta riskerna med vansinnesprestanda.
Att inte tala klarspråk om framtiden är att framförallt lura de ekonomiskt svaga, de kommer obönhörligen komma i kläm när verkligheten har sin gång, synd tycker jag men ett gäng här argumenterar ju för att de ska minsann ha det så. Knepigt i mina ögon.
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Jag håller inte på och teoretiserar om politik utan jag beskriver hur verkligheten ser ut. Överklassen kan köpa mördarbilar på 3 ton med 500 hästkrafter och köra för bara elkostnaden. Arbetarklassen får behålla sin Renault Clio diesel och betala det högre priset.D djac skrev:Väldigt konstigt inlägg, som om ICE står mot tex elbil, skulle vi inte dopa fossilt med miljarder per dag så skulle de pengarna ha gått till något bättre som hade varit billigare och det hade varit tillgängligt redan idag, för fattig och för rik.
Att inte tala klarspråk om framtiden är att framförallt lura de ekonomiskt svaga, de kommer obönhörligen komma i kläm när verkligheten har sin gång, synd tycker jag men ett gäng här argumenterar ju för att de ska minsann ha det så. Knepigt i mina ögon.
Jag skiter i varför det är så här men det är så här det är. Kanske kan Dacia Spring lyfta arbetarklassen så även de kan köra på billig el men de får fortfarande stå ut med den lägre krocksäkerheten.
Eller hur ser det ut enligt dig? Fullt med billiga elbilar på marknaden? Varje miljonprogramslägenhet har laddstolpe där du laddar för samma pris som hushållselen?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Frågan är väl om transporter ensam i en plåtlåda är en mänsklig rättighet?A Anders_Nilsson skrev:Jag håller inte på och teoretiserar om politik utan jag beskriver hur verkligheten ser ut. Överklassen kan köpa mördarbilar på 3 ton med 500 hästkrafter och köra för bara elkostnaden. Arbetarklassen får behålla sin Renault Clio diesel och betala det högre priset.
Jag skiter i varför det är så här men det är så här det är. Kanske kan Dacia Spring lyfta arbetarklassen så även de kan köra på billig el men de får fortfarande stå ut med den lägre krocksäkerheten.
Eller hur ser det ut enligt dig? Fullt med billiga elbilar på marknaden? Varje miljonprogramslägenhet har laddstolpe där du laddar för samma pris som hushållselen?
För 250-300 år sedan var det säkert så att bara de rika hade råd med egen häst att rida på...
Och de som bor i miljonprogrammen har garanterat tillgång till kollektivtrafik...
Bra propagandaarbete.Dan_Johansson skrev:
Titta på denna länk och speciellt grafen:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Havsnivåhöjning
Havsnivån har varit relativt stabil så lite som 6000 år och ändå så har stillahavsöarna kunnat uppstå mha koraller. Att man sedan inte är rädd om dem på många andra sätt säger inte att havshöjningen är deras huvudproblem.
Jag förstår dock att de gärna driver frågan, det är mycket pengar inblandade.