Maskintok skrev:
Man modifierar bränsletrycksregulatorn
på en nyare motor.
knacksensorn kan inte ändra tillräckligt för att kunna köra på etanol..

Sedan är det fortfarande vad du är ute efter som styr..
billigt eller låg förbrukning.

En knacksenor jobbar med att skicka ut ett eko i motorblocket som sedan fångas upp av sensorer, detta ställer in tillsammans med vevaxellägesgivaren vart tändningen står i motorn..

Så nä den har inte så mycket med själva bränsle kvalitén att göra...

vilket du hade förstått om du förstod hur Saab jobbade på 99an...
De sista saabarna (eller de från nånstans 1998) använde inte Knacksensor utan tändstiften, då kan de detektera både knack och etanolinblandning.
De hade också överdimensionerade spridare som räckte till att kompensera för att etanolen kräver mer bränsle.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
2030 kommer vi inte ha så många fossilbilar kvar. Alla vänner och kollegor skaffar elbilar.
Enligt Bilia säljer de mest laddhybrider… så dina vänner och kollegor är nog inte representativa…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
De sista saabarna (eller de från nånstans 1998) använde inte Knacksensor utan tändstiften, då kan de detektera både knack och etanolinblandning.
De hade också överdimensionerade spridare som räckte till att kompensera för att etanolen kräver mer bränsle.
Japp men de höll dåligt i bryggan till spolarna.
överdimensionerade spridare är en idé, dock var det mest för att slippa stöket med laddtrycksregulatorer som inte hänger med.

Så där hade de verkligen utvecklat motorn för drift på annat bränsle... sådana motorer skulle vi haft idag.. Då hade vi sluppit en massa sensorer och givare som skall tala med varandra och ändå inte få rätt data..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Myrstacken
Och det bästa med elbil är att man passar på att ladda den hos kunderna man är hos... sen fakturerar man dom för km samt bilersättning och givetvis resttid om det går...
 
J JohanLun skrev:
Har man dålig ekonomi köper man sannolikt inte en fabriksny bil...
Jag misstänker många nya bilar är förmåns/leasing bilar...
80% eller mer är förmånsbilar.
 
J JohanLun skrev:
Jag är inne på min 5e förmånsbil, tjänar inte bra som tusan, kör man många mil och väljer en vettig bil har det varit rätt ekonomiskt att köra så. Med nya förmånsreglerna så har det dock blivit dyrare. Så nästa bil blir privat. Mest sannolikt nåt begagnat för 70-150k. Att köpa en ny bil för 400-600k privat kan jag inte räkna hem på nåt sätt, samtidigt förstår jag att om man har gott om pengar så är det ett vettigt val. Det är ju skönt att ha en ny och strulfri bil.
Jag köper hellre en bil av hög kvalitet än tror att en ny med lägre prisnivå skulle bli strulfri.
Dessutom klarar jag det mesta strulen själv och skulle nästan skita i ev garantier för att få göra alla jobb på en ny bil själv också.
Skulle spara mkt på de dyra servicearna som krävs första åren.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Noll. Då jag inte behöver bil.
Då kan du ju inte ta åt dig av att "ni företagare" ser till att det finns begagnade bilar. Men Gott Nytt År ändå!!:)
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Eller så har de inte många elbilar att sälja. Köptrycket är enormt, och du kan få vänta upp till ett år på att få leverans.
Det handlar om råvaruproblem, inte att det är enormt tryck.
Eller ja, får man inte fram råvaror så blir det ju ett enormt tryck, men hade produktionstakten varit på 100% så hade de såklart gått snabbare.

Fortfarande, så tror jag inte de blir så överdrivet många här omkring. Finns ju inte ens "publika" laddare här. De få som finns är på city gross och en i vår by som är upptagen halva dygnet.
 
Nissens Nissens skrev:
Om du räknar på det så är det förmånligt med en förmånsbil. Jag har en som hade kostat ca 700 000:- om jag köpt den själv. Hade jag finansierat den på annat sätt så hade det inte blivit någon bil. :)
Så vad blir månadskostnaden med den bilen ?
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Och det bästa med elbil är att man passar på att ladda den hos kunderna man är hos... sen fakturerar man dom för km samt bilersättning och givetvis resttid om det går...
Skönt att ingen av de få hantverkare man anlitar har elbil, och att de tar ut typ bara bränslekostnaden. Hederligt folk skall de vara. Inte svinaktiga hantverkare som utnyttjar varenda krona hos någon.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Så vad blir månadskostnaden med den bilen ?
Netto ca 6500:-
 
I början av året råkade jag köpa en quattro med v6 från 98. jag har väl pytsat ut en 8 tkr på reparationer, åket kostade 14 tkr efter att jag bytt in min gamla D5 med havererat elsystem för en tusing. Men inalles 22 tkr för något som är roligt att köra. Bränslekostnaden ligger på liter priset milen, 150 mil i månaden. Skatt och försäkringen blir väl 400 kr i månaden. tja... 3800:- per månad utslaget på ett år. Känns rätt ok, bensinpriset ska sticka iväg duktigt för att motivera kapitalkostnaderna på en ny bil.
(Än värre att acceptera en fungerande radio och gud förbanne en bluetooth som med passagerare kan sabotera bilfärden med.).
 
A
H Huzzbutt skrev:
I början av året råkade jag köpa en quattro med v6 från 98. jag har väl pytsat ut en 8 tkr på reparationer, åket kostade 14 tkr efter att jag bytt in min gamla D5 med havererat elsystem för en tusing. Men inalles 22 tkr för något som är roligt att köra. Bränslekostnaden ligger på liter priset milen, 150 mil i månaden. Skatt och försäkringen blir väl 400 kr i månaden. tja... 3800:- per månad utslaget på ett år. Känns rätt ok, bensinpriset ska sticka iväg duktigt för att motivera kapitalkostnaderna på en ny bil.
(Än värre att acceptera en fungerande radio och gud förbanne en bluetooth som med passagerare kan sabotera bilfärden med.).
var noga med oljebytet på den..
ventillyftarna är kända att börja krångla..
 
Myrstacken
R Rkarlsson skrev:
Skönt att ingen av de få hantverkare man anlitar har elbil, och att de tar ut typ bara bränslekostnaden. Hederligt folk skall de vara. Inte svinaktiga hantverkare som utnyttjar varenda krona hos någon.
Vänta bara vi bler fler och fler... :heart::love:
 
Maskintok skrev:
var noga med oljebytet på den..
ventillyftarna är kända att börja krångla..

Ja det är kinkiga bilar, annat var det med 940n där kylarvätskan inte passerade motorn i två års tid, sen gick servon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.