297 246 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
De sista saabarna (eller de från nånstans 1998) använde inte Knacksensor utan tändstiften, då kan de detektera både knack och etanolinblandning.Maskintok skrev:Man modifierar bränsletrycksregulatorn
på en nyare motor.
knacksensorn kan inte ändra tillräckligt för att kunna köra på etanol..
Sedan är det fortfarande vad du är ute efter som styr..
billigt eller låg förbrukning.
En knacksenor jobbar med att skicka ut ett eko i motorblocket som sedan fångas upp av sensorer, detta ställer in tillsammans med vevaxellägesgivaren vart tändningen står i motorn..
Så nä den har inte så mycket med själva bränsle kvalitén att göra...
vilket du hade förstått om du förstod hur Saab jobbade på 99an...
De hade också överdimensionerade spridare som räckte till att kompensera för att etanolen kräver mer bränsle.
Japp men de höll dåligt i bryggan till spolarna.J JohanLun skrev:
överdimensionerade spridare är en idé, dock var det mest för att slippa stöket med laddtrycksregulatorer som inte hänger med.
Så där hade de verkligen utvecklat motorn för drift på annat bränsle... sådana motorer skulle vi haft idag.. Då hade vi sluppit en massa sensorer och givare som skall tala med varandra och ändå inte få rätt data..
Jag köper hellre en bil av hög kvalitet än tror att en ny med lägre prisnivå skulle bli strulfri.J JohanLun skrev:Jag är inne på min 5e förmånsbil, tjänar inte bra som tusan, kör man många mil och väljer en vettig bil har det varit rätt ekonomiskt att köra så. Med nya förmånsreglerna så har det dock blivit dyrare. Så nästa bil blir privat. Mest sannolikt nåt begagnat för 70-150k. Att köpa en ny bil för 400-600k privat kan jag inte räkna hem på nåt sätt, samtidigt förstår jag att om man har gott om pengar så är det ett vettigt val. Det är ju skönt att ha en ny och strulfri bil.
Dessutom klarar jag det mesta strulen själv och skulle nästan skita i ev garantier för att få göra alla jobb på en ny bil själv också.
Skulle spara mkt på de dyra servicearna som krävs första åren.
Det handlar om råvaruproblem, inte att det är enormt tryck.lilytwig skrev:
Eller ja, får man inte fram råvaror så blir det ju ett enormt tryck, men hade produktionstakten varit på 100% så hade de såklart gått snabbare.
Fortfarande, så tror jag inte de blir så överdrivet många här omkring. Finns ju inte ens "publika" laddare här. De få som finns är på city gross och en i vår by som är upptagen halva dygnet.
Skönt att ingen av de få hantverkare man anlitar har elbil, och att de tar ut typ bara bränslekostnaden. Hederligt folk skall de vara. Inte svinaktiga hantverkare som utnyttjar varenda krona hos någon.Myrstacken skrev:
I början av året råkade jag köpa en quattro med v6 från 98. jag har väl pytsat ut en 8 tkr på reparationer, åket kostade 14 tkr efter att jag bytt in min gamla D5 med havererat elsystem för en tusing. Men inalles 22 tkr för något som är roligt att köra. Bränslekostnaden ligger på liter priset milen, 150 mil i månaden. Skatt och försäkringen blir väl 400 kr i månaden. tja... 3800:- per månad utslaget på ett år. Känns rätt ok, bensinpriset ska sticka iväg duktigt för att motivera kapitalkostnaderna på en ny bil.
(Än värre att acceptera en fungerande radio och gud förbanne en bluetooth som med passagerare kan sabotera bilfärden med.).
(Än värre att acceptera en fungerande radio och gud förbanne en bluetooth som med passagerare kan sabotera bilfärden med.).
var noga med oljebytet på den..H Huzzbutt skrev:I början av året råkade jag köpa en quattro med v6 från 98. jag har väl pytsat ut en 8 tkr på reparationer, åket kostade 14 tkr efter att jag bytt in min gamla D5 med havererat elsystem för en tusing. Men inalles 22 tkr för något som är roligt att köra. Bränslekostnaden ligger på liter priset milen, 150 mil i månaden. Skatt och försäkringen blir väl 400 kr i månaden. tja... 3800:- per månad utslaget på ett år. Känns rätt ok, bensinpriset ska sticka iväg duktigt för att motivera kapitalkostnaderna på en ny bil.
(Än värre att acceptera en fungerande radio och gud förbanne en bluetooth som med passagerare kan sabotera bilfärden med.).
ventillyftarna är kända att börja krångla..