816 736 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det har jag inte sagt något om, det är ditt inlägg nedan som inläggskedjan syftar tillbaka på från början. Diskussionen kanske ändrades på vägenG Ganescha skrev:
G Ganescha skrev:
Vilket vaccin syftar du på med den analogin?S DanielF skrev:
Nej, "vi" argumenterar mot DanielF för att han har fel i sak.D Dayangel skrev:Utan att ge sig in i själva vaccinationsdiskussionen här så måste jag ändå inflika på angreppen mot DanielF. Oavsett vart han står i just denna fråga så framstår ni, som målar honom som ointelligent bara för att han inte faller platt för allt som samhället matar oss, som minst lika ointelligenta isåfall.
Det kinesiska kommunistpartiet må kanske tycka att det är rimligt, men i Sverige är sjukvården baserad på lite mer humana principer.john68 skrev:
Jag kan tycka att de som inte vaccinerar sig är obstinata och korkade, men jag vill att alla medborgare får samma möjligheter till sjukvård oavsett deras inställning till vaccination, politiska åsikter eller hudfärg,
Född 68. Tillhör den ironiska generationen.P pmd skrev:Det kinesiska kommunistpartiet må kanske tycka att det är rimligt, men i Sverige är sjukvården baserad på lite mer humana principer.
Jag kan tycka att de som inte vaccinerar sig är obstinata och korkade, men jag vill att alla medborgare får samma möjligheter till sjukvård oavsett deras inställning till vaccination, politiska åsikter eller hudfärg,
Utbildning är bra. Det ger kunskaper för att sortera och sålla bland påståenden och kunskaper att värdera dessa påståenden.L lob skrev:Intressant när du nämner den s.k samlade vetenskapen. Känns som att den väger lättare än den någonsin har gjort. Vi har ju ett stort antal personer i tråden som presenterar teorier och ståndpunkter åt alla håll och kanter. Dessa personer redovisar ju aldrig(vad jag har sett) vilka utbildningar de har som ger tyngd åt deras åsikter och analyser.
Många raljanta kommentarer mot personer(Tegnell, Sällström mfl) som förmodligen läst avsevärt fler böcker i de ämnen som debatteras här än vad många i tråden ens har sett på bild.
Men jag antar att det är det vi har att hantera och värdera.
Till syvende och sist är det dock argumentens kvalitet som avgör trovärdigheten. Ett stringent resonemang uppbackat av solida referenser är mycket mer värt än påståenden tagna ur luften om att gammelmedia och Folkhälsomyndigheten luras.
Tegnell har en vetenskaplig inställning till omvärlden och vad som händer i pandemin. Det innebär att han sällan, eller aldrig, uttalar sig tvärsäkert. Det finns många om inte klarar av att hantera det.D Dayangel skrev:Tycker du själv att herr Tegnells bidrag, oavsett utbildning och hur många böcker han må ha läst, på något sätt är enastående eller det 100% rätta? Vi har förvisso inget färdigt facit än men folk, då Svenska sådana, tycks ha en ständig förmåga att glömma all kritik som riktats. Knappast en tillfällighet att han stuvades undan tv-duken lite sådär utan större anmärkning.
Jag avstår från att bedöma om det är klokt eller oklokt, men att inte acceptera ny teknik direkt och med hull och hår är åtminstone ganska osvenskt.Å Åbyfor skrev:
Jag misstänker att du har lyssnat för mycket på Swebbtv eller liknande medier …
Vilka tror du hade spridit mest smitta om ingen hade varit vaccinerad?D Dayangel skrev:Rätta mig gärna med bättre källor nu om jag har fel. Men vetenskap och myndigheter är väl helt överens om att det är mängder av alla vaccinerade, alltså den större delen av befolkningen, som sprider smittan mest just nu. Ovaccinerade sprider mer per capita absolut, men samhällsspridningen sker av "alla". Stäng ner igen och dra tillbaka alla pass som Finland, det är det enda rätta.
Så värst jätteny är inte tekniken. Forskning och utveckling av mRNA-teknik för terapeutiska och profylaktiska ändamål har pågått i ett par decennier.Å Åbyfor skrev:
Inte om vi lyckas att få till flockimmunitet, men då krävs det att många fler än nu vaccinerar sig.
Det är lite ironiskt att samma sorts personer som hävdar att gammelmedia, statliga myndigheter (Folkhälsomyndigheten främst) och vetenskapliga experter inte går att lita på använder argumentet att ett vaccin inte är ordentligt godkänt av läkemedelsmyndigheter och därför inte är pålitligt.F frasen_36 skrev: