Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
S DanielF skrev:
23 augusti 2021 så blev Pfizer vaccinet godkänt som vaccin och bieffekterna av vaccinet mot svininfluensan dök upp så sent som 11 månader efter sprutan togs, vilket inte säger att en bieffekt från ett annat vaccin kan dyka upp långt senare.
Den 21:a december 2020 rekommenderade EMA att EU-kommissionen godkänner Comirnaty (Pfizer/BioNTechs covid-19-vaccin).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Vacciner har räddat miljontals liv och hör till medicinens största framgångar. Men det brukar inte gå snabbt att ta fram dem: vaccinet mot mässling tog till exempel 28 år att utveckla. Vaccinen mot HPV, som orsakar cancer, tog 15 år. Lika många år tog utvecklingen av vaccinet mot rotavirus som orsakar diarré. Mot en del virus, som hiv, finns fortfarande inget effektivt vaccin trots decennier av forskning.
Källa: [länk]
Det där var ett exempel. Jag undrade om det är vanligt att vaccin testas i 5-10 år innan de börjar användas. Varför testas de så länge i så fall, och varför gick det så fort med Comirnaty och Spikevax?
 
P
S DanielF skrev:
Ja och i USA gäller US-law.

Inget icke godkänt vaccin skulle kunna släppas från USA om USA inte godkände nödlagen.
Inget vaccin från USA = Inget vaccin för EU eller Sverige att godkänna.


Jag vet inte hur jag ska förklara en så enkel sak på ett enklare sätt, du är säkert den 5:e i tråden som inte förstår. Jag ger upp att förklara detta vidare...
Du kan inte förklara eftersom du inte förstår sammanhanget. EMA godkände Comirnaty* utan att vänta på ett FDA-godkännande.

*Formellt så rekommenderade EMA ett godkännande varpå EU-kommissionen godkände. Det är den formella processen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det där var ett exempel. Jag undrade om det är vanligt att vaccin testas i 5-10 år innan de börjar användas. Varför testas de så länge i så fall, och varför gick det så fort med Comirnaty och Spikevax?
https://liu.se/nyhet/hur-kunde-det-ga-sa-snabbt-att-fa-fram-ett-vaccin-mot-covid-19

Snabb sekventiering, parallella studier och löpande granskning.
Inget hokus-pokus.

Jag gissar att det kommer att vara vanligare och vanligare med snabbt framtagna vaccin i framtiden, särskilt när det är en stor pandemi.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
Ja

Vacciner har räddat miljontals liv och hör till medicinens största framgångar. Men det brukar inte gå snabbt att ta fram dem: vaccinet mot mässling tog till exempel 28 år att utveckla. Vaccinen mot HPV, som orsakar cancer, tog 15 år. Lika många år tog utvecklingen av vaccinet mot rotavirus som orsakar diarré. Mot en del virus, som hiv, finns fortfarande inget effektivt vaccin trots decennier av forskning.
Källa: [länk]
Och dessa mRNA vaccinerna har man forskat på i ca 30 år…
 
  • Gilla
Åbyfor och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S DanielF skrev:
23 augusti 2021 så blev Pfizer vaccinet godkänt som vaccin och bieffekterna av vaccinet mot svininfluensan dök upp så sent som 11 månader efter sprutan togs, vilket inte säger att en bieffekt från ett annat vaccin kan dyka upp långt senare.

Med det sagt så ökar möjligheten för mig att anse att Corona vaccinet blir ett välbeprövat vaccin med tiden.
För de som bor i USA ja, jag fick uppfattningen att du bor i EU, men i så fall har du rätt, men nu är det ju godkänt i USA också, så nu kan du masa dig till vc och få en spruta eller tre.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Vi båda skulle troligen ha svårt att förklara hur biverkningar av Alvedon skulle kunna uppstå utan att läsa på en hel del om saken. Så din fråga är ganska onödig då Corona vaccinet redan har biverkningar.

Biverkningar kan vara omedelbara och fördröjda. Om de är fördröjda så kan de vara mer eller mindre fördröjda. Ganska logiskt.
Ja, det är välkänt att mRNA-vaccin mot covid-19 har biverkningar, men nu handlade det om långtidsbiverkningar. Eftersom mRNA:t (den verksamma substansen i vaccinet) försvinner ur kroppen inom ett par dagar, och spikproteinet som kroppens celler har, av mRNA:t, programmerats att tillverka försvinner ur kroppen inom ett fåtal veckor så kan jag inte komma på vad som skulle kunna orsaka en långtidsbiverkning. Kan du? Har det skett efter ett drygt års vaccination?

Om man blir sjuk i covid-19 finns dock dokumenterad risk för långtidsverkningar som inte är behagliga. Att vaccinera sig mot covid-19 är det bästa, och enklaste, sättet att minimera den risken.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Jaja, om du tror att jag inte vet att USA är ett resursstarkt land så får du väl tro det. Men i min världsbild så räknar jag med att rikedom innefattar hur människor rent generellt mår och lever i ett land.
Generellt så mår och lever människor bra i USA. Med undantag för antivaxxers och MAGA-folk som tycks må rätt dåligt av att titta för mycket på Fox News.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
S DanielF skrev:
Om du hade anlag till narkolepsi (det heter så) så blev det så här för dig:
1. Tog du vaccinet så var du garanterad att få i dig något som kunde trigga narkolepsin.
Vad var det i vaccinet som triggade narkolepsi? Samma adjuvans som användes i Pandemrix användes i ett annat vaccin som inte medförde någon ökad frekvens av narkolepsi.
Det här mysteriet är inte löst än.
 
P
S DanielF skrev:
Ja, vaccinet var en riktig framgång... not

"2013 beräknade Smittskyddsinstitutet att vaccineringsprogrammet räddat 44 liv. Samtidigt får 440 barn och vuxna ersättning från läkemedelsförsäkringen eftersom att de utvecklat narkolepsi på grund av vaccinet."
Källa: [länk]
Vilket är bäst? Att dö eller att få narkolepsi? Jag kan inte svara på den frågan, och jag utmanar alla som vill försöka att göra det och ge en utförlig motivering.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
G Ganescha skrev:
Israel börjar med 4:de sprutan. Det kommer naturligtvis behövas en spruta varje år tillslut.
Ja, det är ett rimligt antagande. Åtminstone så länge det finns tillräckligt många som inte vaccinerar sig. Om vi kan uppnå flockimmunitet genom vaccinering så behöver inte alla vaccinera sig regelbundet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Fortfarande är det vetenskap som experimenterat på människor. Varför förneka vår smutsiga historia?
Nej, experimenterandet på levande människor (jag antar att du syftar på Mengele et al) var inte vetenskapligt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det är ett rimligt antagande. Åtminstone så länge det finns tillräckligt många som inte vaccinerar sig. Om vi kan uppnå flockimmunitet genom vaccinering så behöver inte alla vaccinera sig regelbundet.
Israel tidigare omnämnda för den 4:e sprutan diskuterar på allvar om flockimmunitet kanske är rätt väg.
https://www.timesofisrael.com/what-...-like-and-why-it-may-be-premature-for-israel/
Sverige är omnämnda i artikeln ;) och defacto så har det ju pågått en lagom smittspridning hela tiden.
Men jag kan inte se varför man i det här läget inte skulle ta vaccin hur det än går i framtiden. har vi tur så blir omicronvarianten den stora vändpunkten och vad det handlar om är att inte belasta sjukvården för hårt.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, experimenterandet på levande människor (jag antar att du syftar på Mengele et al) var inte vetenskapligt.
Jag talar om det svenska skitet sossarna hitta på i Lund. Vipeholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.