817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Man måste ju också ha sunt förnuft. Biverkningar bör ju ha observerats efter 1,3 miljarder vaccinerade!BirgitS skrev:Naturligtvis kan det göras misstag och jag hade full förståelse för att folk var försiktiga under början av året men sen andra kvartalet har jag allt mindre förståelse för det för då syntes det ju så väldigt tydligt hur vaccineringen av de äldsta gjorde att de inte avled under våg 3 samtidigt som man kunde konstatera att det var obetydligt med biverkningar av vaccinet i förhållande till vad covid ställer till med i form av sjukhusinläggningar, sjukskrivningar och postcovid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Under denna förutsättning:P pegr skrev:
Jättebra, var finns långtidstesterna av vaccinen?BirgitS skrev:Naturligtvis kan det göras misstag och jag hade full förståelse för att folk var försiktiga under början av året men sen andra kvartalet har jag allt mindre förståelse för det för då syntes det ju så väldigt tydligt hur vaccineringen av de äldsta gjorde att de inte avled under våg 3 samtidigt som man kunde konstatera att det var obetydligt med biverkningar av vaccinet i förhållande till vad covid ställer till med i form av sjukhusinläggningar, sjukskrivningar och postcovid.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Vad får dig att tro att det finns långtidstester av andra vacciner?P pegr skrev:
Covidvaccinerna är ju de mest testade av alla vacciner eftersom så många har haft stenhård kontroll på alla möjliga biverkningar som har dykt upp. Det räckte med att 3 personer fick blodkoagulationsrubbning i Norge efter vaccinet för att hela EU skulle samla ihop all data de hade om det, så efter kort tid kunde man fastslå att det var en ökad risk för blodkoagulationsrubbning efter AZ-vaccinet. Vilken skillnad mot när vaccinet mot svininfluensa gavs och det först tog ett halvår innan det ens kom till allmän kännedom att det verkade som att antalet fall med narkolepsi bland vaccinerade verkade vara onormalt högt och sen ytterligare lång tid (1 år?) innan det kunde fastslås.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Förstår dock inte riktigt då läkartidningar säger ju att 80% har underliggande sjukdomar. Fetma t ex är väldigt vanligt bland yngre, diabetes är inte heller ovanligt idag. Så ursäkta att jag tvivlar på att ingen av dessa yngre personer skulle kunna ha en bakomliggande sjukdom.J Jonobe skrev:Den enda kontraindikationen mot vaccination är egentligen tidigare anafylaxi mot PEG/polysorbat eller polyoxyl 35 ricinolja. Och det är knappast en epidemi av det som pågår.
Sen finns det såklart individer som reagerat på dos 1 och där man av olika skäl kanske väljer att inte vaccinera vidare (t.ex. kanske olämpligt att vaccinera en ungdom som drabbats av perimyokardit i anslutning till dos 1, men sådana exempel är i det stora hela väldigt få), men iva är inte fullt av dem. Sen stöter man på en del men olika idéer om varför de ej kan vaccineras, men det är ytterst sällan som en läkare med relevant kompetens avrått dem. De allra flesta har inga medicinska skäl, varken mer eller mindre välgrundade.
Här är en länk kring kontraindikationer mot covidvaccination ur ett allergologiskt perspektiv.
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nuvarande, och sen ungefär ett år tillbaka, överbelastningen av sjukvården beror på att för få har vaccinerat sig.S DanielF skrev:Nä, jag menar bara att man låtsas som krisen i vården beror på folk som inte vaccinerat sig och inte ens besökt sjukvården, istället för att beskylla de som gjort att det inte finns någon kapacitet för att ens bedriva normal nivå av vård. Självklart är det ökat risk att belasta vården om man inte är vaccinerad, men det gäller även alkoholintag, folk som äter onyttigt (socker) och de som röker.
Innan pandemin hade vi vårdköer som var för långa men dessa blev förstås inte kortare av att sjukvården blev tvungen att ta hand om förvirrade personer som inte har begripit vikten av att vaccinera sig mot covd-19.