Claes Sörmland
[SH] [SH] skrev:
Alla tvättmaskiner idag har ett program som heter "Eco 60-40", det är det energisnålaste programmet och kommer inte tvätta i hög temperatur men nå motsvarande tvättresultat (bakterier dör inte i en 60-tvätt heller).
Detta är ett problem med energimärkningen eftersom den beräknas just på dessa Eco-program. Men vi vet inte om konsumenter generellt ens använder dessa tvättprogram i någon större utsträckning. I min bekantskapskrets så används inte dessa program av de skäl som anges ovan. Mest är man kritisk till tiden programmen tar. Det är det som jag t ex menar med att märkningen är green washing (+den korta livslängden på dagens vitvaror).

Från Energimyndighetens "Återförsäljarguide till den nya energimärkningen för kylar, frysar, diskmaskiner och tvättmaskiner" (ET 2020:14 2020):

EU:s energimärkningsskala A-G med energiklass B, QR-kod och ikoner för prestanda och programtider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr är Energimyndigheten inte alls på samma nivå som t ex utmärkta Boverket vad gäller transparens så jag har svårt att hitta underlagen vad energimärkningen faktiskt baseras på. I brist på denna information och kombinerat med den aktivistiska retoriken i informationsmaterialet är det svårt att ta myndigheten på allvar. "Lita på oss" och "vi är så bra och viktiga" duger inte.

• Gilla
Boilerplate4U och 5 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är ett problem med energimärkningen eftersom den beräknas just på dessa Eco-program. Men vi vet inte om konsumenter generellt ens använder dessa tvättprogram i någon större utsträckning. I min bekantskapskrets så används inte dessa program av de skäl som anges ovan. Mest är man kritisk till tiden programmen tar. Det är det som jag t ex menar med att märkningen är green washing (+den korta livslängden på dagens vitvaror).

Från Energimyndighetens "Återförsäljarguide till den nya energimärkningen för kylar, frysar, diskmaskiner och tvättmaskiner" (ET 2020:14 2020):

[bild]

Tyvärr är Energimyndigheten inte alls på samma nivå som t ex utmärkta Boverket vad gäller transparens så jag har svårt att hitta underlagen vad energimärkningen faktiskt baseras på. I brist på denna information och kombinerat med den aktivistiska retoriken i informationsmaterialet är det svårt att ta myndigheten på allvar. "Lita på oss" och "vi är så bra och viktiga" duger inte.
nu är det ju inte energimärkningen som gör rent disken, folk får väl damma av sina grundskoleutbildning och jämföra energiförbrukningen i kWh! därefter får de gå in och titta på sina elräkningar vad de ger per kWh, multiplicera och se hur många ören det skiljer mellan maskinerna

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mest är man kritisk till tiden programmen tar.
Samma här. Kör alla våra maskiner på kaninläge. Något annat finns det helt enkelt inte tid till, hur miljövänlig man än vill vara. Jag menar, 3 timmar för att diska en disk eller tvätta en tvätt, det är ju löjligt.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Får man gissa att ett energisnålare kylskåp ger mindre överskottsvärme ??

C cpalm skrev:
Samma här. Kör alla våra maskiner på kaninläge. Något annat finns det helt enkelt inte tid till, hur miljövänlig man än vill vara. Jag menar, 3 timmar för att diska en disk eller tvätta en tvätt, det är ju löjligt.
Ärligt talat, varför är det löjligt? Om jag slänger in en maskin på kvällen och ställer in att den ska vara klar 7 på morgonen, gör det då något om den tar 3h? Särskilt när maskinen drar knappt 0,5 kWh? (Ja, min maskin visar energiförbrukningen.) Eller om jag är hemma en lördag och behöver tvätta en maskin på förmiddagen, spelar det så stor roll om det tar 90 eller 180 minuter?

Samma med disken, startar jag den på kvällen efter att vi ätit kan den väl få ta 3:45? Direkt efter frukost? Då kortar jag tiden lite så det tar 1:40 och är klart gott och väl före lunch. Middag med vänner och kaffe en stund senare? Väljer det mer energikrävande programmet på knappt 60 minuter så disken är klar innan disken från kaffet ska in i maskinen.

Sedan blir det renare på Eco-programmet än valfritt snabbprogram på 30-40 minuter men om man håller på och tramsar med att skölja av tallrikarna innan maskinen får diska dem så fattar jag att en del tycker att vissa program är löjliga.

Jag tittar bara på energiåtgången och jämför den med volymen på skåpet.

Har kommit fram till att den aldrig lönar sig att betala extra för ett snålare skåp.
Och att det i princip aldrig lönar sig att byta ut ett fungerande mot ett nytt

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Får man gissa att ett energisnålare kylskåp ger mindre överskottsvärme ??
finns ingen överskottsvärme i en kylprocess
den värme du känner är föredetta kyla från insidan
ett energisnålare skåp har mer isolering-mindre utrymme
och mindre kompressor så att det tar mindre värme från insidan per minut och måste därför gå hela tiden för att det överhuvud taget skall bli kallt

A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tittar bara på energiåtgången och jämför den med volymen på skåpet.

Har kommit fram till att den aldrig lönar sig att betala extra för ett snålare skåp.
Och att det i princip aldrig lönar sig att byta ut ett fungerande mot ett nytt
nä det är aldrig lönsamt att byta ett fungerande skåp

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C
[SH] [SH] skrev:
Ärligt talat, varför är det löjligt?
Klart det finns tillfällen där det funkar. Ofta finns dock inte tillfälle att planera disk och tvätt på det sättet. Inte i mitt liv iallafall. Själva poängen med dessa prylar är ju att underlätta hushållsarbetet.

Men framför allt är det grejen att t.ex. hålla på att knåda i 3 j-vla timmar på några svettiga t-shirts för att få dem rena och att det skall vara det effektivaste sättet. Det är säkert så, med det känns helt orimligt.

Unikt namn
Man hade önskat en skala efter hur många år tillverkaren lovar att maskinen ska hålla...

Känns som många nya "effektiva" maskiner brakar ihop väldigt snabbt.

Min A+++ tvättmaskinpump höll i ca 1år. Den kommer bli dyrt i drift i längden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jo, "A" borde kräva minst 20 år.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
Vi kör nog Eco läget på diskmaskinen nära 100% av tillfällena. Vi kör diskmaskinen kanske 9 gånger i veckan, så oftast går den 1 gång på ecoprogrammet mitt i natten, och vid ett par tillfällen i veckan på övriga dagen.

Tvätten ungefär samma men inte riktigt 100% eco, fast det är fler gånger dagtid o inte så mycket nattkörning. Jobbigt att hänga tvätt på morgonen.

Jo, det är knepigt att de ändrat reglerna så mycket. Folk kommer bli lurade att köpa på onödigt energisnåla varor. Och jag undrar om det är vettigt med en inverter på kylskåpskompressorn. En inverter går emellanåt sönder...

Tänker man LCC, så blir det ju dyrt att vara miljövänlig, eftersom man aldrig kommer tjäna igen de där pengarna. Är man verkligen miljövänlig på riktigt? Man borde ju väga in tillverkningsenergi också.

Det är ju inte helt konsekvent heller, kan tänka mig att det skulle vara mer lönsamt att lägga de extrapengarna på en bättre luftvärmepump, eller kanske större element (för att bättra på COP) på värmepumpen, eller lite mer isolering nånstans i huset.

Jag kan tycka att man borde gjort som vissa andra miljömärkningar, där de kanske 10% som är bäst får högsta betyg.

Men bra att de gör något, har varit för många a+++ nu ett tag...

KristinaRT
Eftersom jag inte vågar lämna vattentillförsel öppen till diskmaskin eller tvättmaskin körs dessa aldrig nattetid, således används inte heller 3-5h ECO-program mer än undantagsvis. Gissar att vi inte är ensamma om detta.

märkningen borde även spegla hållbarhet, och energiåtgång för att tillverka och transportera maskinen!

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag har betalat ca. 1.2kr/kWh i nätkostnad de senaste 4 åren. Någon vill även ha betalt för förbrukningsel som jag för tillfället ger cirka 2kr/kWh för. Du räknar med 1kr/kWh el, hur tänkte du då?

Jag förstår ditt resonemang i övrigt.

Detta är naturligtvis en konspiration av miljöpartister inom EU för att kunna motivera en ny skatt på vitvaror, väl medvetna om att det i princip inte går att förbättra energipresatndan ytterligare.

Men jag lyckades köpa en kyl/frys på Elgiganten för halva priset tack vare detta. Produkten var märkt som full med småskador men när jag hämtade ut den sa de att "-Den är ny i karong, det är bara det att vi måste sälja den innan dom byter märkning". Så vinst för mig.

Men snart kommer det ett påslag på €100 för varje steg produkten är nedanför nya A, var så säkra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.