816 775 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Kan du utveckla det? Utvecklingschefen på Pfizer påstår nämligen något annat. Han är från Halmstad och var sommarpratare i år. Frågan är om du eller han har rätt…1 16386 skrev:
Håll dig till ämnet.Nissens skrev:Om du tror att man genom att inte vaccinera sig bidrar till en bättre vård så är du verkligen vilse. Vaccinerar man sig inte så är man en del av problemet. Det är ett bra sätt att bidra till ökade vårdköer och utebliven vård för dina medmänniskor.
Åter igen, vi har en bra vård i Sverige internationellt sett, inklusive vårdköer. Bara för att du fått för dig något annat så påverkar det inte den riktiga verkligheten.
Avancerad vård: Ja
Långa vårdköer: Ja
Innan Covid:
"I december 2014 hade 15 584 patienter väntat över 90 dagar på behandling och i december 2017 hade 33 402 patienter väntat längre än 90 dagar på behandling. Det motsvarar en ökning med 114 procent, alltså en dryg fördubbling."
Källa: https://sverigesradio.se/artikel/6936909
Det du ringar in säger inte ett skvatt.S DanielF skrev:Till mitt försvar så är jag bara otrevlig tillbaka om de är otrevliga och trevlig mot det som är trevliga. Jag kastar aldrig den första stenen. Jag kommer däremot inte föregå som ett gott exempel om någon är otrevlig.
Sen föredrar jag inte bli kallad för saker jag inte är. Jag är ingen vaccinförnekare eller antivaxxer bara för jag inte vill injicera mig med Covid-vaccinet. Jag är för de flesta nödvändiga och välbeprövade vaccinen som erbjuds.
[bild]
Från Kungliga Vetenskapsakademin
Och att kalla ett vaccin som det forskats på sedan 90-talet och som använts i miljardtals doser för obeprövat är trams. Det är godkänt i EU, och USA och många andra regioner eftersom det är tillräckligt beprövat.
Och nu sitter du på ett Forum utan någon som helst formell kunskap i ämnet och vräker ur dig det ena påhittet efter det andra. Hur kan du tro att dina hemmasnickrade ideer är bättre än forskarnas??
Eftersom du valt att inte vaccinera dig så är du en del av problemet, vilket de som minst är normalbegåvade lätt inser.
Och hur tror du köerna påverkas av sådana som belastar sjukvården extra helt i onödan? Många i vården har sagt upp sig eftersom de inte orkar längre. Det är människor med din inställning som bidrar till det.S DanielF skrev:Håll dig till ämnet.
Avancerad vård: Ja
Långa vårdköer: Ja
Innan Covid:
"I december 2014 hade 15 584 patienter väntat över 90 dagar på behandling och i december 2017 hade 33 402 patienter väntat längre än 90 dagar på behandling. Det motsvarar en ökning med 114 procent, alltså en dryg fördubbling."
Källa: [länk]
Ditt citat säger ingenting om hur köerna är jämfört med andra länder. I många andra länder får många inte ens vård, som i USA tex, ett av världens rikaste länder…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Varför har du svårt att förstå att EMA sätter upp egna kriterier, alltså vilka tester som behövs och krav på resultat mm. för ett godkännande, och det har inte att göra med vad FDA sätter upp för kriterier och vad de tycker om ett läkemedel?S DanielF skrev:Om FDA (U.S. Food and Drug Administration) väljer att inte tillåta att nödlagen för covidvaccinet ska gälla så blir det väldigt svårt för Pfizer och Moderna att kringgå alla tester de är skyldiga att utföra eftersom de själv är baserade i USA och råder under amerikansk lag.
Detta skulle innebära att vaccinen skulle försenas och först kunnat komma ut på marknaden den 23 augusti 2021. Detta skulle innebära i sin tur att Europa inte skulle haft något vaccin att godkänna innan dess.
Jag vet inte hur jag ska kunna förklara detta på ett enklare sätt för dig. Jag har gjort mitt bästa nu och förstår du inte så beklagar jag. Jag anser att denna fråga är besvarad nu.
Jag anser att denna fråga är besvarad och beklagar om du inte har kunnat förstå hur det ligger till.
Vaccinföretagen har gjort studier i flera länder och det har inget att göra med i vilket land de hör hemma rent juridiskt.
Det vaccin som i Sverige oftast kallas bara för Pfizers är ju i själva verket ett vaccin som har tagits fram av tyska Biontech, som 16386 skrev, men där produktionen sker i ett samarbete med Pfizer. Så tyska lagar i så fall.
Som jag bevisade så var vaccinet först godkänt den 23 augusti 2021. Ni spruta er glatt i er vaccinet troligen utan den kunskapen. Så kom inte och säg att det är väl beprövat. Långtidseffekterna av detta "vaccin" är fortfarande oklara.Nissens skrev:Det du ringar in säger inte ett skvatt.
Och att kalla ett vaccin som det forskats på sedan 90-talet och som använts i miljardtals doser för obeprövat är trams. Det är godkänt i EU, och USA och många andra regioner eftersom det är tillräckligt beprövat.
Och nu sitter du på ett Forum utan någon som helst formell kunskap i ämnet och vräker ur dig det ena påhittet efter det andra. Hur kan du tro att dina hemmasnickrade ideer är bättre än forskarnas??
Eftersom du valt att inte vaccinera dig så är du en del av problemet, vilket de som minst är normalbegåvade lätt inser.
Om du känner dig orolig så är det väl bara att gå och ta en booster av mirakelvaccinet som du vill tvinga på allt och alla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Av FDA ja, men inte av EMA och det är det som spelar roll i EU.S DanielF skrev:
NejS DanielF skrev:
Det har getts i mer än en miljard doser och med hårdare bevakning av biverkningar än något annat vaccin. Det är med andra ord mer beprövat än en massa andra vaccin. Långtidseffekterna är inte mer oklara än när det gäller andra vaccin.S DanielF skrev:
Du tycks inte riktigt ha förstått hur alla andra vaccin har tagits fram och prövats.
Ok, jag vet inte vilken tideräkning du lever med, men för de flesta på jorden så har den 23:e augusti 2021 passerat för längesedan. Ändå påstår du att det inte är beprövat…S DanielF skrev:Som jag bevisade så var vaccinet först godkänt den 23 augusti 2021. Ni spruta er glatt i er vaccinet troligen utan den kunskapen. Så kom inte och säg att det är väl beprövat. Långtidseffekterna av detta "vaccin" är fortfarande oklara.
Om du känner dig orolig så är det väl bara att gå och ta en booster av mirakelvaccinet som du vill tvinga på allt och alla.
Och om du bor i EU, så är det EMA som godkänner vaccinet. Om du nu är så insatt, så kanske du kan reda ut när EMA godkände vaccinen?
Långtidseffekter av vaccinet? Kan du nämna ett enda vaccin någonsin som gett långtidseffekter som dyker upp först efter något år??
Själva vaccinet lämnar kroppen rätt snabbt…
Som sagt, denna typen av vaccin har man forskat på i bortåt 30 år. Du har nollkoll.
Medlem
· stockholm
· 11 inlägg
De flesta som har vaccinerats med Pandemrix och drabbats av narkolepsi insjuknar inom ett år efter vaccineringen.Nissens skrev:Ok, jag vet inte vilken tideräkning du lever med, men för de flesta på jorden så har den 23:e augusti 2021 passerat för längesedan. Ändå påstår du att det inte är beprövat…
Och om du bor i EU, så är det EMA som godkänner vaccinet. Om du nu är så insatt, så kanske du kan reda ut när EMA godkände vaccinen?
Långtidseffekter av vaccinet? Kan du nämna ett enda vaccin någonsin som gett långtidseffekter som dyker upp först efter något år??
Själva vaccinet lämnar kroppen rätt snabbt…
Som sagt, denna typen av vaccin har man forskat på i bortåt 30 år. Du har nollkoll.
Kan en bi-effekt dyka upp efter 10 månader så skulle en bi-effekt på ett annat vaccin kunna uppkomma långt senare. Jag misstänker att misstänker skarpt att bi-effekten med coronavaccinet är att folk blir rabiata, polariserande och mister 15-20% av sin IQ, men det är ju bara min observation.
Ha en trevlig helg... Im out of here!
Hej då!S DanielF skrev:De flesta som har vaccinerats med Pandemrix och drabbats av narkolepsi insjuknar inom ett år efter vaccineringen.
Kan en bi-effekt dyka upp efter 10 månader så skulle en bi-effekt på ett annat vaccin kunna uppkomma långt senare. Jag misstänker att misstänker skarpt att bi-effekten med coronavaccinet är att folk blir rabiata, polariserande och mister 15-20% av sin IQ, men det är ju bara min observation.
Ha en trevlig helg... Im out of here!