P pmd skrev:
Flyger från Malmen ser det ut som. Jobbigt fyspass.
Jänkaren var mycket impad han kunde hålla 9g så länge :) det finns en Gripen pilot som är en beast på det där

 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hyffsat. Det svåra är ju generera kapitlalet in the first place. 22 procent bolagsskatt.
Nu sänkt till 20,6%, som vanligt slirar Anders friskt på fakta, när det kommer till denna hjärtefråga ...
Då är det ju bra att stanna i Sverige, med västra Europas lägsta bolagsskatt, tills man blivit riktigt rik.
(Ja förutom Irland då ...)
skattieu.jpg
Bilden är dock lite gammal, så den visar förra årets bolagsskatt i Sverige.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu sänkt till 20,6%, som vanligt slirar Anders friskt på fakta, när det kommer till denna hjärtefråga ...
Då är det ju bra att stanna i Sverige, med västra Europas lägsta bolagsskatt, tills man blivit riktigt rik.
(Ja förutom Irland då ...)
[bild]
Bilden är dock lite gammal, så den visar förra årets bolagsskatt i Sverige.
21 eller 22 procent spelar det någon roll? Poängen är dessutom att du måste ta ut hög lön för att kunna ta utdelning. Och då beskattas du med 66 procent efter 53k

Edit: dock borde jag gå ner i lön snart då jag har två anställda så 400k plus 5 procent av totala löneutaget i bolaget måste jag ta för att få ta ut 50 procent av totala löneutaget i utdelning
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
21 eller 22 procent spelar det någon roll? Poängen är dessutom att du måste ta ut hög lön för att kunna ta utdelning. Och då beskattas du med 66 procent efter 53k

Edit: dock borde jag gå ner i lön snart då jag har två anställda så 400k plus 5 procent av totala löneutaget i bolaget måste jag ta för att få ta ut 50 procent av totala löneutaget i utdelning
Det låter som du kan komma att betala mindre procent skatt än oss vanliga anställda akademikerknegare som även måste handla alla våra dator och hobbyprylar för skattade pengar...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det låter som du kan komma att betala mindre procent skatt än oss vanliga anställda akademikerknegare som även måste handla alla våra dator och hobbyprylar för skattade pengar...
Absolut så är det. De som blir mest tagna i rumpan i detta landet är anställda med hög lön. Jag har en god vän som är mellanchef på bank, 120k i lön. Stackars sate.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Artikel om hur dieselprisernas ökning riskerar påverka Sveriges åkeriföretag, med fokus på kostnadsökningar och skatteandelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sveriges Åkeriföretag varnar för konkurser till följd av dieselpriset.
Bränslekostnader har ökat med 297.000 per bil,beräknat på 20.000 mil per år
Av bränslepriset är 52 procent skatt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kanske leder detta till mer lokalproducerade varor i slutändan?
 
S Styrman_jansson skrev:
Kanske leder detta till mer lokalproducerade varor i slutändan?
Tror inte det... snarare kommer importen att öka då utländska åkerier och jordbrukare inte har samma bränslekostnad.

Vissa utländska åkerier har egna tankbilar som kommer till Sverige med bränsle.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G
Visst är tanken från regeringen att öka skattetrycket ytterligare? Ökad skatt på isk, nån bankskatt, miljonärsskatt har jag sett rubriker om.
 
G OMathson skrev:
Visst är tanken från regeringen att öka skattetrycket ytterligare? Ökad skatt på isk, nån bankskatt, miljonärsskatt har jag sett rubriker om.
Vinner Maggan valet blir det inte kul
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det hade han nog inte :) genetikforskning var väl mest gissningslek innan DNA upptäcktes dessutom :)
En systematisk gissningslek i så fall. Mendel var nåt på spåren.

Upptäckten av DNA var en lång process med många inblandade, men i slutet av 1920-talet visste man att det existerade och vilka de fyra baserna var. Hur det fungerade genetiskt tog dock ytterligare nåt decennium eller två att klura ut.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, men om du uppehåller dig här räcker för att hamna på radarn. Skattebrott är värre än mord så det läggs mycket resurser på det
Handlar det inte om plats där man tillbringar sin "huvudsakliga dygnsvila"?
Om jag har lyckats skaffa mig ett boende i ett varmare klimat så tänker jag verkligen inte tillbringa mycket mer än 3-4 månader om året i Sverige.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Handlar det inte om plats där man tillbringar sin "huvudsaklig dygnsvila"?
Om jag har lyckats skaffa mig ett boende i ett varmare klimat så tänker jag verkligen inte tillbringa mycket mer än 3-4 månader om året i Sverige.
Jo men nu pratade vi om att flytta pengarna till utlandet och bo kvar i Sverige. Inte alla har möjlighet flytta verksamheten utomlands. Om jag lyckas med min internationella produkt sticker jag direkt. Men just nu är jag beroende av konsultmarknaden i Stockholm.
 
skoge skoge skrev:
Tror inte det... snarare kommer importen att öka då utländska åkerier och jordbrukare inte har samma bränslekostnad.

Vissa utländska åkerier har egna tankbilar som kommer till Sverige med bränsle.
Knappast kagligt
 
skoge skoge skrev:
Tror inte det... snarare kommer importen att öka då utländska åkerier och jordbrukare inte har samma bränslekostnad.

Vissa utländska åkerier har egna tankbilar som kommer till Sverige med bränsle.
Inte lagligt menar jag. (förbannade felstavningskontroll)
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.