40 298 läst · 879 svar
40k läst
879 svar
kallt i huset ecopart 417
Ja, då är det två fel som till viss del tar ut varandra.
Men skulle den vara felvänd skulle den börja larma.jonna åberg skrev:själva ventilen kan snurra hur mycket som helst så den kan inte fastna, men nu när jag vet hur det ligger till förklarar det rätt mycket..
varför returledningen blir varm i början tex, och varför den begränsar flödet till radiatorerna när den är halvöppen..
den är ställd som om rören skulle gå enligt bild 3 där uppe! alltså helt spegelvänt
men det är precis som på bilden, enligt manualen ska den vara kopplad enligt bild 1. med rör som går som mina,V växelventil skrev:
men fasningen och motorrotationen är som om mina rör skulle vara bild 3..
den gör ju som den är programmed, så den vet nog inte att det är fel
Tänkte på när du kopplade in el-patron så fick du varmare så tycker du borde få tvärtom i så fall.jonna åberg skrev:
Du kommer att få en lägre temperaturdiff mellan framledning och retur. Men med tanke på att värmepumpen inte orkade så tror jag tyvärr inte att det blir varmare i huset.
V växelventil skrev:
jag har en temp diff på 3-4 grader nu. om shunten öppnar och stänger som den ska så går temperaturen upp i tanken.. ganska fort också...och då kan den mata ut mer vatten om det behövs..tänker vi.D Daniel 109 skrev:
som sagt så sägs 17kw och 2 x200m borrhål vara nog att värma ett hus på gotland
Men du har inte hittat en till shunt?jonna åberg skrev:
nej bara denna..V växelventil skrev:
men jag var nere nu och skruvade på själva shunten(alltså tog bort motorhuset)
och när den står i läge stängt enligt manualen så sjunker framledningen till samma temp som returen snabbt, på 20 sec. alltså den stänger till tanken och retur vattnet cirkulerar tillbaka till framledningen, som dent ska!
när den står i stängt läge som den vill ha det nu händer inget med framledningen på väldigt länge, så jag antar att den stänger till returen eller bara stryper flödet..
så den stänger ju fel nu helt klart
Jo men om det står att den här 2st shuntar så styr den huvushunten att den inte får öppna. Jag är inte hemma nu men har instruktion på din shunt hur man ställer in den rätt.Du skrev tidigare att ladd pumpen står på 65 och tidigare hade den ett högre värde stämmer det?jonna åberg skrev:nej bara denna..
men jag var nere nu och skruvade på själva shunten(alltså tog bort motorhuset)
och när den står i läge stängt enligt manualen så sjunker framledningen till samma temp som returen snabbt, på 20 sec. alltså den stänger till tanken och retur vattnet cirkulerar tillbaka till framledningen, som dent ska!
när den står i stängt läge som den vill ha det nu händer inget med framledningen på väldigt länge, så jag antar att den stänger till returen eller bara stryper flödet..
så den stänger ju fel nu helt klart
jag har inget foto men så här brukar driftinfot se ut på våren och hösten, det ska inte vara så antar jag
topparna är samma temp som i tanken. och som ni ser så följer return samma toppar som framledningen så det har nog läckt ut varmt vatten där
topparna är samma temp som i tanken. och som ni ser så följer return samma toppar som framledningen så det har nog läckt ut varmt vatten där
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser normalt ut.Om du går in i avancerat och kollar vad hysteresen står inställd på.Du är med på att när framledningen stiger följer returen med och samma när kompressorn stannar sjunker framledningen och returen.jonna åberg skrev:
Redigerat: