160 484 läst · 727 svar
160k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Det är ju kostnaden och inte förbrukningen per dag som visas. Har du timdebitering och det var en topp i priset eller förbrukade du extremt mycket det dygnet? Om priset är detsamma hela månaden så blir det 231 kWh på ett dygn. Nästan 10 kW i snitt på dygnet.
Ni ligger i lä och jag har en bister vinter framför mig. Ja stort hus, byggt 1935, med 400kvm atemp men har stängt av värmen nu i ett antal rum samt sänkt värmen rent generellt. Kör även varmvatten i läge ekonomi. Vattenburen värme som drivs av en luftvattenvärmepump av modell CTC Ecoair 622M ihop med CTC Ecozenith i550.
Tyvärr sitter jag på rörligt elavtal då jag inte hittat rimliga fasta avtal sedan vi flyttade in 2019. Hade dock inte räknat med denna shit storm.
Tyvärr sitter jag på rörligt elavtal då jag inte hittat rimliga fasta avtal sedan vi flyttade in 2019. Hade dock inte räknat med denna shit storm.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Funkar lika bra med kW-dygn, kW-h, eller kW-s om man vill. Just kWh råkar bara vara en de facto-standard debiteringsenhet för elförbrukning.useless skrev:
100kW momentant under ett dygn är 100kW/dygn.
Redigerat:
Medlem
· 1 686 inlägg
Det man betalar för är överförd energi. Joule är ett mått på energi (1 J är samma sak som 1 Ws) liksom Wh och kWh.Boilerplate4U skrev:
Varför ska folk blanda in '/h'? kW/h är en enhet som inte finns eller har någon praktiskt använding. Den anger möjligen hur snabbt effekten förändras, men det har ingenting med debitering av energi att göra.
J/h blir effekt, dvs W.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Skulle du ha gjort detta även om du hade haft ett fast avtal på säg 40 öre/kWh? Om inte så har vi här ett bra exempel på hur fasta avtal leder till slöseri (och driver upp priset onödigt mycket).B Bissemannen skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
W/s eller Joule är bara två olika sätta att ange samma mängd med arbete (energi). För att kunna debitera arbete i form av el har man bestämt att förbrukningen mäts över en tidsperiod av en timme. Således motsvara 10 miljoner J under en timme ca 3kW momentant arbete under samma tidsperiod.useless skrev:Det man betalar för är överförd energi. Joule är ett mått på energi (1 J är samma sak som 1 Ws) liksom Wh och kWh.
Varför ska folk blanda in '/h'? kW/h är en enhet som inte finns eller har någon praktiskt använding. Den anger möjligen hur snabbt effekten förändras, men det har ingenting med debitering av energi att göra.
J/h blir effekt, dvs W.
Dvs oavsett hur man anger mängden arbete (energi) behövs en tidskoefficient hur länge detta utförs.
Du ska nog sluta diskutera enheter, alternativt läsa på lite. Du är helt ute och cyklar.