R
Maskintok skrev:
Den kompetensen tror jag garanterat överlever..
Beror ju på vad du menar med överlever. Det finns ju fortfarande folk som kan laga och serva ett ånglok, även om de är få.

Självklart kommer mängden mekaniker som kan laga en fossilbil styras av hur många fossilbilar det finns i drift. När de är väldigt få kommer också mekanikerna vara väldigt få. Något annat tror väl ändå inte ens du?

Maskintok skrev:
Det ska lösas detta med kostnaderna också.. Inte bara kompetens..
Kostnaderna? Vilka speciella kostnader tänker du på som skulle vara unikt stora för elbilar?

Maskintok skrev:
Jo jag har väldigt bra erfarenhet över vad en bräsnlemotor kan få för defekter..
Men jag lagar dessa utan större problem.
Medans el kan ge enorma mängder med felsöknings timmar..
För dig kanske. Jag ser inte att en elbil skulle vara svårare att felsöka. Snarare tvärtom.
 
Väldigt trist det här med tvättmaskin, var mycket bättre känsla i handtvätt.

Fyfan för SSD, knattrar mycket trevligare om en mekanisk disk.

Kom ni ihåg innan diskmaskinen var mysigt det var, hela familjen samlades runt diskhon.

Penicillinet, var det ändå inte trevligare när generna testades lite?

Osynkad låda, tycker det är lite trist när man inte måste dubbeltrampa
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 6 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Beror ju på vad du menar med överlever. Det finns ju fortfarande folk som kan laga och serva ett ånglok, även om de är få.

Självklart kommer mängden mekaniker som kan laga en fossilbil styras av hur många fossilbilar det finns i drift. När de är väldigt få kommer också mekanikerna vara väldigt få. Något annat tror väl ändå inte ens du?



Kostnaderna? Vilka speciella kostnader tänker du på som skulle vara unikt stora för elbilar?



För dig kanske. Jag ser inte att en elbil skulle vara svårare att felsöka. Snarare tvärtom.
Det är just felsökning på el som kostar pengar då tiden oftast blir lång..
Det är ju därför så få idag vill hålla på, de får inte betalt för de timmarna de lägger ner..

klart att fler ställer om till att laga elbil om det är de som är i majoritet på marknaden..
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Väldigt trist det här med tvättmaskin, var mycket bättre känsla i handtvätt.

Fyfan för SSD, knattrar mycket trevligare om en mekanisk disk.

Kom ni ihåg innan diskmaskinen var mysigt det var, hela familjen samlades runt diskhon.

Penicillinet, var det ändå inte trevligare när generna testades lite?
:rofl:
Och när rikemans folket kunde tänka lite mer själv... ;)
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Förstår inte detta raljerande över oss som gillar moderna bilar. Är det avundssjuka? Eller machogrej?

Jag kan inte förstå varför man inte skulle göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt om man har råd.
Säkert...? om "finesserna" skapar risker?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Ok, inkompetens m.a.o. :)

Vi andra som KAN köra automat kanske kan få göra det utan att bli påhoppade av ronny och ragge hela tiden?
sluta ligg i diket då;)
Sedan vad ni har för huliganer eller våldtäktsmän därnere vet inte jag.. :thinking:
Men här har vi inga såna problem..
Mest andra..
som elfel som skall åtgärdas och motorhaverier som skall lösas...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Väldigt trist det här med tvättmaskin, var mycket bättre känsla i handtvätt.

Fyfan för SSD, knattrar mycket trevligare om en mekanisk disk.

Kom ni ihåg innan diskmaskinen var mysigt det var, hela familjen samlades runt diskhon.

Penicillinet, var det ändå inte trevligare när generna testades lite?

Osynkad låda, tycker det är lite trist när man inte måste dubbeltrampa
För att inte tala om hur trevligt det var före de giriga uppkomlingarnas tid som försökt gå i "pappsens" fotspår..
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så... den behöver inte tankas varje månad a 18kr litern;)
Jo men skillnaden är att jag gav 400.000-1miljon mindre och kan köra från 10 000 mil och upp för resten av pengarna.
Alltså om jag köpte en bil för typ 800 och upp så är en diesel uppe på byte ;)
 
Maskintok skrev:
:rofl:
Och när rikemans folket kunde tänka lite mer själv... ;)
Det är ändå lite för jävligt att man ska behöva bära ner tvätten till maskinen och sen hänga upp den med.
Det borde väl ändå vara autonomt och alla med manuellt tryckande borde ju få kapa elkabel direckt.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
G
J JohanLun skrev:
Det är egoismen. Heljuset har samma princip som tex stänkskydd. Förut satt de på bakhjulen för att skydda bakomvarande. Om de finns sitter de fram för att skydda egna bilen. Suvar med hela bakhjulet exponerat har inte ens stänkskydd.

Moderna bilar har så skarp gräns på ljusbilden att är den bara lite felställd så bländar det som fan.

Jag har mött ovanligt många Tesla 3 som verkar ha fel på framljusen, bländar eller bara ena sidan lyser. Fantastiskt roliga att köra men hur är egentligen kvalitén?
När vi gick med i EU togs väl stänkskyddskraven bort? De stör ju aerodynamiken... själv har jag både fram och bak och hatar stenskott.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jo men skillnaden är att jag gav 400.000-1miljon mindre och kan köra från 10 000 mil och upp för resten av pengarna.
Alltså om jag köpte en bil för typ 800 och upp så är en diesel uppe på byte ;)
En betydande del av dessa 400 till 1 milj. lär inte vara förbrukade utan finns kvar i ett andrahandsvärde, eller så är det en räntekostnad. Soppan däremot, där är pengarna uppeldade :D
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Det är just felsökning på el som kostar pengar då tiden oftast blir lång..
Det är ju därför så få idag vill hålla på, de får inte betalt för de timmarna de lägger ner..

klart att fler ställer om till att laga elbil om det är de som är i majoritet på marknaden..
Möjligt att elfel på 25 år gamla bilar kan vara kluriga att felsöka, och att det blir dyrt i förhållande till bilens värde är ju inte så lustigt. Du pratar ju om bilar för några fåtal tusenlappar. Men det finns gott om kostsamma fel som rör fossilmotorn också. Håller du inte på att bygga en ställning för din frus motor just nu ;) Så att något kan ta tid känns inte så unikt för just elen i bilen.

Det är väl ingen hemlighet att om man köper en gammal billig bil brukar det istället bli dyrt att hålla dem rullande (ja jag räknar även med all tid som måste tillbringas med skruvandet som en kostnad även om man gör det själv). Så återigen är det inte direkt breaking news du kommer med.

Att det skulle bli fler svårdiagnosticerade elfel på en elbil när de är lika gamla ser jag inte som orimligt men å andra sidan slipper man alla problem med slitdelarna i drivlinan i fossilbilen, så jag tror att en gammal elbil kommer att vara driftsäkrare än en fossildito.
 
Redigerat av moderator:
  • Arg
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
W witten skrev:
En betydande del av dessa 400 till 1 milj. lär inte vara förbrukade utan finns kvar i ett andrahandsvärde, eller så är det en räntekostnad. Soppan däremot, där är pengarna uppeldade :D
Ja elräkningen var högre än soppakostnaden denna månaden, nästa och nästa lär vara samma. Vilken tur vi snart har 1,5 veckas ledigt så jag kan ställa in bilen i garaget och hoppas på barmark så kan jag cykla en del på ledigheten ;)
det som är av betydande del för mig är att jag inte binder upp mig på en svindyr bil.

Var en som skojade till det om att vi skulle ju köra snöröjningen med eldrivet istället. Men jag var inte så imponerad, körde väl drygt 6-7 timmar i sträck i helgen utan att stanna. Undrar om en lastare med batterier hade fixat det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
All el som du laddar din bil med är så kallad marginalel, dvs smustig el. Dett gäller så länge det inte finns ett överskott av ren el dygnet runt.
En fråga, är det bara elen man laddar bilen med som är marginalel, eller är någon el som används till annat också marginalel?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Möjligt att elfel på 25 år gamla bilar kan vara kluriga att felsöka, och att det blir dyrt i förhållande till bilens värde är ju inte så lustigt. Du pratar ju om bilar för några fåtal tusenlappar. Men det finns gott om kostsamma fel som rör fossilmotorn också. Håller du inte på att bygga en ställning för din frus motor just nu ;) Så att något kan ta tid känns inte så unikt för just elen i bilen.

Det är väl ingen hemlighet att om man köper en gammal billig bil brukar det istället bli dyrt att hålla dem rullande (ja jag räknar även med all tid som måste tillbringas med skruvandet som en kostnad även om man gör det själv). Så återigen är det inte direkt breaking news du kommer med.

Att det skulle bli fler svårdiagnosticerade elfel på en elbil när de är lika gamla ser jag inte som orimligt men å andra sidan slipper man alla problem med slitdelarna i drivlinan i fossilbilen, så jag tror att en gammal elbil kommer att vara driftsäkrare än en fossildito.



Sluta slå din fru ;)

"Sluta slå din fru ;)"
där gick gränsen.
Detta var det jävligaste inlägg jag har fått emot mig..
Hoppas du är jävligt nöjd med dig själv ditt låga helvete till fanskap.
Jag kan skämta om mycket men hustrumisshandel där drar jag gränsen..

Men tack för att du visar din sanna sida ditt jävla as.
Nu vet jag vart förtalets ansikte lyser..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.