A
F frasen_36 skrev:
Nån "liten" detalj som skulle kunna vara unikt stora för elbilen är t.ex. batteribytet..!!
Eller däcken..
Eller elektronikövervakningen..
Mm
med en fossilmotor så har vi en databox som kan få fnatt av för låg spänning eller att jorden är lite glapp..

Eller bara den detaljen att en sensor inte har kontakt med jord, så skickar den fel information...

Jag har inte skrivit att elfel dyker upp direkt utan att de kommer att ske någon gång i framtiden.. kanske inte under första ägares tid men andra..

Sedan får man tro att det är lätt att felsöka el i ett fordon.. sanningen är tvärtom..
Och det är inte lättare i en elbil..

Jag har sett lastbilssläp bli skrot istället för att man bytt ut elen vid fel.. Varför?
Det kostar mer än det är värt.. Och då är det iallafall skapligt till felsökning.
Men en elkunnig mekaniker kostar betydligt mer i timmen än vad en reservdelsbytare gör.. Och de tar ju ända upp till 1000 kr i timmen... Så då är det ganska lätt att förstå hur dyrt det kan bli..
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Kolla batteripolerna extra noga på Experten. Varit med om flera bilar där kablar varit lösa/oxiderat fast det ser bra ut vid första anblick.
kunden lämnade in den för att vattnet var slut..
Den hade enligt annan mekaniker ingen kompression på 2 cylindrar..
Men efter att ha mätt så var kompen bra på alla..

När jag började så var det 17 felkoder i systemet... Men efter att ha ökat på laddningen så var det bara 4 koder kvar..
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jovisst men vi måste ju förstå att att de som gjort det dåliga & dyra misstaget är känsliga..;)
Jo... lite lustigt att Elon Musk har blivit årets person i år.
Om det är för miljön så vill jag veta om det är miljövänligt med rymdfärder som SpaceX håller på med?
 
  • Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Jovisst men vi måste ju förstå att att de som gjort det dåliga & dyra misstaget är känsliga..;)
iallafall så pass kränkta att man börjar förtala folk..
Är jävligt förbannad över sådant beteende..
skoj i all ära, men inte det..

Är ju roligt om vissa har så pass med pengar att köpa en symaskin i bilformat...
Men det betyder inte att det är någon räddning... påminner en hel del om debatten om kärnkraftverken.... :thinking:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag hänger inte med i ditt resonemang. På natten lyser inte solen och det blåser mindre men sannolikt minskar ock elförbruktningen i stort

Den avgörande punkten är dock om Sverige exporterar ren el under nätterna till tex polen. Om vi gör det så minskar den exporten pga elbilarna och polen måste då göra egen skitig elenergi med kol.

All el som du laddar din bil med är så kallad marginalel, dvs smustig el. Dett gäller så länge det inte finns ett överskott av ren el dygnet runt.
Så... de du säger är att vi ska sluta laga mat med hjälp av el. Sluta använda internet.
Ta tillbaka kontakterna...
Var kommer logiken med oljan in... du får det att låta som de enbart är dåligt.
Elbilen drar minst hälften så mycket energi som motsvarade fossila bil.
Låt Polen bränna den oljan så är det ändå bättre totaltsett.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag hänger inte med i ditt resonemang. På natten lyser inte solen och det blåser mindre men sannolikt minskar ock elförbruktningen i stort

Den avgörande punkten är dock om Sverige exporterar ren el under nätterna till tex polen. Om vi gör det så minskar den exporten pga elbilarna och polen måste då göra egen skitig elenergi med kol.

All el som du laddar din bil med är så kallad marginalel, dvs smustig el. Dett gäller så länge det inte finns ett överskott av ren el dygnet runt.
Sol på dagen sparar vattenkraft. Kärnkraft. Kolkraft Mfl.
 
P
C cpalm skrev:
Varför skulle halvljusautomatiken göra att helljuset går av och på hela tiden?
Det skulle den nog inte. Det var nog fel på den. Dvs fel på helljusautomatiken.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har inte lagt märke till något problem när jag kört på dubbfria gator.
Inför rondeller kan fenomenet uppstå att det blir polerad blankis.
Tyvärr biter MS sämre på detta än dubb.
Så att ta bort dem helt är dumt
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo jag hade en sån bakom mig för någon vecka sedan på en lite halvkrokig 70väg, den misslyckades totalt.
Körde in till sidan och släppte förbi, men tror inte föraren förstod varför.

Detta är också första gången jag varit med om att någon bils dynamiska helljus funkade dåligt. Noterade också att bakljuset betedde sig underligt, nästan som att det startade om rätt ofta.
Teslabilar är mer som datorer med bil än som traditionella bilar, så det är väl tänkbart att det hade uppstått ett litet problem i operativsystemet som påverkade diverse funktioner hos bilen.

En Subaru nära mig tände lampan för att varna för bromsfel när glödstiften blev dåliga. Den bilen är mycket mer traditionell bil än en Tesla men har uppenbarligen buggar i operativsystemet även den.
 
R
Maskintok skrev:
"Sluta slå din fru ;)"
där gick gränsen.
Detta var det jävligaste inlägg jag har fått emot mig..
Hoppas du är jävligt nöjd med dig själv ditt låga helvete till fanskap.
Jag kan skämta om mycket men hustrumisshandel där drar jag gränsen..

Men tack för att du visar din sanna sida ditt jävla as.
Nu vet jag vart förtalets ansikte lyser..
Lugna ner dig. Du gjorde ett helt ogrundat påstående när du bad mig "sluta ligga i diket". Jag hämtade inspiration från den retoriskt kluriga frågan "har du slutat slå din fru" när jag svarade.

Jag anklagade dig m.a.o. inte för att slå din fru, för det har jag inte den blekaste om du gör, precis som du inte har den blekaste om jag kört i diket. Det har jag för tydlighetens skull aldrig gjort.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Inför rondeller kan fenomenet uppstå att det blir polerad blankis.
Tyvärr biter MS sämre på detta än dubb.
Så att ta bort dem helt är dumt
MS? Menar du däck av kategorin Mud & Snow? Sådana är väl sämre än odubbade vinterdäck i vinterväglag?
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Nej. Nu har jag förvisso bara erfarenhet av BMWs implementation (två olika bilar av olika årsmodell) men de har fungerat rätt bra. Någon enstaka gång har det känts som om jag skulle gjort ett annat val om jag styrt det manuellt men i stort sätt fungerar det som det ska.

Antingen var det något fel på just den Teslan eller är deras lösning inget vidare (i.a.f. inte under just de omständigheterna).
Det finns väl viltspeglar i Bayern men inte i Kalifornien. ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Lugna ner dig. Du gjorde ett helt ogrundat påstående när du bad mig "sluta ligga i diket". Jag hämtade inspiration från den retoriskt kluriga frågan "har du slutat slå din fru" när jag svarade.

Jag anklagade dig m.a.o. inte för att slå din fru, för det har jag inte den blekaste om du gör, precis som du inte har den blekaste om jag kört i diket. Det har jag för tydlighetens skull aldrig gjort.
Nä det var inte avsätt till dig alls.
Och om du tagit åt dig av det så ursäkta min fumlighet i text.. jag har inte haft den avsikten alls om du kör i diket eller ej, det vet du nog bäst själv.

utan den biten med sluta ligg i diket var om att dubbdäck ej behövdes och att jag varje år får dra upp folk ur diket när de halkat av vägen, och den största delen har dubbfria däck på sina fälgar...

Så den delen har inget med dig alls att göra.
känner du så, så ber jag ännu en gång om ursäkt.

MEN, att skriva sluta slå din fru är under bältet och ett rent påhopp så där lugnar jag mig inte.
Hur ni debatterar mot varandra struntar jag i, men att ens komma på en sådan kommentar är åt helvete, det tycker jag vi borde kunna vara överens om.

Den som slår sin fru borde få sig en rejäl omgång av en annan så den lär sig sin plats i livet...
slut på OT.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
iallafall så pass kränkta att man börjar förtala folk..
Är jävligt förbannad över sådant beteende..
skoj i all ära, men inte det..

Är ju roligt om vissa har så pass med pengar att köpa en symaskin i bilformat...
Men det betyder inte att det är någon räddning... påminner en hel del om debatten om kärnkraftverken.... :thinking:
Jag har ingen elbil.
 
A
R RoAd skrev:
Jag har ingen elbil.
vem har skrivit att det gäller dig?
Det gjorde det inte.

Även om det är trevligt att du kommenterar det inlägget, så är du ej dess centrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.