295 599 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det blir intressant om den inte bländar av vid möte med lastbilA AndersS skrev:Beror väl på vad man kallar det, halv eller helljusautomatik. Eller automatisk avbländning.
Men en funktionen som jag inte använder pga att det är jobbigare att sitta och bevaka om det ska blända av eller inte, klarar t.ex. inte lastbilar, problem med mitträcke 1+2 väg, fordon med svag belysning, etc. Lugnare att själv sköta det.
(halvljusautomatik har väl historiskt varit att bilen tänder halvljuset med automatik vid start)
Är det den nyare Outlandern som har automatisk avbländning? Min 2016 hade inte det.pacman42 skrev:
Det är egoismen. Heljuset har samma princip som tex stänkskydd. Förut satt de på bakhjulen för att skydda bakomvarande. Om de finns sitter de fram för att skydda egna bilen. Suvar med hela bakhjulet exponerat har inte ens stänkskydd.D djac skrev:Som "mottrafikant" kan man bara notera att det funkar rätt kasst, inte bara automatiken men det verkar också svårt att få till ljusbilden så att det inte bländar. Är det möjligtvis övergången till självkörande bilar som börjat, då finns det ju ingen att blända så jag antar att fullt ljus framåt blir normen då?
Moderna bilar har så skarp gräns på ljusbilden att är den bara lite felställd så bländar det som fan.
Jag har mött ovanligt många Tesla 3 som verkar ha fel på framljusen, bländar eller bara ena sidan lyser. Fantastiskt roliga att köra men hur är egentligen kvalitén?
Kul.....Maskintok skrev:
Då kan man ju passa på att bygga en byggsats som föreställer elbilshatare också:
https://www.lego.com/sv-se/product/dinosaur-fossils-21320
Nej vänta den verkar vara slutsåld. Måste vara en utdöende art
Allvetare
· Östergötland
· 4 096 inlägg
Minins( BMWs) LED-matrix strålkastare är faktiskt helt underbara. Just funktionen att den stänger av zoner och håller kvar ljus i andra (t.ex. i vägkanten där djur kan finnas) är guld värt. T.ex. om man ligger bakom en bil så har man fortfarande helljus i vägkanten samt i mötande fil. Har hänt 1 gång under senaste året att någon svarat med helljusblink annars har ingen reagerat.
På det lyser de långt och brett. Nästa så det är det bästa på hela bilen... nästan
På det lyser de långt och brett. Nästa så det är det bästa på hela bilen... nästan
Vi har gett upp, det var länge sedan jag blinkade, tänker att förarna inte kan hjälpa det och att min blink inte når hela vägen till utvecklingsavdelningen..S Styrman_jansson skrev:Minins( BMWs) LED-matrix strålkastare är faktiskt helt underbara. Just funktionen att den stänger av zoner och håller kvar ljus i andra (t.ex. i vägkanten där djur kan finnas) är guld värt. T.ex. om man ligger bakom en bil så har man fortfarande helljus i vägkanten samt i mötande fil. Har hänt 1 gång under senaste året att någon svarat med helljusblink annars har ingen reagerat.
Det finns en massa pengar i huset man har kvar.R RoAd skrev:
I värsta fall kan man sälja det och flytta till lägenhet och få bröd för dagen i resten av livet.