817 236 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Det är nog vårt fel det också..Nissens skrev:
Repris?Nissens skrev:Jag vägrar vinterdäck eftersom:
-Det är min bil, mitt val, min frihet
-Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad, förutom av studier från tillverkarna.
-Min granne var med om en olycka trots att han hade vinterdäck.
-Vissa är redan inne på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar att de uppenbarligen inte fungerar.
-Jag vet inte vad de är gjorda av.
-Däckskaparnas företag skrämmer upp oss på vintern med skräckhistorier så vi ska köpa däck och de bli rika.
Och förresten uppfann däckjättarna snö och spred den på natten när du sov.
Utbilda dig, öppna ögonen, sluta vara en död fisk!
Vinterdäck - jag säger nej!
Nej, det gör det absolut inte. Du kan ju prova att be om att få vaccin mot lungcancer… eller mot drunkning…harry73 skrev:
Lycka till med det.
Olyckor kan man aldrig skydda sig helt mot utan att begränsa livet kraftfullt, men mot att bli svårt sjuk i Covid kan man nästan det. Och väldigt enkelt dessutom.
Det har nog aldrig legat 50 personer på IVA i Sverige samtidigt pga lungcancer (all orsakas inte av rökning heller) eller drunkning.harry73 skrev:
För de allra flesta är det bra mycket lättare att vaccinera sig 2-3 gånger än att sluta röka eller hålla sig borta från vatten resten av livet...
Då kan vi vara överens om att det är dåligt att röka, dricka alkohol då man är vid/på vatten, och att inte vaccinera sig mot covid19.harry73 skrev:
Så det spelar bara någon roll om gör livet besvärligt för vårdpersonalen?J Jonobe skrev:
I min enfald trodde jag att du menade att det handlade om patienternas lidande som var onödigt och det är ju fallet med väldig många saker. (T ex alla trafikolyckor med elsparkcykel)
Ja, där sken tyvärr faktiskt otydligheten igenom som ett exempel på ordval/begreppsval.harry73 skrev:
Visst har du rätt i det. Men det är givetvis skillnad på olika riskbeteenden, och det krävs olika insatser av individen och samhället att riskminimera. För de flesta är det orimligt att låta bli att åka bil för att man kan krocka, eller att hålla sig inomhus hela vintern för att man kan halka. Att ta på sig säkerhetsbälte är ändå ett lätt sätt att minska riskerna om det trots allt sker än olycka - precis som att vaccinera sig. Elsparkcyklarna borde förbjudas dock....harry73 skrev:
harry73 skrev:Jag tyckte att det var väldigt märkligt när statsministern sa i en presskonferens att de som inte var vaccinerade än ska göra det nu.
Säger statsministern att man ska göra något, då borde det vara lag nu var det ju bara en konstig rekommendation med tveksam effekt[/QU
Jag har märkt det i min omgivning också.S sonabr4000 skrev:
Vissa (särskilt vacc-motståndare) vill gärna lägga tyngdpunkten angående försiktighetsåtgärder med "att det är ju bara rekommendationer - inget att bry sig om".
Tråkigt och onödigt