J jonaserik skrev:
Väldigt kall KB ut -4,6 den tar 4,5 från hålen , tank 38 vill ha 46 och är inte mer än 2 C i skillnad på temp till elementen och det som VP ger, då öppnar shunten helt och allt som VP ger åker ut. Laddpumpen = 64 % , bra fart på flödet där . Kan sätta ner farten till 50 % i datan tro , då går flödet saktare genom växlaren och kanske värms på lite mer. Håll koll på till tank 38 C då ska den öka Prova kan inte bli sämre. Det gäller att få upp tempen på tanken så shunten börjar stänga. Du kan även till att börja ställa ner en kurva eller handshunta ner till ca 3/4 delar av shuntens slaglängd. mot max ca 7 om det finns en skala 1 - 10 ,allt för att VP ska hinna med att värma på. Knepigt värre när VP ska få en chans att hämta sig
Jag tror inte det går att sänka laddpumpen manuellt… men jag har nu sänkt kurvan med 2 o då börja shunten brumma lite, så förhoppningsvis börjar den stänga nu!
 
Nu funkar det typ….shunten öppnas och stängs och den tycker att den kommit up i temp och pumpen har till och med stannat… problemet är bara att den öppnar och stänger shunten för lågt så elementen är nu kalla D: jag höjde kurvan igen till 45(2 steg upp), den vill ha 38 i framledningen… men just nu är returen bara 28 och den sjunker.. skulle gissa på att alla element är den tempen *suck* går det att ställa in vilken diff man vill ha? Vi brukar ha detta problem när det är + 8 till 13 grader…
Vi har en ecologic som styrning
 
Nu behövs mera info, rören från VP går dom in i topp på tanken. rören till VP går dom från botten på tanken. Ett foto rakt framifrån så att rören/tanken/shunten kommer med, så att det går att se hur det ser ut med rören.
 
J jonaserik skrev:
Nu behövs mera info, rören från VP går dom in i topp på tanken. rören till VP går dom från botten på tanken. Ett foto rakt framifrån så att rören/tanken/shunten kommer med, så att det går att se hur det ser ut med rören.
jag tror temperaturen i elementen är långsam på väg upp igen :D det var synd att dom han blir kalla men det verkar som den behövde det för att komma igång på rätt sätt, jag väntar några timmar och återkommer med hur det har gått
 
Jepp , en undran vad startar VP på för signal, den ska ju starta och stoppa , en ON/OFF koppling när dom går mot tank. Är inte ovidkommande i drifthänseende.. Därav foto hur rördragningen ser ut.
 
Nu är det så här… jag blir tokig…när den kommit up i temp låter den hela radiatorsystemet kallna… sen öppnar den shunten helt så allt varmvatten åker ut
 
  • Skärmvisning av ett värmesystem med temperaturkurvor och driftinformation över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade en gammal offert från när dom installerade pannan… tydligen har vi 2 borrhål a’ 200m styck! Den borde klara betydligt mer än den gör… bli till att ringa dom imorgon
 
Just därför som jag frågade efter ett foto på hur rören går och vad som startar upp VP , det sisat om du vet något , sitter det någon givare i tanken, en kabel som sitter på den någon stans. på mitten/botten eller topp.Har kollat in din VP på elschemat och den styrs från någon låda då , finns en extra termostingång på den.ge mig det jag behöver i info, kan bli ett par ggr + foton, VP går säkert som den ska men statar för sent, för att kunna hålla tanken med värme.
 
Hur högt är det inomhus? Finns en tumregel att man kan räkna värmebehovet 30 W per kubikmeter inomhus. Jag tror värmepumpen är underdimensionerad även om det inte blir jättekallt på Gotland.
 
J jonaserik skrev:
Just därför som jag frågade efter ett foto på hur rören går och vad som startar upp VP , det sisat om du vet något , sitter det någon givare i tanken, en kabel som sitter på den någon stans. på mitten/botten eller topp.Har kollat in din VP på elschemat och den styrs från någon låda då , finns en extra termostingång på den.ge mig det jag behöver i info, kan bli ett par ggr + foton, VP går säkert som den ska men statar för sent, för att kunna hålla tanken med värme.
Det är lite svårt att fota i källaren men hoppas du kan avläsa mina bilder
 
  • Isolerad gammal panna i källare med rör och mätare, belyst av mjukt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarbild med isolerade rör, mätare, ventiler och ledningar i en oordnad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pannrum i en källare med en vit värmepanna och en röd expansionskärl monterad på en fuktig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Hur högt är det inomhus? Finns en tumregel att man kan räkna värmebehovet 30 W per kubikmeter inomhus. Jag tror värmepumpen är underdimensionerad även om det inte blir jättekallt på Gotland.
det är 3,5m i tak på båda våningarna tror jag, men elementen är väldigt stora… kan 17kw pump med 2x200m borrhål verkligen vara förlite?
 
Jepp en riktig röra där, ser ut att vara VV-cirk med ( att det går fort att få VV i kranarna ) detta ligger utanför värmen. Vad är det för styrbox som finns fabrikat/typ , det kan finnas en givare i tanken som säger när VP ska starta. En lite tunn sladd som sitter in i tanken, det ser ut att vara några från taket ner, kan vara någon av dom. Din VP där är dum ( inget fel i det ) och får signal att starta/stoppa på givare. En för start och en för stopp, det blir 2 st och kan sitta i topp och i botten eller på mitten av tanken. Där är problemet att VP inte startar så tanken går ner i temp under det som behövs. Se om det någon parameter i reglering som heter tank eller kanske VVB. och går att ändra. Starta för tidigt gör inte men för sent katastrof.
 
400 kvm är stort. Om man utgår från tumregeln blir det 42 kW värme som behövs vid -20 °C. Nu blir det ju inte kallare än ca -10 °C på Gotland och då skulle värmebehovet bli ca 31,5 kW. Man använder då fastighetsmodeller av värmepumpar som har högre effekt än de vanliga modellerna för småhus.
 
J Josth skrev:
400 kvm är stort. Om man utgår från tumregeln blir det 42 kW värme som behövs vid -20 °C. Nu blir det ju inte kallare än ca -10 °C på Gotland och då skulle värmebehovet bli ca 31,5 kW. Man använder då fastighetsmodeller av värmepumpar som har högre effekt än de vanliga modellerna för småhus.
NU kan man inte hålla på med någon beräkning av Dut och borrhål , här är det annat som inte fungerar som det ska. Dum VP med styrning som inte startar som den ska, allt annat fungerar med VP och värme ut.
 
För mig framstår det som värmepumpen ger så mycket den kan men framledningstemperaturen blir ändå låg om shunten är tillräckligt öppen för att det ska bli varmt i byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.