Ja, och det kan innebära att värmepumpen inte klarar sin uppgift. Finns det ingen elpatron som går in och stöttar?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
såg nu att brine in är ju 0,1.. det är ut som är -4,7…
Jo jag tänkte så med först men sedan såg jag att vp in 29.2 och ut 35.5 och det kan ju inte stämma så undrar vad som gäller. I vilket fall som helst är det inte bra med 0.1 heller.
 
V växelventil skrev:
Jo jag tänkte så med först men sedan såg jag att vp in 29.2 och ut 35.5 och det kan ju inte stämma så undrar vad som gäller. I vilket fall som helst är det inte bra med 0.1 heller.
vp in i pumpen från radiatorsystemet, och ut ur pumpen till tanken
 
L leifa.k skrev:
Ja, och det kan innebära att värmepumpen inte klarar sin uppgift. Finns det ingen elpatron som går in och stöttar?
Jo jag satte på patronen nu för att hjälpa den lite… men varför klarar inte pumpen att värma mer än så här vid 0°?
 
Kb 0gr in och -4gr ut. Där har du nog svaret. För dåligt borrhål, för grunt, sen finns det en annan faktor till, låga grundvattennivåer. Men det borde finnas elpatron som går in och stöttar om temperaturerna avviker allt för mycket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
vp in i pumpen från radiatorsystemet, och ut ur pumpen till tanken
Jo me då stämmer inte Brine in och Brine ut.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jo jag satte på patronen nu för att hjälpa den lite… men varför klarar inte pumpen att värma mer än så här vid 0°?
Är värmepumpen gammal? För att veta mera så måste man, iafall jag läsa in mig på denna värmepumps specifikationer, samt veta det aktiva vattenståndet i borrhålet, vilket fluktuerar med årena. Får återkomma.
 
Hur stor tank är det som laddas
 
  • Gilla
Fredric_n
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jo jag tänkte så med först men sedan såg jag att vp in 29.2 och ut 35.5 och det kan ju inte stämma så undrar vad som gäller. I vilket fall som helst är det inte bra med 0.1 heller.
Vad är det du ser som du tycker inte stämmer? Frågar bara för ifall jag missar något.
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Vad är det du ser som du tycker inte stämmer? Frågar bara för ifall jag missar något.
Tänkte på in/ut verkar inte stämma med kB och fram/retur.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jo jag satte på patronen nu för att hjälpa den lite… men varför klarar inte pumpen att värma mer än så här vid 0°?
Du märker ju ganska snabbt om patron går in och hjälper till att stötta om pumpen inte orkar värma mer.
 
L leifa.k skrev:
Kb 0gr in och -4gr ut. Där har du nog svaret. För dåligt borrhål, för grunt, sen finns det en annan faktor till, låga grundvattennivåer. Men det borde finnas elpatron som går in och stöttar om temperaturerna avviker allt för mycket.
Intressant med vattennivåerna det är tydligen extremt låga vattennivåer på Gotland dom senaste åren, pumpen är inte så gammal ca 7 år men den har varit såhär sen vi flyttade in för 5 år sen… men jag antar att borrhålet kan vara underdimensionerat…
 
  • Gilla
sssceasss
  • Laddar…
Tack för svar. 33-27 på framledning o retur är väl ok? 6gr,dt. Jag ser det som att värmepumpen gör sitt, men tempem från hålet är för dåligt, dvs för dåligt borrhål. Finns det energi i hålet så det räcker så kan pumpen producera typ 60gradigt vatten, men eftersom det är så låga temperaturer från och till hålet på Kb så har inte pumpen mera att jobba med, då blir det såhär. Bara hur jag tänker. Kan ha fel. Det behöver inte vara rätt.
 
V växelventil skrev:
Du märker ju ganska snabbt om patron går in och hjälper till att stötta om pumpen inte orkar värma mer.
Jag hade patronen spärrad innan -4, men jag ändrade det till +1 nu… är dock lite rädd för elräkningen
 
L leifa.k skrev:
Tack för svar. 33-27 på framledning o retur är väl ok? 6gr,dt. Jag ser det som att värmepumpen gör sitt, men tempem från hålet är för dåligt, dvs för dåligt borrhål. Finns det energi i hålet så det räcker så kan pumpen producera typ 60gradigt vatten, men eftersom det är så låga temperaturer från och till hålet på Kb så har inte pumpen mera att jobba med, då blir det såhär. Bara hur jag tänker. Kan ha fel. Det behöver inte vara rätt.
Jag tycker också diffen är normal… men stänger jag shunten till radiatorerna manuellt värmer den tanken till 60° på ett par timmar utan problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.