296 869 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ja, en viktig aspekt på stridsflygplan är utnyttjandegraden i krig. Hur många timmar på marken behövs för varje flygtimme. SAABs flygplan har i stort sett alltid optimerats för så kort klargöringstid som möjligt (tillsammans med Flygvapnets procedurer och krigsbaser). Om klargöringstiden fördubblas behöver man dubbelt så många flygplan för att lösa samma uppgifter (i princip; det finns andra aspekter på det här också).MultiMan skrev:Senaste versionen av Gripen är bättre än vad många verkar tro, men jag tror fortfarande att F35 är det bästa planet. Något jag inte sett någon nämna är dock underhållskostnaderna som är dramatiskt mycket högre för det amerikanska planet, i storleksordningen 4-5 ggr högre räknat kostnad per flygtimme att hålla det igång.
De som väljer F35 kommer alltså inte kunna flyga alls lika mycket eller försaka andra delar av försvarsmakten. Jag tror även det hade varit mycket bättre säkerhetspolitiskt för norden med svenska plan istället för amerikanska, så det är tråkigt att finnarna inte ville vara med.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Billigt/dyrt måste relateras till kassaflöde. Det går ju inte att använda en del av värdestegringen till att betala räntor med.Nissens skrev:
Det håller jag med om. Samt att ha beredskap för räntehöjningar.
Och beredskap för en kollaps av bostadsbubblan, förstås.
Redigerat:
Är du helt vrickad eller..,?AndersMalmgren skrev:
AndersMalmgren skrev:
AndersMalmgren skrev:
Fast Cherobyl var den mänskliga faktorn så det argumentet håller inte.F frasen_36 skrev:
Fukushima håller på att saneras. Kommer ta tid, men det gjorde även tunnle i Hallandsåsen.
Framtiden..
https://www.sciencealert.com/for-th...nerated-more-energy-than-absorbed-by-the-fuel
Vadå tvärtom? Vattenkraften ger väl inte permanenta skador som kärnkraften?AndersMalmgren skrev:
Som t.ex. staden Pripjat med omnejd som för överskådlig framtid kommer att vara obeboelig. Samma sak med områden omkring kraftverken som exploderade i japan.
Den som jag köper el av garanterar att jag får 100 % fossilfri el. Om det är sant så laddar jag min (framtida) elbil med 100 % fossilfri el.Mikael_L skrev:
Jag vet dock inte hur elproducenten kan backa upp sin garanti.
Förmodligen blir det andra som får mer fossilel för att jag ska få fossilfri el, men det är mera deras problem än mitt. De kan ju också välja att köpa bara fossilfri el.
Det skulle kunna bli intressant om alla Sverige elkonsumenter kommer på det.
Egentligen tror jag att den som säljer el till mig garanterar att det produceras så mycket fossilfri el som den mängd el som jag konsumerar. Att styra varifrån en viss konsument får sin el är förmodligen ogörligt.
Det spelar ingen roll vilken elmix som råkar ladda din bil just idag. Det viktiga är att svensk elproduktion är till 98 % fossilfri.
Redigerat:
Man bör också betänka att den strålning som dödar flest människor i Sverige inte kommer från kärnkraft.H Harald Blåtumme skrev:Kan väl erkänna att jag blev litet bekymrad efter Fukushima, bevisligen så eftersom jag skaffade en GM-mätare. Inte i proffsklass på något vis men denna modell blev det: Radex RD !503+. [länk]
Rätt så lärorik grunka för att få litet uppfattning om vad man bör vara försiktig med i vardagen. Som sagt, filter till luftbehandlingsenheter samlar på sig en del som man inte behöver utsätta sig för i onödan, antar det handlar mest om alfastrålande partiklar man inte bör andas in vid rengöring av filter.
Det är väl egentligen det enda intressanta jag hittat, förutom en smula gammastrålning från källarväggar. Kollat Radon också via långtidsmätning i puckar med spårfilm, det visade sig ligga långt under gränsvärdet även i källaren.
Kan säga också att detta är en av de minst använda mätinstrumenten jag har numera, efter att jag konstaterat vad som fanns.
Finns det något annat än fastighetsavgiften (som förstås är en skatt, men alltid lurar man väl nån) som ger kostnader baserat på taxeringsvärdet? Den "avgiften" har ju ett tak.H Harald Blåtumme skrev: