1 135 641 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Blekinge
· 10 438 inlägg
Jag hade affärsfolk från andra länder som var skitförvånade att man måste tanka själv här. Och andra som var skitförvånade att man i matsalen förväntas att skrapa sin disk och sortera den sedan.
På detta sättet hat Sverige lyckats med att ta bort enkla jobb för lågutbildade. Inte särskilt clever.
På detta sättet hat Sverige lyckats med att ta bort enkla jobb för lågutbildade. Inte särskilt clever.
Den officiella motiveringen är nog brandsäkerhetsskäl, den inofficiella lobbyism från stark (maffiakontrollerad?) fackförening. Märkligt nog var bensinen i NJ ofta något billigare än i kringliggande delstater. Även Oregon har, eller hade åtminstone på 90-talet, obligatorisk betjäning på mackarna.jarlh skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Haha tar ni mer era affärsrelationer på bricklunch?T Thomas_Blekinge skrev:
Haha, så gör vi där jag jobbar iallafall... Personalresturangen för leverantörer, typ isterband och hårdbrödmacka med vatten. När vi besöker leverantörerna så brukar vi av tidsskäl även få äta i deras personalresturang, bricklunch, men (före corona, nu reser vi inte) är det ett besök med övernattning brukar de bjuda på middag. Fast vid ett besök i Spanien för massor av år sen fick vi varken kaffe eller lunch. Vid ett-tiden höll jag på att svimma, då fick jag följa med till där programmerarna satt, de var de enda som hade kaffe, sen kom nån sekreterare in med ett par pavor vin och snittar vi fick trycka i oss under mötet och överleva på ända till middagen.AndersMalmgren skrev:
Jag är övertygad våra säljare bjuder på riktig mat och inte personalmatsalen när de representerar. Men vi ingenjörer brukar ha en agenda som gör att vi inte hinner med att äta. Sist vi hade en leverantör på besök för nån månad sen fick de (och vi) en plastlåda från personalmatsalen att käka under mötet. (Men det var holländare, belgien och nederländerna käkar de inte lunch. Jag har bott där ett par månader.) Egentligen borde man alltid boka en dag extra så det inte är denna hetsen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Ja jävlar i min lilla låda. Så där fungerar det inte i business IT svängen måste vara för du jobbar mot industrinJ JohanLun skrev:Haha, så gör vi där jag jobbar iallafall... Personalresturangen för leverantörer, typ isterband och hårdbrödmacka med vatten. När vi besöker leverantörerna så brukar vi av tidsskäl även få äta i deras personalresturang, bricklunch, men (före corona, nu reser vi inte) är det ett besök med övernattning brukar de bjuda på middag. Fast vid ett besök i Spanien för massor av år sen fick vi varken kaffe eller lunch. Vid ett-tiden höll jag på att svimma, då fick jag följa med till där programmerarna satt, de var de enda som hade kaffe, sen kom nån sekreterare in med ett par pavor vin och snittar vi fick trycka i oss under mötet och överleva på ända till middagen.
Jag är övertygad våra säljare bjuder på riktig mat och inte personalmatsalen när de representerar. Men vi ingenjörer brukar ha en agenda som gör att vi inte hinner med att äta. Sist vi hade en leverantör på besök för nån månad sen fick de (och vi) en plastlåda från personalmatsalen att käka under mötet. (Men det var holländare, belgien och nederländerna käkar de inte lunch. Jag har bott där ett par månader.) Egentligen borde man alltid boka en dag extra så det inte är denna hetsen.
Näe, har förstått det. Sen håller väl du på med IT och bank. Det finns nog "annan it" som inte är lika glamorös. Rör dig utanför city så finns inte några vettiga matställen att bjuda på, kanske på några ställen, men ofta finns ju bara lunchak eller personalresturanger om man inte ska lägga halva dan på transporter...AndersMalmgren skrev:
Ja, det stämmer ju. Industrin är vana vid sunkiga miljöer.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Det varierar väl beroende på var kunden är placerad. IT-branschen är väl kanske mer ”centralt” till skillnad från många industrier?AndersMalmgren skrev:
Boliden Garpenberg är ju en gruva som går väldigt bra, men tror du har svårt att hitta en ”bra” lunch i närområdet
Sandvik har en egen finare resturang för finbesök, SSAB lika så har jag för mig, men då tror jag det kostar rätt mycket internt per måltid också.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Mycket bank och finans. Men jobbar egentligen inom hela enterprise sektorn. Men kanske inte så mycket mot rena industribolag. Tar aldrig uppdrag utanför tullarna.J JohanLun skrev:Näe, har förstått det. Sen håller väl du på med IT och bank. Det finns nog "annan it" som inte är lika glamorös. Rör dig utanför city så finns inte några vettiga matställen att bjuda på, kanske på några ställen, men ofta finns ju bara lunchak eller personalresturanger om man inte ska lägga halva dan på transporter...
Ja, det stämmer ju. Industrin är vana vid sunkiga miljöer.