Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite lustigt att Aftonbladet som exempel kan skriva som de gjorde igår att imorgon mellan 16 och 17 kommer det tidigare elprisrekordet att slås med 50%.
Hur kan de veta det i förväg. Varför inte mellan 13-14 eller hela dagen?
Känns uppgjort
Ok, men varför just en måndag mellan 16-17?
Varje dag sker en auktion över nästa dags elhandel.
Producenter och köpare ger och förkastar bud. Och slutligen har man förhandlat fram en energimängd med ett visst pris.
Och dagen innan så är det alltså inte så mycket osäkerheter, förbrukningen och produktionen kan ofta prognosticeras väldigt exakt, då man har rätt bra väderdata 24 timmar framåt.
Så priset bestäms helt enkelt dagen innan, och naturligtvis blir det små skillnaden sen dagen efter i faktiskt utfall, men nästan alltid så små att det bara är felräkningspengar, som sen utjämnar sig över tid, ibland lite plus, ibland lite minus.

Men jag tyckte också att det verkade skumt när jag första gången fick höra att priset bestämdes en dag före, pris timme för timme.
Men sen har jag förstått att systemet faktiskt fungerar såhär, och faktiskt fungerar bra.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
T
R Rkarlsson skrev:
Missat en ?
2010 brast en damm utanför Osby. Där kunde folk strukit med. Folk blev rätt så drabbade av det med.
Brittedal hade koll på att det var sprickor men struntade i det. Så den brast istället.
Damm brast i Skåne | Kvällsposten (expressen.se)
[bild]
Alltså EN (liten en) för 11 år sen där någon kunde ha strukit med - men ingen gjorde det..
Man kan ju å andra sidan drunkna i ett badkar också...:rolleyes:

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det må vara egoistiskt men jag tänker på mina barn först som måste andas in din kolmonoxid och klimatet kommer sekundärt det. Men du kan ju glädja dig med att min kamp för elbilen gynnar även klimatet även om Sveriges omställning till elbil spelar exakt noll roll för klimatet. Sverige kan enbart spela en roll för klimatet genom forskning och innovation.
Du tänker absolut inte på dina barn som du försöker påstå.
Eller är det deras arbete att vakta ditt kärkraftsavfall som du vill ge dem i arv, som du tänker på?
Lite koloxid däremot är kanske bara bra för dem som förövning. Det har ju funkat bra med betydligt värre avgaser på gatorna i stan tidigare så vad är problemet? För att inte tala om idiotin att förbjuda dubbdäck pga "damm" i luften. Söndermosat grus skapar också "damm". 08-hysteri !!

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T
D djac skrev:
Vad är skillnaden på en elbil med tomt batteri och en ICE med tom tank, något jag inte fattar?
Räckvidden, dvs marginalen tills det händer..:D

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Du tänker absolut inte på dina barn som du försöker påstå.
Eller är det deras arbete att vakta ditt kärkraftsavfall som du vill ge dem i arv, som du tänker på?
Lite koloxid däremot är kanske bara bra för dem som förövning. Det har ju funkat bra med betydligt värre avgaser på gatorna i stan tidigare så vad är problemet? För att inte tala om idiotin att förbjuda dubbdäck pga "damm" i luften. Söndermosat grus skapar också "damm". 08-hysteri !!
I din lilla by med två invånare inte inräknat byfånen som ingen bil har kanske det inte är ett problem. Men här i Stockholm är det ett jävligt stort problem med avgaser som sprider sitt gift.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I din lilla by med två invånare inte inräknat byfånen som ingen bil har kanske det inte är ett problem. Men här i Stockholm är det ett jävligt stort problem med avgaser som sprider sitt gift.
Hysteriskt trams. Jag har själv bott i "den lilla byn" Sthlm innerstad i 20 år så jag vet lika bra som du hur luften är idag.
Den är dj...t bra jämfört med hur den var på t.ex. 60-70talet - men det funkade då också utan en massa GNÄLL.
Du var förmodligen inte född då utan tillhör tydligen den ny-hysteriska gnäll-generationen.
Flytta därifrån då om det inte passar!

• Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Hysteriskt trams. Jag har själv bott i "den lilla byn" Sthlm innerstad i 20 år så jag vet lika bra som du hur luften är idag.
Den är dj...t bra jämfört med hur den var på t.ex. 60-70talet - men det funkade då också utan en massa GNÄLL.
Du var förmodligen inte född då utan tillhör tydligen den ny-hysteriska gnäll-generationen.
Flytta därifrån då om det inte passar!
Det är väl klart som fan luften har blivit bättre sedan 70 talet då körde ju folk runt på bensin med bly och utan katalysator. Det betyder inte luften är bra. Titta på vilken jävla luftföroreningskarta som helst.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Man ska komma ihåg att du räddar inte miljön genom att köpa en elbil. Varje elbil som produceras är en miljöbelastning, ännu mer om de har stora batteri.
Rimligen räknar man miljöbelastningen över bilens livstid.
Men det är nog viktigare att räkna på klimatpåverkan.

P
B b8q skrev:
Det beror väl på vad det är som man anmäler, tycker jag. Det ska aldrig få anses töntigt att följa lagar och regler.
Förutom när lagar är orättfärdiga.

När det gäller privatägda webforum så är det ägaren som avgör vem som får deltaga.

P
Maskintok skrev:
Plowing Snow the Dane County Way - YouTube
[media]
tillfredsställande på någotvis... :thinking:
vore något att ta efter här i större skala.. ;)
I Sverige vet jag inte om vi har någon skala stor nog att göra sånt där i. Två, eller möjligen tre plogbilar har jag sett göra sådär på en motorväg i Sverige.

P
Maskintok skrev:
lika mycket som man får bevisa att detta var ett problem får man nog bevisa att det inte var det... Och där är svt/SR partiska...
Sveriges Radio var jätteopartiska i det här fallet. Först visade man att det var ett stort problem och sen visade man att det inte var ett problem.

Ta medelvärdet. I Sverige är alltid medelvärdet sanningen.

P
A Alexn72 skrev:
Tyvärr så ser man en ganska stor tydlighet i dem som vill köpa elbil.. de vill kunna köra 100mil...

När dem sen köpt och kört en sån bil så kanske de inser att 20mil hade räckt..
Jag vill slippa "tanka" oftare än var hundrade mil, eftersom det är så för mig nu, men jag har ju inte en bensinmack hemma så jag får tänka om lite när det gäller "tankning" om jag skaffar en elbil.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
Det har jag redan gjort om du läser tidigare i tråden. Att du laddar i Sverige betyder inte per automatik att elen är miljövänlig.
Elproduktion i Sverige är till 98 % fossilfri. Min elleverantör garanterar att jag får 100 % fossilfri el. (Hur den kan göra det har jag dock ingen aning om).

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P
Hur mycket CO2 släpper elbilen ut om den är laddad på el från oljeverket i Karlshamn eller från kolkraftverk i Polen?
I båda fallen mindre än en fossildriven bil.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
P
Självklart ska vi ställa om till elbil men först bör kollektivtrafiken byggas ut utanför 08, sedan ska vår el även komma från kärnkraft i större utsträckning
Att vänta på att det blir mer el producerad av kärnkraft innan man skaffar en elbil är som att vänta på Godot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.