295 499 läst · 8 036 svar
295k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Grizzlybjörnen123 skrev:
Varje dag sker en auktion över nästa dags elhandel.Grizzlybjörnen123 skrev:
Producenter och köpare ger och förkastar bud. Och slutligen har man förhandlat fram en energimängd med ett visst pris.
Och dagen innan så är det alltså inte så mycket osäkerheter, förbrukningen och produktionen kan ofta prognosticeras väldigt exakt, då man har rätt bra väderdata 24 timmar framåt.
Så priset bestäms helt enkelt dagen innan, och naturligtvis blir det små skillnaden sen dagen efter i faktiskt utfall, men nästan alltid så små att det bara är felräkningspengar, som sen utjämnar sig över tid, ibland lite plus, ibland lite minus.
Men jag tyckte också att det verkade skumt när jag första gången fick höra att priset bestämdes en dag före, pris timme för timme.
Men sen har jag förstått att systemet faktiskt fungerar såhär, och faktiskt fungerar bra.
Alltså EN (liten en) för 11 år sen där någon kunde ha strukit med - men ingen gjorde det..R Rkarlsson skrev:
Man kan ju å andra sidan drunkna i ett badkar också...
Du tänker absolut inte på dina barn som du försöker påstå.AndersMalmgren skrev:Det må vara egoistiskt men jag tänker på mina barn först som måste andas in din kolmonoxid och klimatet kommer sekundärt det. Men du kan ju glädja dig med att min kamp för elbilen gynnar även klimatet även om Sveriges omställning till elbil spelar exakt noll roll för klimatet. Sverige kan enbart spela en roll för klimatet genom forskning och innovation.
Eller är det deras arbete att vakta ditt kärkraftsavfall som du vill ge dem i arv, som du tänker på?
Lite koloxid däremot är kanske bara bra för dem som förövning. Det har ju funkat bra med betydligt värre avgaser på gatorna i stan tidigare så vad är problemet? För att inte tala om idiotin att förbjuda dubbdäck pga "damm" i luften. Söndermosat grus skapar också "damm". 08-hysteri !!
Renoverare
· Stockholm
· 18 324 inlägg
I din lilla by med två invånare inte inräknat byfånen som ingen bil har kanske det inte är ett problem. Men här i Stockholm är det ett jävligt stort problem med avgaser som sprider sitt gift.T Tullen127 skrev:Du tänker absolut inte på dina barn som du försöker påstå.
Eller är det deras arbete att vakta ditt kärkraftsavfall som du vill ge dem i arv, som du tänker på?
Lite koloxid däremot är kanske bara bra för dem som förövning. Det har ju funkat bra med betydligt värre avgaser på gatorna i stan tidigare så vad är problemet? För att inte tala om idiotin att förbjuda dubbdäck pga "damm" i luften. Söndermosat grus skapar också "damm". 08-hysteri !!
Hysteriskt trams. Jag har själv bott i "den lilla byn" Sthlm innerstad i 20 år så jag vet lika bra som du hur luften är idag.AndersMalmgren skrev:
Den är dj...t bra jämfört med hur den var på t.ex. 60-70talet - men det funkade då också utan en massa GNÄLL.
Du var förmodligen inte född då utan tillhör tydligen den ny-hysteriska gnäll-generationen.
Flytta därifrån då om det inte passar!
Renoverare
· Stockholm
· 18 324 inlägg
Det är väl klart som fan luften har blivit bättre sedan 70 talet då körde ju folk runt på bensin med bly och utan katalysator. Det betyder inte luften är bra. Titta på vilken jävla luftföroreningskarta som helst.T Tullen127 skrev:Hysteriskt trams. Jag har själv bott i "den lilla byn" Sthlm innerstad i 20 år så jag vet lika bra som du hur luften är idag.
Den är dj...t bra jämfört med hur den var på t.ex. 60-70talet - men det funkade då också utan en massa GNÄLL.
Du var förmodligen inte född då utan tillhör tydligen den ny-hysteriska gnäll-generationen.
Flytta därifrån då om det inte passar!
I Sverige vet jag inte om vi har någon skala stor nog att göra sånt där i. Två, eller möjligen tre plogbilar har jag sett göra sådär på en motorväg i Sverige.Maskintok skrev:
Sveriges Radio var jätteopartiska i det här fallet. Först visade man att det var ett stort problem och sen visade man att det inte var ett problem.Maskintok skrev:
Ta medelvärdet. I Sverige är alltid medelvärdet sanningen.
Jag vill slippa "tanka" oftare än var hundrade mil, eftersom det är så för mig nu, men jag har ju inte en bensinmack hemma så jag får tänka om lite när det gäller "tankning" om jag skaffar en elbil.A Alexn72 skrev:
Elproduktion i Sverige är till 98 % fossilfri. Min elleverantör garanterar att jag får 100 % fossilfri el. (Hur den kan göra det har jag dock ingen aning om).Marike skrev: